• Scratchy

    Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.

    När jag skriver nästan vad ni vill så syftar jag mest på att jag inte tänker lösa era tankenötter eller hjälpa er att fuska på IQ-test eller matteläxor. Poängen med tråden är mer att jag märkt att många har frågor om hur det är att vara... eh... mentally awkward.

    (IQ-skalan bygger på standardavvikelse, och med tanke på bristen på empiri så är 170 bara en hypotetisk siffra som egentligen inte kan bevisas. Så behöver ni inte kommentera på det.)

  • Svar på tråden Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.
  • Scratchy
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2012-10-27 08:04:26 följande:

    Tänkte att det uttrycket var från Simpson men tänkte att en så pass smart person inte tittar på Simpson (inga fördomar här inte..... :)). Kan ditt användarnamn vara därifrån också?
    Haha... ja, mitt användarnamn är därifrån. Älskar Simpsons. Har inte hört den fördomen förut faktiskt. Jag gillar Jimi Hendrix också. Inte heller så väntat kanske. Och framför allt så älskar jag att åka motorcykel alldeles för fort. Jag är så o-nördig man kan vara tror jag.
  • Scratchy
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2012-10-27 08:09:02 följande:
    En fråga till: Tror du att det är din höga IQ som hjälpte dig att genomskåda trolleritricken?
    Vet inte. Testarna visade också att jag ser saker snabbare än jag borde. Jag var med i ett experiment som byggde på det där klassiska att man ser en film och så har de klippt ut en bildruta och ersatt den med något annat, för att se om det påverkar tittarna på en subliminal nivå.

    Problemet var att jag såg de inklippta bildrutorna klart och tydligt. Kan vara något sådant som gör att korttrick inte funkar på mig.
  • Velouria
    Scratchy skrev 2012-10-27 15:30:35 följande:
    Vet inte. Testarna visade också att jag ser saker snabbare än jag borde. Jag var med i ett experiment som byggde på det där klassiska att man ser en film och så har de klippt ut en bildruta och ersatt den med något annat, för att se om det påverkar tittarna på en subliminal nivå.

    Problemet var att jag såg de inklippta bildrutorna klart och tydligt. Kan vara något sådant som gör att korttrick inte funkar på mig.

    Okej, superIQ och supersyn. Hade du superstyrka så hade du ju lätt hetat Superman.
    Jag tog nummer 3000
  • Scratchy
    Africa skrev 2012-10-27 09:31:39 följande:
    Detta måste vara en av de mest intressanta trådarna på FL någonsin. Riktigt bra!
    Really? I'm blushing...Hjärta
  • Scratchy
    Fattig student skrev 2012-10-27 09:45:48 följande:
    Jovisst, högt IQ i industraliserade länder där man lägger stor vikt på den kognitiva förmågan, men frågan är om IQ testen går att tillämpa som ett universiellt mått på intelligens. Jag är skeptisk.
    Jag håller med. Jag tror att IQ mäter bra det IQ mäter. Men frågan är vad mäter det egentligen? Och varför är det så bra? Av alla olika sorters intelligenser mäter IQ högst en, så jag är också skeptisk till att det skulle vara universellt, vare sig om man jämför kulturer eller om man skulle titta på hela människans intelligens.
  • Scratchy
    FruNaftra skrev 2012-10-27 10:38:51 följande:
    Upplever dina vänner dig som empatisk?

    Jag har en vän som är intelligent och skryter gärna om det. Har dock ingen aning om hur hög iq han har. Det vet han nog inte ens själv. Tyvärr saknar han en social fingertoppskänsla. När en vän till mig plötslig dog och jag sörjde så kunde han inte hantera det alls utan gå in på detaljer som var totalt oviktiga i sammanhanget. Grejen var att han försökte trösta men han gjorde det på helt fel sätt. Känner du igen detta hos dig?
    Inte exakt det som din kompis gör. Jag tror att jag kommit till insikt om att känslor inte är logiska. Inte ens mina egna.

    Däremot så om jag diskuterar logiska saker med någon och personen brister i logik och ändå står på sig så kan jag bli väldigt irriterad och oempatisk.
  • Anonym

    Är man riktigt, riktigt intelligent så skryter man inte om det.

  • Anonym (O)

    Jag har "bara" 131 i IQ men upplever ofta att folk är tröga och inte fattar. Tycker inte du också att det är himla drygt med folk som inte fattar (ibland de mest banala sakerna!)?

  • Anonym (Ankan)
    Anonym skrev 2012-10-27 15:49:45 följande:
    Är man riktigt, riktigt intelligent så skryter man inte om det.
    Jag måste nog säga att TS nog är den första jag har stött på här på fl som säger sig vara intelligent utan att (vad jag uppfattar iaf) skryta om det på ngt sätt. Den första som inte verkar tycka att alla med lägre IQ än vad som krävs för att kunna gå med i mensa är otroligt korkade och ointressanta. Uppfriskande med ngn som verkar kunna diskutera sin höga intelligens med lite självdistans.
Svar på tråden Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.