• HenrikA

    Någon som kan ana vilken kattras hon är?

    Hejsan. Jag blev medlem här för att kunna fråga om min katt Olga. Är väldigt nyfiken på vad hon är för ras.
    Har läst i en bok hemma där det närmaste jag kommit utseendemässigt är Russian Blue. Det stämde rätt bra med blyg och trofast fast det står att den har gröna ögon vilket inte stämmer på min Olga, hon har gula :)
    Finns säkert nån som vet mer än jag.
    Tack på förhand!

     





  • Svar på tråden Någon som kan ana vilken kattras hon är?
  • IceJossan

    Alltså defenitionen av raskatt är att den har stamtavla. Defenitionen av huskatt att den inte har stamtavla. Det handlar inte om värde, det är fånigt att huskatter skulle vara mindre värda (fast det är så det är i måååångas ögon...). Raskatter är avlade efter främst utseende och aktivitetsnivå, och de är framavlade från huskatter tills man fått fram önskvärt utseende. TS katt har troligen inte Russian Blue i sig, de är inte så vanliga och det är inte troligt att någon med en fertil Russian Blue parat den med en huskatt eftersom de då riskerar att bli uteslutna ur rasklubben. Den här katten är en huskatt, man kan inte veta om hon har några raser i sig. På vissa katter kan man ana det, till exempel pga platt ansikte, men det är inte ofta. Denna katt kan lika gärna vara en mix av siames och brittiskt korthår, två utseendemässigt enormt olika raser, men att inget av de typiska dragen har slagit igenom mer än att denna katts utseende hamnade precis i mitten. TS katt är en speciell huskatt som haft turen att få bo hos en människa som verkligen älskar den personlighet hon fick. Det är det enda man kan veta säkert :)

  • Lijkan
    Miss Behave skrev 2012-10-16 19:22:40 följande:
    Otroligt löjligt påpeka att alla katter utan stamtavla är huskatter. Som att det skulle förringa kattens värde.

    Även om man har en katt med "endast" 50 procent av en annan kattras i blodet så är oftast både utseende och lynne i det närmaste identiskt med endera rasen. Och ibland blir blandningen väldigt lyckad (tänker då på ocicat som är korsning mellan abessinier och siames).

    Håller med om att det ser ut åt russian blue hållet. Min mamma hade en katt som hade något längre päls samt grå ögon. Pälsen kändes som krossad sammet när man strök den. Snö fastnade som kardborre på katten också..  

  • HenrikA
    IceJossan skrev 2012-10-16 20:14:18 följande:
    Alltså defenitionen av raskatt är att den har stamtavla. Defenitionen av huskatt att den inte har stamtavla. Det handlar inte om värde, det är fånigt att huskatter skulle vara mindre värda (fast det är så det är i måååångas ögon...). Raskatter är avlade efter främst utseende och aktivitetsnivå, och de är framavlade från huskatter tills man fått fram önskvärt utseende. TS katt har troligen inte Russian Blue i sig, de är inte så vanliga och det är inte troligt att någon med en fertil Russian Blue parat den med en huskatt eftersom de då riskerar att bli uteslutna ur rasklubben. Den här katten är en huskatt, man kan inte veta om hon har några raser i sig. På vissa katter kan man ana det, till exempel pga platt ansikte, men det är inte ofta. Denna katt kan lika gärna vara en mix av siames och brittiskt korthår, två utseendemässigt enormt olika raser, men att inget av de typiska dragen har slagit igenom mer än att denna katts utseende hamnade precis i mitten. TS katt är en speciell huskatt som haft turen att få bo hos en människa som verkligen älskar den personlighet hon fick. Det är det enda man kan veta säkert :)
    :) tack det var snällt sagt. Och ja, hon är speciell, kanske därför hon kommer så bra överens med mig haha.
  • nemo1
    Miss Behave skrev 2012-10-16 19:22:40 följande:
    Otroligt löjligt påpeka att alla katter utan stamtavla är huskatter. Som att det skulle förringa kattens värde.

    Även om man har en katt med "endast" 50 procent av en annan kattras i blodet så är oftast både utseende och lynne i det närmaste identiskt med endera rasen. Och ibland blir blandningen väldigt lyckad (tänker då på ocicat som är korsning mellan abessinier och siames).

    Håller med om att det ser ut åt russian blue hållet. Min mamma hade en katt som hade något längre päls samt grå ögon. Pälsen kändes som krossad sammet när man strök den. Snö fastnade som kardborre på katten också..  
    Men snälla du, har inte katten stamtavla så ÄR det en huskatt. Du får inte registrera eller försäkra den som något annat än en huskatt. "Förringar jag kattens värde???? Nä du, jag har ständigt huset fullt av små högt älskade hemlösa huskatter så du snackar värde med helt fel person.
    Det är personer som försöker hitta raser i sin huskatt som förringar huskattens värde tycker jag. Älska det ni har och sluta få till det att katten har en massa raser i sig. 
  • HenrikA
    nemo1 skrev 2012-10-16 20:32:18 följande:
    Men snälla du, har inte katten stamtavla så ÄR det en huskatt. Du får inte registrera eller försäkra den som något annat än en huskatt. "Förringar jag kattens värde???? Nä du, jag har ständigt huset fullt av små högt älskade hemlösa huskatter så du snackar värde med helt fel person.
    Det är personer som försöker hitta raser i sin huskatt som förringar huskattens värde tycker jag. Älska det ni har och sluta få till det att katten har en massa raser i sig. 
    Jag bryr mig inte om ras faktiskt, var som sagt bara nyfiken på varför min katt är annorlunda mot andra, min första katt jag hade hon var en typisk huskatt som gärna hoppade upp i knät å så, men denna hon är mer skeptisk till närhet, fast hon är samtidigt mer klängig, vilket är himla lustigt! Tex brukar hon svepa med tassen efter mig när jag går förbi henne å hon sitter vid sin matskål, brukar oftast fatta hinten ;)
    Sen ska hon alltid sova vid mina fötter :) det är gött för jag har ofta kalla fötter hihi 
  • fortsätt paddla

    Hon ser precis ut som min honkatt:) en vanlig huskatt. Frisk och smart liten katt.

  • AnnaGreta 378

    Min Tusse är en kopia av din Olga. Jätteroligt att se!

    Han är väldigt annorlunda än de andra katterna vi har/haft. Både i utseende och i kynne.
    Hans päls ÄR verkligen som krossad sammet!
    Jag är säker på att han har en del Russian Blue i sig, fast han är en Bondkatt. (Nej, han är ingen huskatt för han är född på en Bondgård och bor på en Bondgård. Flört)

  • IceJossan
    AnnaGreta 378 skrev 2012-10-19 23:34:01 följande:
    Min Tusse är en kopia av din Olga. Jätteroligt att se! Han är väldigt annorlunda än de andra katterna vi har/haft. Både i utseende och i kynne. Hans päls ÄR verkligen som krossad sammet! Jag är säker på att han har en del Russian Blue i sig, fast han är en Bondkatt. (Nej, han är ingen huskatt för han är född på en Bondgård och bor på en Bondgård. )

    Vad jag minns så är pälsen på en ryss som vilken mjuk päls som helst, inte som sammet ;) Och är kissen född på en bondgård så ska alltså bonden för inte så länge sen haft en ryss som de köpt för en sådär 8000 och släppt ut fertil och låtit den tillverka kattungar - inte så troligt ;) Vissa missar föds helt enkelt till att sticka ut lite ur mängden med personlighet och utseende :)
  • LunaLunatic

    Ser inte ut som russian blue. Blå katt är inte lika med russian blue. 
    Chartreux är ju extremt vanlig i Sverige dock, så är säkert det i din katt. 


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • AnnaGreta 378
    IceJossan skrev 2012-10-20 09:58:45 följande:

    Vad jag minns så är pälsen på en ryss som vilken mjuk päls som helst, inte som sammet ;) Och är kissen född på en bondgård så ska alltså bonden för inte så länge sen haft en ryss som de köpt för en sådär 8000 och släppt ut fertil och låtit den tillverka kattungar - inte så troligt ;) Vissa missar föds helt enkelt till att sticka ut lite ur mängden med personlighet och utseende :)

    Nja, bonden hade ingen Russian, men grannen. En sugen Ryska helt enkelt. Tungan ute 

    Så visst är Tusse lite rysk, men framförallt är han en goding! 
  • BinaBurner

    Den där kissen ser väldigt mycket ut som min ena katt! Väldigt lik i ansiktet och samma färg. Han är huskatt, mamman är en huskatt sköldpaddstabby och pappan renrasig norsk skogkatt.

  • Lilia
    HenrikA skrev 2012-10-16 18:08:38 följande:
    nej har inte det , men ska göra det har jag tänkt



    Kom ihåg att göra det också. Jag hade också gått och tänkt på försäkring ett tag, så blev det inte av och en dag satt jag med en veterinärräkning på 12 000 kronor. Det är inget jag önskar någon.
  • MaNiMi

    Hihi, hajade till när jag såg katten på bilden eftersom den är väldigt lik våran "lillkatt" 
    Både till utseende och uttryck..ska se om jag kan hitta någon bild.
    Våran har ingen stamtavla..hennes två syskon ser ut som norska skogskatter, stora, långhåriga och med typiska tecken för den rasen. Å så kommer hon då som är liten, grå och korthårig och med helt andra drag i ansiktet...måste nästan varit två olika pappor till samma kull..om det nu ens fungerar så?
    Dock har hon några partier med röda fläckar och har lite såna på käkarna också.

  • Susan
    nemo1 skrev 2012-10-16 20:32:18 följande:
    Men snälla du, har inte katten stamtavla så ÄR det en huskatt. Du får inte registrera eller försäkra den som något annat än en huskatt. "Förringar jag kattens värde???? Nä du, jag har ständigt huset fullt av små högt älskade hemlösa huskatter så du snackar värde med helt fel person.
    Det är personer som försöker hitta raser i sin huskatt som förringar huskattens värde tycker jag. Älska det ni har och sluta få till det att katten har en massa raser i sig. 
    Precis! DU förringar ju ingen, du skriver bara ren fakta!
Svar på tråden Någon som kan ana vilken kattras hon är?