• Anonym (frustrerad)

    Peta sig i näsan till det blöder

    Hej! Min 21 månaders dotter tycker om att peta sig i näsan. Hon gör det när hon är uttråkad och när hon ska somna. Ibland märker vi att hon har blod på fingret och runt näsan på morgonen.

    Vi försökte först ignorerar problemet - vi ville inte dra uppmärksamheten till näsan så att det skulle blir rolig att peta. nu har vi ändå försökt tjata lite men hon göra det ändå.
    Har läst att konstant näspetning kan betyda irriterad näshinner (pga allergi eller något) - ska vi vara oroliga för detta?  
    Några tips på hur vi kan få hon att sluta? 

  • Svar på tråden Peta sig i näsan till det blöder
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Jag förstår att det är svårt att veta hur ni ska göra när er dotter hela tiden petar sig i näsan!

    Att försöka ignorera detta och se om hon avtar med näspetandet är en alldeles rätt strategi men det är inte alltid framgångsrikt. Och jag förstår att ni till slut försöker få henne att sluta. Det är väldigt frustrerande att inte kunna hjälpa sitt barn att sluta med någonting som kanske har blivit en "fix idé".

    Men, vi vet ju inte - det kanske är sköra slemhinnor i näsan eller något annat som besvärar henne!? Så jag tycker att det verkar klokt att låte en läkare titta på detta. Säkert kan er husläkare var behjälplig.

    Lycka til! / Eva

Svar på tråden Peta sig i näsan till det blöder