Inlägg från: mikroE |Visa alla inlägg
  • mikroE

    Familjen Annorlunda

    Jag gillade också den nya familjen men just stojandet och springet i möbelaffären var hemskt. Min far hade en möbelaffär och han hade blivit helt vansinnig om en hel flock barn gjort så, han hade säkert skrikigt åt dem så de hade gråtit... Haha! Ilmryd-familjen har jag aldrig gillat tyvärr och jag har ärligt lite jobbigt med dialekten hos den andra familjen även om de har skön humor. Eftersom det är första gången jag ser familjen Annorlunda sedan jag själv fått barn noterade jag hur irriterande det är att höra barnskrik när ens barn ligger och sover och jag gick och kollade henne hundra gånger och det var falskt alarm alla gånger...


  • mikroE
    swahili skrev 2013-01-29 10:11:53 följande:
    Nu ska de ju inte glömmas bort att de är kommersiell tv de handlar om!

    Att ungarna far omkring i möbelaffären är garanterat uppgjort med filmteamet
    för att de ska bli bra tv o att de ska kommenteras o reta folk till vansinne!

    Det är ju de vi gör på denna tråd!!
    Visst är det säkert uppgjort men varför skulle ett möbelföretag vilja ha en massa ungar som härjar i butiken, jag hade inte velat det även med gratisreklam, då kommer ju stans allra mest ohängda familjer att komma dit och tro att de kan leva rövare hur som helst. Någorlunda välartade barn hade varit bättre reklam i min mening.
  • mikroE
    Linda 468 skrev 2013-02-03 16:03:13 följande:
    Jag reagerade verkligen på det där med en av Motala-familjens minsta som åkte som en dåre i backen på asfalterad väg utan hjälm, men framförallt reagerade jag på den nya familjens boende. De hade ett rum som två små barn sov i som hade en ytterdörr som ledde rakt ut i ingenstans! alltså, min fyraåring lärde sig runt två år att låsa upp dörrar, och man måste ju kunna lita på att barnen inte slår ihjäl sig när de är ensamma på sina rum? Jag tyckte det såg rent livsfarligt ut! Andra våningen och en dörr rakt ut!

    De hade inte världsbäst pli på ungarna i möbelaffären heller. Att barn springer omkring är inte nån stor grej egentligen tycker jag, men att låta TIO ungar hejdlöst hoppa i soffor inne på en möbelaffär? Där nånstans går iaf min gräns
    Det fanns en säkerhetskedja högst upp tror jag någon skrev. Jag blev nog inte speciellt upprörd över dörren, inte alla barn är opålitliga när det gäller sådant. Familjen själv lär känna sina barn bäst.
  • mikroE

    Jag fattar inte alls varför alla klagar på nya familjen, jag tycker de är störtsköna! Ja, mamman är blyg men jag tycker absolut inte hon verkar efterbliven och annat trams som sägs. Jag får känslan av en glad och varm kvinna som bara inte är så pratsam med en desto pratsammare man. Det är väl massor av par där det är tvärtom, en man som är lite tystlåtnare och en pratsam fru och aldrig har jag hört någon säga att de männen är efterblivna eller kuvade. Pappan har kanske dålig humor men det tycker jag pappor ska ha, det hade min pappa och min man också. Nej, de är helt klart min favorit när när Mirka och familj inte är med. Ilmrud tycker jag sämst om, mamman känns så nollställd och pappan lite seg. Jag mådde dåligt när pappan stod och lagade mat och barnet skrek, hallå, man tröstar bäbisar och låter dem inte ligga i vagnen och gråta.


  • mikroE
    Brooke skrev 2013-02-05 12:34:20 följande:
    Det jag reagerade på av familjen Algesson var att deras yngsta dotter Alice har jag för mig hon heter(bebisen) Det verkar inte som om hon får ligga på golvet eller i vagn eller nått. I varje scen man ser henne så är hon antingen i pappas eller mammas famn. Eller i babyselen. Måste vara jättejobbigt att bli buren hela tiden.

    Någon annan som har reagerat på detta? 
    Ja, fast jag ser det som extremt positivt att de tillfredsställer barnets närhetsbehov. De allra flesta barn mår ju bäst när de blir burna och får vara nära sina föräldrar och har inga som helst behov av babygym, filttid och vagnar och jag är så glad att de verkar lyssna på barnet och är ytterligare en orsak varför jag tycker familjen är kärleksfull varm. Jämför med Ilmrud som låter ett barn ligga och skrika i vagnen... Hu, jag vet vem som skulle få vara barnvakt åt min dotter i alla fall och inte är det någon vagnskrikarfamilj i alla fall.
  • mikroE
    Brooke skrev 2013-02-05 12:53:41 följande:
    Barn ska inte bli burna hela tiden. De måste lära sig och vara för sig själv på en filt och leka när de blir äldre. Är de enbart lärda med att vara i famnen så vill de oftast alltid vara där. Visst är det bra att dem håller i barnet, men inte på det sättet dem håller henne på. Jag reagerade starkt på hur hon satt i bärselen i leksaksaffären. Såg ut som en trasdocka som hängde på.. 
    Hahaha! Läste du föräldraböcker på 40-talet eller? Nej, barn måste inte alls lära sig att ligga själv, totalt trams. Min dotter är ett lysande exempel på att det inte är sant. Hon bodde i famnen i tre månader sedan har hon successivt börjat vara  själv mer och mer och kan idag sitta långa stunder på golvet, i matstolen och ligga och åla på mage på golvet. Vi har aldrig tvingat henne att ligga på golvet överhuvudtaget utan i takt med att hon velat själv har hon börjat vilja det mer och mer. 

    Bärselen var en babybjörn och de är inte så bra men hellre en sådan och närhet och nöjd bäbis än en skrikande bäbis i vagn som man ser så ofta. 
  • mikroE
    Bellsam skrev 2013-02-06 14:42:40 följande:
    Som någon frågade om förut var det barnet med den skadade handen, vad hade barnet gjort? Jag tänkte också på det när jag såg det men när frågan kom upp är blev personen avspisad på två röda. Varför kan man inte ens ställa en sån fråga utan att folk ska ta det på ett dåligt sätt? Det är ett program och man är väll nyfiken så någon som kan svara på frågan?
    Vad skulle folk säga, det är väl ingen som vet? Det sägs väl inte i programmet eller missade jag det? Min gissning är att barnet ramlat.
  • mikroE
    dehexan skrev 2013-02-13 14:52:27 följande:
    Jag har full förståelse för att de äldre barnen i alla familjer knorrar lite och så uppenbart visar att de tycker det är trist med alla dessa familjesaker som ALLA ska delta i för visst förstår ju var och en att de är konstruerade för programmets skull.
    Tonåringar tycker sällan det är roligt med yngre syskon oavsett hur många de är och jag blir ofta seriöst förvånad när jag märker att folk här i tråden på allvar tror att det är deras riktiga vardag till punkt och pricka vi får se.

    Självklart förekommer det säkert att alla gör saker ihop men hallå, åka och golfa, shoppa kläder med ALLA eller andra helt galna saker.
    Minns säsongen då fam i Falköping "lät" sina barn hoppa i sofforna på Ikea och denna tråd fullständigt föll samman av hat.
    Och så var det så enkelt som att tvteamet bad barnen hoppa runt i samråd med Ikeapersonal. Föräldrarna tyckte detta var mycket pinsamt men tv ville det och då fick det blir så.

    Tv är tv och de vill ha tittarsiffror och familjerna får aldrig vara med och tycka till när det klipps ihop till helt galna situationer ibland.
    Och vi fånar sitter i soffan och "går på " allt.

    Det finns tusen sätt som barn kan fara illa av och få men för livet av, och det gäller ensambarn, likväl de som är födda i större som mindre syskonskaror.
    Det finns skitföräldrar i alla familjer och alla samhällsklasser oavsett antal barn.

    För mig är det en fröjd att se de här tre familjerna i årets säsong,  och visst har jag mina favoriter bland deltagarna som är extra roligt att se 
    Visst förstår alla att det är 'bra TV' att barnen hoppar i sofforna men man har ju ändå ett ansvar inför vilket intryck man ger av sin familj. Jag skulle tex inte ställa upp på att låta mina barn göra så på TV och jag är rätt säker på att om TV är nog intresserad av att ha med en familj så kan de gå med på sådana krav. Sverige är knappast nedlusat med familjer med 8+ barn som vill vara med på TV men jag antar att det är viktigt för vissa av dessa familjer att synas så de faktiskt kan rucka på en del principer. I annat fall kanske de faktiskt låter barnen fara runt i affärer och då lär de väl knappast tycka det är konstigt på TV.

    Det jag fattar allra minst är möbelföretaget som tycker att att barn som hoppar i soffor är god reklam för deras kedja, jag är inte en anhängare av all reklam är god reklam så jag tycker även detta är tveksamt.
  • mikroE
    Geelda skrev 2013-02-17 00:37:48 följande:
    Ursäkta men jag förstår inte att det blir sådant rabalder om att någon ringt skatteverket för en offentlig uppgift då det fanns olika varianter och någon ville veta. Är det så hemskt att ta reda på hur många barn Madde och Micke har tillsammans? Visst, det bästa hade kanske varit att fråga henne på bloggen så hade hon fått avgöra själv om hon vill svara på det. Men att spekulera i om en familj är lågbegåvade eller t o m föräldrarna syskon är helt OK? Det tycker jag i a f är värre.....
    Jag håller med! Att ringa skatteverket är kanske lite bajsnödigt men det är trots allt offentliga uppgifter och inget kränkande som jag ser det. Nyfiket som jag vet inte vad är det dock men min morsas vän brukade sitta och läsa för henne i taxeringskalendern för sedan beklaga sig över att alla är så rika. Vissa är sådana bara.
Svar på tråden Familjen Annorlunda