• Polarlantis

    Några frågor, är så peppad att börja :)

    Hej alla ni som kan!

    Här läst på en del här på foumet och så om det här, låter så vettigt och bra! Några korta frågor dock..
    Har en son på 6 mån som sitter stadigt själ, borde ju funka att börja nu bums :)

    Dock kommer det ju ta en hel del tid...så:
    Hur gjorde ni? Började ni bara hemma först och körde blöja ute (typ på stan, hos folk osv)??

    Det är vinter så ute går bort än så länge...
     
    Är det lättare med potta eller ska man variera med sits på toa?

    Tack för hjälp!   
             

  • Svar på tråden Några frågor, är så peppad att börja :)
  • pmb

    Vi har halkat in på detta. Min son är 8 månader och han bajsar på toaletten. Jag märkte att han bajsade vid typ samma tidpunkt varje dag, han låg efter amning och tog i. Så en dag testade jag bara att hålla honom på toaletten och så satt jag på huk mittemot o höll i honom. Nu är det bara på toan bajset kommer. Han kissar fortfarande i blöjan, fast det är inte ovanligt att han kissar på toaletten också, brukar sätta honom där varje gång vi byter blöja, och ibland när han sovit och ätit också.
    Är man hemma hos andra är det ju inga problem, alla har en toalett. Däremot när man är ute är det svårare, men han har sin rutin så det hamnar ändå hemma i toan. Har fått känslan att han håller sig tills han sitter på toaletten. Fantastiskt ju :)

    Har en sån där babybjörn sits till toan, har pottor också men inte testat än. Har man en rörlig bebis kan jag tänka mig att potta inte alltid funkar, då kan dom få för sig att krypa iväg. När han sitter på toa sitter vi o pratar lite (ja, jag pratar då...) och tittar på saker tills jag tror att han fått nog.

    Lycka till! 

  • Polarlantis

    Tack för din berättelse, intressant! Vi fick lite stopp i testandet, blev sjuka både jag och plutten och då kändes det inte rätt och hålla på med detta men SNART är vi friska och ska ta nya tag! Har köpt potta iaf :)

  • Majlisen

    Hej! Jag har en tjej som är helt blöjfri sedan 14 månader, började kring 6 månader med EC Att läsa på blojfribebis.se är kanon! Och även införskaffa sig tygblöjor istället, så de känner att de kissat. Kom ihåg att rutinpotta efter mat och sömn. Här har det funkat bäst att sätta över handfatet i början och övergå till toaletten. Vi har aldrig använt potta. Men allt sånt är ju individuellt. I början är det kanon att ha utan blöja och låta olyckor ske på golvet eller så. Så man lär sig om signalerna. Ha koll på hur ditt barn beter sig innan det gör ifrån sig. Sätta på potta/toalett/handfat på rutin osv. Bebisar kissar oftast inte i sömnen och det kommer mer kiss på förmiddagar, under amning kissade min tjej gärna! Är du med på Facebook? Där finns en kanongrupp som man kan bolla mycket i... Ja, fråga på om du undrar något så svarar jag utifrån det!


    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Polarlantis
    Majlisen skrev 2013-01-31 23:00:32 följande:
    Hej! Jag har en tjej som är helt blöjfri sedan 14 månader, började kring 6 månader med EC Att läsa på blojfribebis.se är kanon! Och även införskaffa sig tygblöjor istället, så de känner att de kissat. Kom ihåg att rutinpotta efter mat och sömn. Här har det funkat bäst att sätta över handfatet i början och övergå till toaletten. Vi har aldrig använt potta. Men allt sånt är ju individuellt. I början är det kanon att ha utan blöja och låta olyckor ske på golvet eller så. Så man lär sig om signalerna. Ha koll på hur ditt barn beter sig innan det gör ifrån sig. Sätta på potta/toalett/handfat på rutin osv. Bebisar kissar oftast inte i sömnen och det kommer mer kiss på förmiddagar, under amning kissade min tjej gärna! Är du med på Facebook? Där finns en kanongrupp som man kan bolla mycket i... Ja, fråga på om du undrar något så svarar jag utifrån det!
    Tack!

    Vi har varit så sjuka ett par veckor nu men nu är vi på g att börja igen. En fråga dock. Sonen bajsar ofta på morgonen direkt när han vaknar. Ska man liksom bara säpa upp dom halvsovandes och sätta på pottan? Känns sådär liksom. När dom är vakna är det ju lugnt men när han är helt seg och nyvaken...?? Hur gjorde ni? 
  • Antilopen
    Polarlantis skrev 2013-02-16 08:17:45 följande:
    Tack! Vi har varit så sjuka ett par veckor nu men nu är vi på g att börja igen. En fråga dock. Sonen bajsar ofta på morgonen direkt när han vaknar. Ska man liksom bara säpa upp dom halvsovandes och sätta på pottan? Känns sådär liksom. När dom är vakna är det ju lugnt men när han är helt seg och nyvaken...?? Hur gjorde ni?

    Ja, i början, när sonen var 6 månader, så sprang jag typ som en tok till toan på morgonen, för bajset kom bara sekunder efter att han vaknat. Men han fattade väldigt fort att han skulle bajsa i toan, så han började hålla sig och vi kunde mysa lite i sängen och morna oss i kanske 10 minuter och sen gå till toan, och då kom bajset. Så prova och se hur det går!
  • Polarlantis

    Lyckats få till två turer på pottan och plutten verkar stortrivas att sitta där! Härligt! Vi jobbar vidare och som tur är har han ännu inte vaknat och bajsat så jag har sluppit slita upp honom ,haha! Men det kommer! Mest så tror jag han uppskattade att det gick så fort att bli klar på skötbordet efteråt :) Kul är det att vara igång igen!

  • Malawi

    Hej, hej!

    Hoppar in och följer gärna med på vägen!

    Jag började sätta vår son på toan för en månad sen, då han var sex månader. Då hade vi börjat med vanlig mat och jag märkte att han var väääääldigt hård i magen. Så då höll jag honom över toan, han tog spjärn med fötterna mot min mage och så fick vi ut det. Mycket gladare bebis!

    Sen har jag bara fortsatt. I början "rutintoade" jag honom efter sömn och mat, men det blev för ofta för honom. Han ville inte sitta på toan om han inte behövde bajsa och blev tokarg. Så då backade jag till bara efter sömnen, då han brukar bajsa. 

    Nu blir det lite oftare och oftast hamnar allt bajs i toan. Utom den här veckan när han både är lös i magen och min mamma är på besök och det har blivit lite sisådär med vanliga rutiner...

    Tänkte om det fortsätter gå bra med bajset i toan så kanske jag köper tygblöjor och ser om han vill kissa i toan också. Nu kommer det alltid kiss, men jag har inte alls lärt mig hans signaler för kiss. 

  • Polarlantis
    Malawi skrev 2013-02-22 13:52:53 följande:
    Hej, hej!

    Hoppar in och följer gärna med på vägen!

    Jag började sätta vår son på toan för en månad sen, då han var sex månader. Då hade vi börjat med vanlig mat och jag märkte att han var väääääldigt hård i magen. Så då höll jag honom över toan, han tog spjärn med fötterna mot min mage och så fick vi ut det. Mycket gladare bebis!

    Sen har jag bara fortsatt. I början "rutintoade" jag honom efter sömn och mat, men det blev för ofta för honom. Han ville inte sitta på toan om han inte behövde bajsa och blev tokarg. Så då backade jag till bara efter sömnen, då han brukar bajsa. 

    Nu blir det lite oftare och oftast hamnar allt bajs i toan. Utom den här veckan när han både är lös i magen och min mamma är på besök och det har blivit lite sisådär med vanliga rutiner...

    Tänkte om det fortsätter gå bra med bajset i toan så kanske jag köper tygblöjor och ser om han vill kissa i toan också. Nu kommer det alltid kiss, men jag har inte alls lärt mig hans signaler för kiss. 
    Jag har inte heller sett några signaler för kiss...å andra sidan ser man ju inte när dom kissar när dom har blöja.. Tänkte vänta till det blir lite varmare med det tror jag så man kan ha kidd med rumpan bar :) Men jag TROR att han ryser till lite precis innan...

    Här går det kanon, han stortrivs på pottan :) 
  • Malawi

    Jag har börjat sätta min lilla kille på toan lite oftare idag och han blev inte alls arg och kissade varje gång! Dock missade jag sätta honom på toa efter eftermiddagsvilan så då fick jag byta bajsblöja... Det inte sant var snabbt jag hade vant mig vid att slippa göra det!

Svar på tråden Några frågor, är så peppad att börja :)