• Alby

    Din dotter ser inte ut som dig och kommer aldrig att göra.

    Dialog mellan min man R, jag och min svärmor S. S:din dotter har fått din brors näsa. R: nä hon har fått min frus näsa. S: både vi och alla andra vet att din dotter bara ser ut som våran familj. Jag: va? R: våran dotter ser ut som oss båda! S:hon ser bara ut som oss ock kommer alltid att göra! Jag blev jättesur och ledsen, och min man skäms över sin mammas fräcka beteende. Han har bett sin mamma att be mig om ursäkt eller iaf säga att hon inte vet vems sida våran dotter kommer att se ut som i framtiden. Men hon vägrar. Jag vill inte prata med min svärmor längre. Självklart så vill jag att min dotter ska ha drag från bådas håll, vilket hon har. Tycker bara att min svärmor är fräck, har jag rätt eller överdrivet jag? Skriver från mobilen om det ser konstigt ut.

  • Svar på tråden Din dotter ser inte ut som dig och kommer aldrig att göra.
  • Rikard

    Jag läste någonstans för länge sedan att små barn generellt var mer lika fadern än modern och att den troliga förklaringen var att faderskapet därmed var bekräftat. När det gäller vuxna vet vi alla att barn kan vara lika antingen den ena eller den andra, båda eller ingen av föräldrarna. Det viktiga är väl att barnet ser ut som sig själv!

    Vi har ett barn som ser ut som jag, fast med min frus ögon och hår och en annan som är en kopia av sin farmor och min bror, med med min hustrus haka. Vad spelar det för roll? Barnet ska väl vara älskat och välkommet för sin egen skull, inte för att man ska få en kopia av sig själv eller sina familj? Det låter extremt självupptaget!

    En lustig variant av likhet finns hos en grannfamilj. Dottern är löjligt lik mamman, men det finns en hake. Dottern är adopterad från Indien. Hon är alltså egentligen inte fysiskt lik, men hennes rörelser, minspel och röst är så lika att man faktiskt får illusionen att de är fysiskt lika. 

  • Långskånken

    Blir du inte sugen på att skicka bilder på någon helt annan unge och höra om hon ändå tycker att "barnbarnet" är likt hennes släkt?

  • Ultimecea

    Varje gång jag träffar min sambos släktingar påpekar de att vår dotter är så lik honom och det är hon ju men hon är också väldigt lik mig när jag var bebis, klart att dem inte ser de men det är alltid ett tjat om hur lik hon är en viss sida av släkten. Det tycker jag är jobbigt att höra också. :(

  • Sanda

    Läste oxå något liknande att bebisar är lika pappan vid födsel och första tiden för att pappan ska kunna ta till sig barnet som inte legat i dess mage. Såg det som ett skrock men faktiskt är jag beredd att hålla med när jag ser fler och fler bebisar

  • Selma1966

    Varför bry sig? Vi har adopterat vår son och folk finner mest likheter mellan honom och oss föräldrar ... både utseende och beteende. Eftersom han är adopterad förstår vi inte andras behov av att finna likheter. Vi kanske inte kan donera en njure till honom men han är inte vår son mindre för att biologin inte finns där. Han tar efter oss i så mycket pga att vi älskar varandra och är så nära varandra. Han tar efter våra manér, och språkliga uttryck. Folk ser likheter för att det FINNS likheter i personligheten eftersom vi delar livet tillsammans.

    Att tävla om vems näsa ert barn har är bara fånigt. Låt farmor tro vad hon vill. Det är troligen önskedrömmar. Hon saknar troligen att ha familjen nära. Skratta vänligt åt henne, ge henne nöjet att se likhet/släktdrag i barnet och se dina egna likheter i ditt barn utan att gnida farmors ansikte i det. Bjud på lite. Ni ska vara en familj i många år framåt. Skapa inte problem som inte finns. Börja oroa dig om farmor stöter ditt barn ifrån sig istället. DÅ har ni problem!

  • nozpa

    När min dotter föddes var hon en kopia av sin far när han var liten. Fanns även endel drag ifrån hennes farfar. Sånt man aldrig sett hos min man. Han är mer lik sin mamma.
    Jag sa då att hade jag inte fött henne så hade jag tvivlat på att hon var min. Fanns inget av mig i henne.
    Efter ca 6 månader började hon likna mig mer o mer. Var sedan en kopia av mig i den åldern. Nu är hon nästan 1,5 och liknar varken sin pappa eller mig. Hon är lik sin morfar.
    Så allt förändras. :)

    Ts, din svärmor låter lite lustig, det får jag hålla med om.      

  • FemmeM

    Du överdriver. Din dotter lär inte bli mer eller mindre lik dig bara för svärmor säger så. Skit i henne, tycker du din dotter har dina drag så har hon ju det, i dina ögon. Andras ögon kan man inte bestämma över ;)

  • apa4ewer

    Jag har en son. Han är en mini kopia av mig när jag var liten och om man ställer oss så man ser oss båda så ser vi likadann ut nu också ;)

    Tänk om barnen inte är lik oss utan vi är lik barnen? ;) 

  • rödnos

    Känner igen det där så himla väl och förstår du blir arg och ledsen!
    Min svärmor säger alltid står dotter är lik min sambo men hon är verkligen en kopia av mig rakt av så det är bara för patetiskt.
    Man får skita i dem helt enkelt.
    Min sambo sa till sin mamma att: det är väl uppenbart att **** är en kopia av sin mamma, sim dessutom är den vackraste kvinna jag känner. Sen dess är svärmor lite mer försiktig. Haha! )

  • Lindsey Egot the only one

    rödnos

    Gud va fint sagt av din man!

  • Alby
    rödnos skrev 2012-12-11 20:50:51 följande:
    Känner igen det där så himla väl och förstår du blir arg och ledsen!
    Min svärmor säger alltid står dotter är lik min sambo men hon är verkligen en kopia av mig rakt av så det är bara för patetiskt.
    Man får skita i dem helt enkelt.
    Min sambo sa till sin mamma att: det är väl uppenbart att **** är en kopia av sin mamma, sim dessutom är den vackraste kvinna jag känner. Sen dess är svärmor lite mer försiktig. Haha! )
  • Alby

    Tack för alla tips, jag skickar fortfarande bilder till henne för att vara snäll.
    Dock är hon sur på mig för att jag blev sur. 

Svar på tråden Din dotter ser inte ut som dig och kommer aldrig att göra.