• Anonym (kärleksfull)

    För mycket kärlek?

    hej, det är så att jag har en liten fråga, som jag inte vet hur jag ska ta itur med?!

    Jag och min sambo är lyckligt förlovade, bråkar nästan aldrig, har ett barn och ett påväg. Det ultima kärleksfulla paret är vi, som ska gifta oss i sommar.

    Jag vet att min sambo älskar mig något otroligt, att jag är hans allt och att han skulle göra allt för våran lilla familj.

    Men jag, jag har så mycket "överdrivna" känslor eller hur man ska förklara. Jag älskar honom av hela mitt hjärta. Men jag vet inte hur jag ska hantera allt?
    Så fort han är på jobbet, saknar jag honom. När jag reser bort saknar jag honom. Jag vill vara med honom varje vaken minut. Typ som om jag vore "beroende" av honom.

    När jag är bortrest och hälsa på släkt, saknar jag honom så det gör ont. Han saknar givetvis mig också, men visar det inte lika "mycket" som jag och då blir jag rädd att han inte älskar mig, som jag innerst inne vet att han gör. Vi bråkar aldrig om det, bara det att vi disskutera det och jag lovar att bättra mig, men jag tycker det är svårt.

    Hur ska jag göra för att släppa lite på det? För att jag ska bli lite mer självstädnig och låta min sambo göra massa andra saker samtidigt som jag inte bara går runt och rullar tummarna för att jag vill ha honom nära mig. Vi har varit tillsammans i 4 år, så det är inte så att vi precis blivit tillsammans. Men det känns som jag fortfarande är "nykär" då man vill spendera alla dygnets timmar tillsammans med den personen.

    Finns det något tips ?
    (ber om ursäkt för ett ganska flummigt inlägg)

  • Svar på tråden För mycket kärlek?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    För det första, grattis till kärleken! Gläds åt att den finns och att känslorna är så starka! När man älskar någon blir man automatiskt känslomässigt beroende. Det är inget fel utan helt naturligt. Att älska är också att ge sig ut på öppet vatten. Man ger sig hän och njuter men blir också väldigt sårbar. Det är här rädslan kommer in. Rädslan att det kan ta slut, att man kan bli övergiven, att man kan ersättas med någon annan. Det hör till och är en del av att älska. Unna dig denna kärlek och var säker på att du är värd den. Tvivla inte på det! Det kan göra dig lite mer fri och säker.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden För mycket kärlek?