• LisaW111

    Kissar på sig eft 100%torr i 8 månader?

    Hej min dotter fyllde nyligen 3år. Hon blev torr (både dag och natt och förvånansvärt snabbt och enkelt) när hon var 2åroch 4 mån. För några dagar sedan kissade hon på sig hemma när hon satt och lekte. Tänkte bara det var en liten olycka. Men igår satt hon och tittade på ett barnprogram i lugn och ro och kissade då i soffan och verkade förvånad. Inatt kissade hon i sängen medans hon sov och imorse igen i badrummet när hon skulle på toaletten men hann inte utan kissade i trosorna. Vad kan detta vara???
    Hon har inga uvi symptom och detta kollades hos vc bara för ca 2 v sedan. Hon verkar inte ha några symptom övrigt. Läste att stress kunde påverka men inget i hennes vardag har ändrats vad jag kan komma på. Har berättat att hon ska bli storasyster vilket hon är glad för (är i v 16 nu) men tycker ändå hon verkat ta det med ro och jag inte sett några uttryck för oro angående detta annars. Är det psykiskt eller fysiskt tror du? När ska jag söka hjälp? Eller överreagerar jag? Detta kanske är fullt "normalt"? Ett litet bakslag bara? Blev lite orolig bara.. Tacksam för svar!


  • Svar på tråden Kissar på sig eft 100%torr i 8 månader?
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Det är inte så ovanligt att man kan få ett litet  "bakslag" med att barn börjar kissa på sig igen när det händer omvälvande saker kring ett barn. 

    Det är väldigt olika hur känsliga barn är och dom kan reagera väldigt olika på vad, och hur stora förändringarna måste vara för att det ska märkas. Nu tycker du att ditt barn inte verkar så oroligt eller, som du skriver, stressat. Och jag tänker att för en 3-åring så är det så abstrakt att få veta att man ska bli storasyster så det brukar märkas mer att det kan kännas jobbigt när bebisen verkligen har kommit. Däremot läser ju barn av sina föräldrar mycket och det kan ju hända att er dotter känner av att någonting är på gång...

    Hur som helst - det är viktigt att utesluta en urinvägsinfektion för det är så att om ett barn börjar kissa på sig igen kan det mycket väl vara det som är orsaken. Ta kontakt med vårdcentralen eller en barnmottagning och lämna gärna morgonurinprov så får man utreda det först och främst.

    Lycka till! / Eva

Svar på tråden Kissar på sig eft 100%torr i 8 månader?