• Anonym (Jul)

    Ta betalt för julmiddag?

    Vill höra hur vanligt det är att föräldrar tar betalat av sina vuxna barn för att äta julmiddag hos dem?
    Mina föräldrar har alltid tagit betalt av alla oss barn plus alla andra gäster på julafton för julmiddag. Det har varit lite olika summor varje år mellan 300-600 kr för 1 familj. Jag själv tycker inte det känns bra att betala för att äta hos sina egna föräldrar. Dessutom så äter vi aldrig mat där nån annan gång om året heller, vi brukar fira hos mina föräldrar varannat år. Så  är det för mycket begärt att man ska bli bjuden på mat 1 gång varannat år hos sina egna föräldrar?   De har inte dålig ekonomi, men inte jättebra heller så nog skulle de kunna låta bli att ta betalt. Vi är 4 syskon med familjer och 5-6 andra släktingar på julen så det blir ju en del pengar.......
    Känner mig ensam om detta!  Och nästan inte välkommen dit!

  • Svar på tråden Ta betalt för julmiddag?
  • MaryArden

    Beror ju på om det är någon som bjuder på julbordet eller om man bara råkar vara hos dem. 

    Om någon bjuder på julbord skulle jag tycka det var mycket märkligt att ta betalt. Jag är däremot mer van vid att man är hos någon, men det är inte så att den bjuder. Alla bidrar, antingen med pengar eller mat. Well, nästan alla. Vi har några som säger bää och försvinner i släckta rum... ;) 

  • Mary Jo

    Ts, ursäkta mig. Läste bara som hastigast att nån anonym skrev att ni var 20 pers. Men hur som helst så föreslå knytis.

  • colanappen

    vi kör knytis... fast om vi inte hade det och jag bjudit in skulle jag aldrig ta betalt.... mina föräldrar skulle heller aldrig begära pengar....

  • Frontline
    viseversa skrev 2012-12-17 18:42:56 följande:
    Oj jag har aldrig hört på maken. Klart man bjuder på mat eller så har man knytis om man inte vill stå för allt själv.
    Kan bara instämma, vi är ca 20 pers som ska till mamma och hon har alltid stått för allt, då brukar det vara boende över natten samt frukost på det för en del.
    Nu senaste åren har faktiskt vi syskon 4 stycken tagit med en sak var till julbordet bara för att mamma ska slippa att göra en del själv.

    Men antar att hon vill bjuda tillbaka lite då vi under året hjälper dom med vad som behövs...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Jesper f

    Men varför gör ni inte upp i förväg om vem som gör vad istället, och tar med er maten, så delar ni både kostnad och arbete? Slipper diskussionen ens uppstå? Är väll inget som säger per automatik att ens föräldrar ens har RÅD att bjuda på komplett julbord för så många personer, även om dom inte har direkta ekonomiska problem. Men pengarna ska ju räcka längre än till Jul? Har dom dessutom köpt julklappar till alla, så kan jag absolut förstå att pengarna är ganska trytna.

  • MaryArden
    Jesper f skrev 2012-12-17 19:34:37 följande:
    Men varför gör ni inte upp i förväg om vem som gör vad istället, och tar med er maten, så delar ni både kostnad och arbete? Slipper diskussionen ens uppstå? Är väll inget som säger per automatik att ens föräldrar ens har RÅD att bjuda på komplett julbord för så många personer, även om dom inte har direkta ekonomiska problem. Men pengarna ska ju räcka längre än till Jul? Har dom dessutom köpt julklappar till alla, så kan jag absolut förstå att pengarna är ganska trytna.
  • Anonym (eee)

    Man gör upp innan jul med något som alla är ok med!

    I min släkt har vi oftast firat hos mina föräldrar. Vi är alla vuxna och har egna familjer. Det finns en drös med barnbarn och vissa av dem har egna partners nu för tiden. 
    Alla som är vuxna och har eget hushåll ta rmed något så det blir som knytis. Vi bestämmer innan vem som gör vad. Jag bruka rsköta lax/räkor och sånt. Min ena bror brukar köpa hemm all dricka så att mina föräldrar slipper släpa på tunga saker. Mina andra två syskonr bakar bröd, tar med efterrätt, renvensspäll eller något annat. Mamma gör gärna köttbullarna och sen ser hon till att det finsn allt "bas" som potatis, smör, ost osv. 

    Finns ingen anledning att vuxna barn med egna familjer ska förvänta sig att ens åldrande föräldrar ska stå för allt varenda jul, tills de dör.
    TS, om du tänker dig att ni skulle fira jul med några vänners familjer, hade du då förväntat dig att få komma och äta gratis? Dina föräldrar gör rätt som behandlar er som vuxna fristående "enheter". 

  • Anonym (juli)
    Anonym (Jul) skrev 2018-12-07 10:53:25 följande:

    Jul


    Nu är ju tråden rätt gammal, men lika aktuell för det.

    Ja, jag tycker att det är rätt självklart att vuxna bidrar till julmaten och inte förväntar sig att värdfamiljen ska stå för allt på julbordet. Unga vuxna barn som pluggar eller endast har lågbetalda jobb kanske inte behöver betala jättemycket.

    Men vuxna barn som har egna familjer, bra jobb och försörjer sig ska väl inte fira julen på sina föräldrars bekostnad i all evighet. Föräldrar som kanske är pensionärer och har det mindre gott ställt.

    Det spelar ju egentligen ingen roll hur ofta eller sällan man ses, julmaten kostar ändå. Man inser inte hur mycket förrän man själv ska stå för julbordet.
  • Anonym (Inte så konstigt)

    spontant känns det inte speciellt dyrt med 600 spänn för en hel familj, I TILLÄGG till att ni verkar kommt till serverat julbord. Herregud, två äldre människor som ska styra upp till 12-13 gäster utan någon hjälp eller ersättning, känns lite väl orättvist. Vad kostar ett julbord på krogen liksom?

  • Anonym (Glad Jul)

    Vi kör knytis, och det är ju lite samma sak som att dela på kostnaden.

    TS Om du tycker det känns knepigt att ge en slant till värdparet i stället för till ICA butiken så snacka i hop Er och Erbjud att Ni som kommer på besök har med er all mat så som en knytis och föräldrarna får njuta av samvaron utan att känna pressen att fixa allt.

  • Såede

    Jag själv skulle inte ha några problem med att betala för det.
    300-600 är ganska billigt för en hel familj.
    Tänker hur mycket det skulle kosta att göra allt julmat hemma beroende vad man har på julbordet.

    Om man blir bjuden på julmiddag/julbord tycker jag inte man ska behöva betala men om ni kommit överens om att det är hos dom ni ska fira jul tycker jag det är annorlunda och att dom inte ska stå för allt själva. Men då ska man få vara med på vad som ska finnas på julbordet och vara med och laga det också. 
    Om man inte turas om varje år så det blir "rättvist". 

  • Mrs Moneybags

    Vi kör alltid knytkalas, precis som många andra i tråden. Då får var och en bidra med det den personen gör bäst så att säga. För vissa är det bara dryck och clementiner  

    Hur som helst brukar vi se till att det blir relativt rättvist, även om de som står värd för julafton oftast gör lite mer eftersom det är hemma hos dem och de får även de mesta resterna.

    300 kr eller 600 kr för en hel familjs julbord är inte dyrt. Jag skulle betala utan att tveka. Självklart ska dina föräldrar inte stå för allting. Det enklaste kanske vore att ni turades om att hålla julen så att var och en får se hur mycket det egentligen kostar? 

  • Anonym (Liv)

    Vi har också knytkalas eller så står vi för mat andra dagar eftersom vi bor över några nätter. Man kan ju kalla det ta betalt men jag skulle nog säga att ni delar på kostnaden. Att ha julbord är inte som att bjuda på en middag, så mycket som ska handlas och fixas. Det blir dyrt om man är några stycken. Så det är tycker jag inte konstigt att ni förväntas bidra.

  • Anonym (juli)
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-20 13:59:41 följande:

    Vi kör alltid knytkalas, precis som många andra i tråden. Då får var och en bidra med det den personen gör bäst så att säga. För vissa är det bara dryck och clementiner  

    Hur som helst brukar vi se till att det blir relativt rättvist, även om de som står värd för julafton oftast gör lite mer eftersom det är hemma hos dem och de får även de mesta resterna.

    300 kr eller 600 kr för en hel familjs julbord är inte dyrt. Jag skulle betala utan att tveka. Självklart ska dina föräldrar inte stå för allting. Det enklaste kanske vore att ni turades om att hålla julen så att var och en får se hur mycket det egentligen kostar? 


    Låter som att det lätt kan bli ganska orättvist om nån ska bidra med clementiner och dryck medan andra står för dyra råvaror i stora mängder. 

    Och egentligen är det väl ungefär detsamma om man bidrar med knytis eller om man bidrar med pengar. Bara att det är lättare att smita undan ekonomiskt med knytis samt att arbetsbörda blir större om en står för inköp, tillagning etc och de andra bidrar men pengar. 

    Jag vet inte hur gammal den här tråden är, men i år känns ju inte 600 kr som dyrt för en hel familjs julmat. Säkert har många blivit ännu mer kostnadsmedvetna sedan den här tråden startade också. Och kanske även haft några jular utan släkt och familj och har börjat fundera på hur man verkligen vil ha det och inte ha det under julen. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (juli) skrev 2022-12-20 14:05:25 följande:
    Låter som att det lätt kan bli ganska orättvist om nån ska bidra med clementiner och dryck medan andra står för dyra råvaror i stora mängder. 

    Och egentligen är det väl ungefär detsamma om man bidrar med knytis eller om man bidrar med pengar. Bara att det är lättare att smita undan ekonomiskt med knytis samt att arbetsbörda blir större om en står för inköp, tillagning etc och de andra bidrar men pengar. 

    Jag vet inte hur gammal den här tråden är, men i år känns ju inte 600 kr som dyrt för en hel familjs julmat. Säkert har många blivit ännu mer kostnadsmedvetna sedan den här tråden startade också. Och kanske även haft några jular utan släkt och familj och har börjat fundera på hur man verkligen vil ha det och inte ha det under julen. 
    Vi anpassar efter hur många som kommer i varje sällskap. En familj på 2 pers behöver inte ta med lika mycket som min brors familj på 5 vuxna och 3 småbarn. 
  • Anonym (juli)
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-20 14:54:26 följande:
    Vi anpassar efter hur många som kommer i varje sällskap. En familj på 2 pers behöver inte ta med lika mycket som min brors familj på 5 vuxna och 3 småbarn. 
    Och så kan man ju även göra om man väljer att betala pengar, att de som är färre betalar lite mindre.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (juli) skrev 2022-12-20 15:07:54 följande:
    Och så kan man ju även göra om man väljer att betala pengar, att de som är färre betalar lite mindre.
    Absolut. Jag tycker inte det är konstigt alls att TS föräldrar tar betalt. Det kostar ju mycket att bjuda på ett helt julbord. Visst kan de anpassa efter antalet vuxna ätande i varje familj. 
Svar på tråden Ta betalt för julmiddag?