Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Är islamisering bra?

    Islamisering får gärna genomföras i länder med majoritet muslimer men inte i Sverige, tack!

  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2012-11-05 04:39:15 följande:

    Problemet uppstår när de kräver "sina rättigheter" på bekostnad av vad samhället i övrigt kommit överens om och tvingar andra att anpassa sig till dessa avvikelser från dagens samhälls-kontrakt.
  • Tom Araya
    fubar skrev 2012-11-03 23:28:38 följande:
    De kräver sina rättigheter enligt likabehandligs- principen, konstigare än så är det inte. Jag känner väldigt många muslimer. Den absoluta merparten är sekulariserade och väldigt nöjda med den svenska demokratin. Så några 100 000 som delar synen på samhället är det absolut inte.

    Om nu islamisering inte är särlagstiftning, vad är det då?
    Enligt lika-behandlings-principen så kan du glömma alla former av anpassning inom vården, omskärelse går bort, alla avvikelser av religiösa skäl helt enkelt.
  • Tom Araya
    fubar skrev 2012-11-07 22:00:19 följande:
    Ge mig också ett exempel där de facto andra tvingats anpassa sig.
    "På bekostnad av..." som det faktiskt stod i det inlägg du citerade så kan det vara indirekt, alltså inte nödvändigtvis genom andras anpassning.
    fubar skrev 2012-11-07 22:00:19 följande:
    I skolans värld har det isf skett en anti-islamisering, det är i princip omöjligt att få några undantag från t ex sexualundervisning osv idag. Det var möjligt förr. 
    Om det nu stämmer så är min kommentar:
    Äntligen!

  • Tom Araya

    Att religion (oavsett vilken), får mer inflytande och får ta mer plats i vårt samhälle är inte något positivt alls.

    Ni som väljer att tro, håll eran religion för er själva och inom era samfund och låt den stanna där. Samhället vi alla ska leva och fungera i ska ha andra riktlinjer och regler än de religiösa.

  • Tom Araya
    Sven Erik Johansson skrev 2014-08-15 16:43:32 följande:
    Vilket jag naturligtvis inte håller med om som troende kristen! Jag "väljer" inte att tro utan jag tror för att jag utifrån allt jag vet bedömer det kristna budskapet i sina huvudkonturer som trovärdigt. Jag tror inte vad jag "vill tro" för om jag trodde det jag helst ville tro skulle jag inte vara kristen alls. Då skulle jag ju tro att allt i tillvaron var hamoni, att Jesus inte behövt komma, att ingen förkunnelse, ingen bibel , inga församlingar osv osv osv alls behövdes.

    Självfallet kan jag inte hålla min tro för mig själv. Självfallet står jag för den offentligt i samhället också och självfallet har även jag som är troende medborgerliga rättigheter och möjlighet att söka påverka/ändra samhället så mycket jag vill så länge jag gör det på ett lagligt sätt. Även jag har tex rösträtt och självfallet kan min tro påverka tex hur jag röstar. 

    DÄREMOT föreslår jag inte att det skall vara inskrivet i författningen att Sverige är kristet. Jag vill ha en religionsneutral författning, men ser gärna att så många som möjligt finner Jesus Kristus-dvs en formellt sekulär stat men gärna  med kristna medborgare. Det åstadkomms dock inte med lagstiftning. Jag vill självfallet ha religionsfrihet , men de kristna församlingarna, inte staten, skall verka för att sprida det kristna budskapet.
    Då säger jag till dig vad jag tänkte när jag såg programmet häromdagen, där två kristna, amerikanska familjer tillfälligt bytte familjemedlemmar med varandra, varav den ena konservativ och den andra mer liberal (trots att mannen i huset är pastor):

    Ingen kan hävda att Bibeln eller något som skrivits som berättelser eller riktlinjer inom någon religions lära är Guds ord. Det är nedtecknat av människor varav vissa t.o.m. är andra- eller tredjehandskällor till budskapet, samt att det alltid finns en tolkning med, som är gjord av människor. Precis som det heter tro när det gäller religion så är det också tro det handlar om när det gäller budskap.
    Man kan tro på det ena, men inte på det andra som står i Bibeln och ändå kalla sig kristen, eftersom begreppet kristen har med tron på Jesus och hans budskap att göra.
    Man kan tycka att det XXX skrivit är resonabelt och logiskt, beskriver vad jag tror är Guds budskap, medan man samtidigt tycker att det YYY skriver är dess motsats och därmed inte ha någon tilltro till YYY i att tolka och delge Guds budskap, eftersom Bibeln är en sammanställning av en mängd berättelser från många olika personer och perioder.

    Vad jag menar med att hålla religion för sig själv är att den som är nyfiken ska själv söka och ingen som inte tror ska bli uppsökt.
  • Tom Araya
    Sven Erik Johansson skrev 2014-08-22 13:28:41 följande:
    Kristendomen fanns faktiskt före nya testamentet. Den tidigaste kristna kyrkan hade över huvud taget inget nya testamente utan den går tillbaka på församlingen som bildades år 33 bland ett relativt stort antal människor som själva sett och hört. En skillnad gentemot tex islam och mormonism med Muhammed och Joseph Smith är att i de fallen kommer en profet med fix och färdiga texter från himmelen ("Det här skall ni tro") medans den kristna rörelsens uppkomst innehåller mer av kollektiv vittnesprocess. jag tror faktiskt att det finns bättre grund för åtminstone huvudlinjen i klasisk kristen tro än många andra tror. Jag grundar inte min kristna tro enbart på bibeln utan också på andra saker.

    Men nåväl: Jag knakckar inte dirrekt dörr , men jag skriver på ett öppet forum där det är tillåtet att läsa eller att låta bli att läsa.
    Att öppet tala om sin tro, eller som här skriva om den, fritt för alla att läsa och ta till sig eller bara gå förbi är naturligtvis en frihet du har och ska ha, det är inte sådan spridning av tro eller religiös påverkan jag vänder mig mot.
  • Tom Araya
    Sven Erik Johansson skrev 2014-08-27 17:48:43 följande:
    Vad menar du med privatsak? Vi är ENIGA om att inte ha en religiös författning MEN kristen är jag i högsta grad offentligt. För mig är det inte en privatsak så som jag använder ordet privatsak. Var inte för 100% tvärsäker på vad som är vidskepelse. Tänk om du har fel!

  • Tom Araya
    Sven Erik Johansson skrev 2014-08-28 12:09:43 följande:
    Det finns ett mellanläge mellan att vara "hemlig" och att vara påflugen. Det är tex att i en offentlig diskussion där det är frivilligt att delta stå för sin tro eller att hålla ett torgmöte tex där ingen tvingas vara med.
    Det varierar från sak/ämne till annat var gränsen till påflugen går.

    Du kanske ser som att ingen tvingas att närvara och ta del, men du måste se till vad människor gör där. Kanske för att arbeta, studera, handla, göra andra ärenden...
  • Tom Araya
    Sven Erik Johansson skrev 2014-08-28 12:18:42 följande:
    Eller tex om jag sänder ett kristet radioprogram så är det frivilligt att lyssna. Sådana måste tex vara tillåtna.
    Ja, sådant kan man inte förbjuda.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2017-06-09 13:34:26 följande:
    Så går det när staten får obegränsad tillgång till medborgarnas pengar.
    Nja, obegränsad tillgång har de ju inte och det handlar väl mer om vad man prioriterar att använda pengarna till och vad pengarna enligt min uppfattning absolut inte borde användas till.
    Samma tillgång på pengar, samma kontroll över dem, men med andra prioriteringar så hade det inte alls behövt vara så.
  • Tom Araya
    nevermind skrev 2017-06-10 14:05:21 följande:

    Islamisering är skitsnack. Folk är rädda för det nya bara. Det är väldigt få moskéer i det här landet om man jämför med kyrkor.


    Islamisering pågår överallt där Islam, muslimer och Islamiska organisationer finns representerade, i högre eller mindre grad.
    Att antalet moskéer skulle vara avgörande för om islamisering pågår eller ej är ett löjeväckande påstående. Skulle kristnandet av norden inte ha startat före det att en viss mängd kyrkor först har byggts?
  • Tom Araya
    absalon skrev 2017-06-26 17:04:26 följande:

    Reformerad, dvs sekulariserad islam är nog det enda vi kan hoppas på för stora delar av världen. Ungefär som den alltmer sekulariserade kristendom vi har i västerlandet. Jag tror och hoppas att det moderna, postindustriella samhället i långa loppet motverkar religiös och politisk intolerans och befrämjar demokrati.
    Svar enbart till RMC:
    Vi kanske kan fixa våra harem på annat sätt än via islam. Men besvärligare blir det.Drömmer


    Tyvärr visar det sig att många muslimer blir mer fundamentalistiska när de utvandrat till icke-muslimska länder som Sverige, än de var i sitt hemland. Troligen som motreaktion på det västerländska och sekulariserade samhället.
  • Tom Araya
    absalon skrev 2017-06-26 17:23:44 följande:

    Många starkt troende muslimer som anlänt till Sverige blir säkert förtvivlade när deras barn och barnbarn "försvenskas" och genomgår en sund sekularisering. På samma sätt känner jag till kristna syrianer, som efter ankomsten till Sverige till sin fasa insåg att kristendomen inte alls hade den starka ställning i vårt nominellt kristna land, som de hade hoppats. Även de bekymras över försvenskning och sedesförfall hos den yngre generationen.
    Låt oss unisont glädjas över att den svenska moralen sjunkit till en låg men behaglig nivå.


    Många kristna immigranter från ME förfasas också över hur de bemöts och behandlas av muslimska immigranter i Sverige och hur svenska myndigheter daltar med sådant beteende.
  • Tom Araya

    Många funderar säkert över hur inställningen är hos muslimer världen över i frågor om familj, samhälle, frihet, demokrati, lag och rätt (bl.a. Sharia), äktenskap, jämlikhet, sexuella läggningar e.t.c. Hur tänker och vad tycker muslimer från muslimska länder?
    Många har också diskussionerna i detta varit.

    Här är en artikel om en relevant undersökning av detta:


    Åsikter i den muslimska världen

    Världens muslimer är en blandad skara. Men i en ny internationell undersökning visar de sig också förenas i en djup tro och en oväntat positiv inställning till den muslimska rätten, sharia.


    Författare: 
    Publicerad:
    2013-08-05

    Muslimska extremister talas det ofta om, men hur är det med muslimer i allmänhet?

    Den frågan försöker man besvara i en ny stor internationell attitydundersökning som genomförts av The Pew forum on religion & public life i USA. Med stöd av forskare från ett stort antal amerikanska och europeiska universitet har 38 000 muslimer intervjuats. Studien, The world?s muslims: religion, politics and society, genomfördes under åren 2008?12 i 39 länder i Afrika, Asien och Europa. I dessa länder bor över 65 procent av världens över 1,6 miljarder muslimer. Länder som Kina, Indien och Saudiarabien är dock inte med i undersökningen på grund av politiska problem, och Syrien är inte med på grund av säkerhetsläget.
    ...

    fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

Svar på tråden Är islamisering bra?