• spelarroll

    ska jag ge extra vatten?

    hej!
    jag är i dubai förenade arabemiraten och vi har 30 grader här fast lite svalare inomhus då vi har luftkonditionering men kanske ändå 24-25 grader.
    jag ammar in 2 måander gamla bebis ungefär var 3e ibland varannan timme, men jag undrar om jag behöver ge henne vatten också???  

  • Svar på tråden ska jag ge extra vatten?
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Man ska inte ge en 2-månader gammal bebis extra vatten då hon får i sig sitt behov av vätska via bröstmjölken. Det är bra att du ammar henne ofta om hon vill det. Ett bra sätt att se att hon får i sig tillräckligt med bröstmjölk är att hålla koll på att hon kissar regelbundet.

    Hoppas ni har det skönt i värmen! / Eva 

  • spelarroll
    BVCsköterska Eva skrev 2012-11-18 09:19:52 följande:
    Hej!

    Man ska inte ge en 2-månader gammal bebis extra vatten då hon får i sig sitt behov av vätska via bröstmjölken. Det är bra att du ammar henne ofta om hon vill det. Ett bra sätt att se att hon får i sig tillräckligt med bröstmjölk är att hålla koll på att hon kissar regelbundet.

    Hoppas ni har det skönt i värmen! / Eva 

    hon kissar regelbundet men inte så mycket som hon kissade i Sverige. Hon verkar dessutom ha fått svårare för att bajsa, kan inte det ha med att hon är varmare och kroppen tar vätskan hon får i sig istället för att göra avföringen lättare att få ut? eller har bebisar nån utvecklingsgrej med magen/tarmar runt 2-3 månader?
    För min andra dotter var likadan hon gick från att bajsa ett par ggr om dagen till en gång var 10 dag..Hon blev också ammad och vi åkte också utomlands till ett varmare land när hon var 2 månader... 
Svar på tråden ska jag ge extra vatten?