• magnus steinbeck

    HA! så J**la gött med lite rättvisa i världen!

    God kväll
    "Liksom många andra sökte en anonym företagare sig till Kina för att ta del av den expansiva marknaden. denna anonyma företagare tog kontakt med en kinesisk medlare som presenterande honom bl.a. ett gruvföretag, vilket hade goda framtidsutsikter.
    Den anonyma företagaren köpte in sig i företaget, och var tidig med att ta till sig den omdiskuterade mutkulturen i Kina innan köpeprocessesen genomfördes. Hela processen överläts till den betrodda medlaren.
    Ett år efter köpet slutade månadsrapportera sändas till den utländske investeraren, vilket resulterade i att han beslöt sig till att undersöka saken på plats, i Kina.
    Till dennes förvåning återfanns ingen gruva vid den angivna platsen i xinjiang-provinsen. Istället fann han ett barnhem, vilket han hade finansierat.

    Denna händelse blev uppmärksammad i tidningen Guangzhou Daily, där medlaren stod ansvarig för händelsen. Men istället för att utmålas som något negativt så hedrade tidingen honom. I vilket medlaren återspeglas som en hjälte, och "har motverkat att utländsk korruption sprider sig till republiken Kina""

    Tycker det är på tiden att världen ger tillbaka till de sämre lottade i världen med samtliga välgörenhets organistationer, vilka endast nyttjar de utsattas position till att tjäna sig en hacka. Samtidigt som kapitalister påtvingar fattiga människor inhumana arbetsförhållanden! OCH MYCKET MERA
    Och hur känner ni gott folk älskar man inte bara när liknande händelser uppdagas?
    Själv känner jag en slags framtidtro när man får läsa om sådanhär solidaritet i världen, och blåser över de korrupta människorna!


    Källa: facebook-sidan "Hemmet för xinjiang-provinsens föräldralösa"
  • Svar på tråden HA! så J**la gött med lite rättvisa i världen!
  • magnus steinbeck

    Hepp, tycks som att forumet saknar empatiska människor

  • Magnus 030

    Nej, dock är det skillnad på bedrägeri och bedrägeri. Se exempelvis till en person som lurar pensionärer på sina pengar genom att förklara sig själv som statsanställd. Detta är bedrägeri, medan mitt egna scenario utgör kanten av myntet istället för en sida.
    Och eftersom du valde att se på händelsen på det sätt du gjorde, påvisar endast att du saknar förmåga till att tänka i nyanser, vilket är elementärt för en människa. Är du en robot?

  • Butterscotch
    Magnus 030 skrev 2012-11-07 13:53:54 följande:
    Nej, dock är det skillnad på bedrägeri och bedrägeri. Se exempelvis till en person som lurar pensionärer på sina pengar genom att förklara sig själv som statsanställd. Detta är bedrägeri, medan mitt egna scenario utgör kanten av myntet istället för en sida.
    Och eftersom du valde att se på händelsen på det sätt du gjorde, påvisar endast att du saknar förmåga till att tänka i nyanser, vilket är elementärt för en människa. Är du en robot?

    Jag tycker att det finns rätt sätt att genomföra saker på, och fel sätt att genomföra saker på (även om syftet är gott).
  • Magnus 030

    Ok, vad är det som är så uppseendeväckande med denna metoden då? Är det det att dem blåste honom eller vad?

    För jag själv anser att lagen inte räcker till i många fall då det sker mycket skumt bakom ridån, vilket ger som konsekvens att vi behöver mer solidariskt handlande bland oss medborgare. Eller anser du att andan i samhället är på en god nivå, där handlingslösa människor rånas och lämnas på tågspår?

  • Butterscotch
    Magnus 030 skrev 2012-11-07 18:12:09 följande:
    Ok, vad är det som är så uppseendeväckande med denna metoden då? Är det det att dem blåste honom eller vad? För jag själv anser att lagen inte räcker till i många fall då det sker mycket skumt bakom ridån, vilket ger som konsekvens att vi behöver mer solidariskt handlande bland oss medborgare. Eller anser du att andan i samhället är på en god nivå, där handlingslösa människor rånas och lämnas på tågspår?

    Det uppseendeväckande är förstås att en kriminell handling begåtts. Solidaritet är bra, brott är inte bra. Vet inte varför jag ens behöver förklara det. Du skulle förstås bli helnöjd om okända personer stal dina pengar? Personligen väljer jag hellre själv vad mina pengar ska användas till, både vad gäller egen konsumtion och välgörenhet.
  • Magnus 030

    Om jag blir ett kräk som utnyttjar otrygga länders misär, så ja! Var god och sparka mig i huvudet och robba mig på alla mina besparingar!

  • Butterscotch
    Magnus 030 skrev 2012-11-07 21:44:53 följande:
    Om jag blir ett kräk som utnyttjar otrygga länders misär, så ja! Var god och sparka mig i huvudet och robba mig på alla mina besparingar!

    Varför förutsätter du att investeraren "utnyttjar otrygga länders misär"? Är det bättre att ingen investerar i Kina alls, menar du? Är inte investeringar (inhemska som utländska) oftast bra, skapar jobb osv?
  • Magnus 030

    För att personen i fråga är korruperad. Och sådana människor hämmar utvecklingen av en marknadsekonomi, vilket är en fundamental faktor till att industrier ska blomstra. Desutom finns det gott om bolag som gärna vill handla på ett ärligt vis. Där man inte behöver putta till med pengar för att undvika låta sin leverans stå i tullen under flera månader.
    Tyvärr kompis, ditt resonemang håller inte.

  • Butterscotch
    Magnus 030 skrev 2012-11-08 12:20:27 följande:
    För att personen i fråga är korruperad. Och sådana människor hämmar utvecklingen av en marknadsekonomi, vilket är en fundamental faktor till att industrier ska blomstra. Desutom finns det gott om bolag som gärna vill handla på ett ärligt vis. Där man inte behöver putta till med pengar för att undvika låta sin leverans stå i tullen under flera månader.
    Tyvärr kompis, ditt resonemang håller inte.

    Ja, vad ska man säga... when in Rome, do as the Romans?

    Två fel gör aldrig ett rätt, så "tyvärr kompis, men ditt resonemang håller inte".

    Men du får förstås tycka som du vill, och jag likaså. Själv tar jag det mesta som kommuniststaten Kina och dess "fria press" säger med en nypa salt.

    Här kommer vi nog inte längre har jag en känsla av.
Svar på tråden HA! så J**la gött med lite rättvisa i världen!