• jag är den jag är

    Denna förbannade klassresa!!!

    Jag är väldigt irriterad just nu, så jag ber om ursäkt i förväg om mitt språk blir lite "hetsigt".

    Min äldsta dotter går i 5:e klass. Hon börjar alltså sexan i höst. I sexan är det "brukligt" att eleverna åker på en klassresa tillsammans. Så har det varit så länge jag kan minnas (åtminstone där vi bor). 
    Till denna förestående klassresa har barnen sedan första klass sparat pengar. En viss summa har samlats in vid varje föräldramöte. 

    Resan kommer att ske nästa vår och därför har det nu bestämts vart de ska åka. Helt enkelt för att man ska kunna samla in alla pengar som behövs.

    Nu är det så att min dotter inte vill följa med på resan. Resan ska nämligen gå till Liseberg och min dotter avskyr alla former av "karuseller". Dessutom ska det övernattas på ett hotell och min dotter har, av anledningar som vi inte ska gå in på här, svårt att sova borta.
    Vi har därför meddelat klassföräldrarna att vår dotter inte ska följa med och bett att få tillbaka hennes del av de insamlade pengarna.

    Men oj vilket liv det har blivit! Min dotter utsätts nu för påtryckningar inte bara av vissa klasskamrater, utan även av deras föräldrar! 
    "Det är klart att du ska med!", "Vilken jävla barnunge du är!", "Du sviker ju alla andra!" o.s.v. 

    Detta har eskalerat till oacceptabel nivå under den senaste veckan. Igår kom min dotter hem och var ledsen därför att en förälder till en klasskamrat hade kommit fram till henne och sagt att min dotter "förstörde för alla andra" och att "det är sniket att be att få sina pengar tillbaka".

    Jag blev så heligt förbannad att jag ringde upp  föräldern och sa att om hon har åsikter om det hela så får hon framföra dem till mig, men att hon ska lämna min dotter ifred. Jag sa också att även om min dotter nu skulle ändra sig och vilja följa med så är jag inte säker på att hon får det för oss med tanke på hur hon blivit bemött (ja, jag vet. Det kanske är lite hårt, men jag var så arg!).
    Jag sa också att pengarna som vi varit med och samlat har vi ju samlat till vår dotter och inte till övriga elever i klassen. Därför tycker jag att det är helt rimligt att be att få de pengarna tillbaka för att använda på just vår dotter.
    Föräldern blev jättesur på mig, men gick ändå med på att vi skulle få våra pengar.

    Jag var avogt inställt till klassresor redan tidigare, och det är ju inte bättre nu.

    Jag vet åtminstone 2 familjer i min dotters klass där föräldrarna har haft ett rent helvete att få ihop pengarna. Mamman i en av dessa familjer har anförtrott mig att om de är tvungna att ge barnet extra fickpengar till resan så är hon inte säker på att de klarar ut det.

    Jag vet också att det är fler barn än min dotter som är osäkra på att de vill följa med, men som inte vågar säga det.
                                
    Det ska det säljas kakor, kola och korv. Det ska bakas fika och säljas på olika evenemang.

    Nej, usch vad jag är trött på detta!

    Suck! Vet inte vad jag vill med tråden egentligen. Avreagera mig kanske. 

    Ändå sitter jag här nu och känner att jag kanske kunde ha varit lite smidigare i samtalet med föräldern...

    Överreagerade jag?       

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 14:32
    Vill påpeka att det här med pengarna egentligen inte är problemet. Faktum är att vi kanske t.om hade kunnat överväga att avstå från att få pengarna tillbaka om det inte vore för hur vår dotter blivit bemött.
    Pengarna blev liksom en "principsak" mitt i alla ilska.

    Men faktiskt så har jag svårt för hela den här grejen med klassresor. Jag känner att det skapar mer problem än glädje.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-14 11:44
    Då pengarna tycks vara något som många hänger upp sig på så vill jag nu uppdatera lite grann.

    Vi har nått en kompromiss gällande de pengar som vi sparat ur egen ficka (i detta ingår alltså INTE pengar från försäljning eller liknande).
    Vår dotter får tillbaka 1000 kr. Resterande 2000 kr får klassen behålla till sin klassresa.

    Så ligger det nu till.

    Min åsikt om klassresor kvarstår. Det skapar mer problem än glädje.

  • Svar på tråden Denna förbannade klassresa!!!
  • jag är den jag är
    irriducbili skrev 2013-02-14 11:37:18 följande:
    Nej jag håller med.
    Dessutom misstänker jag att TS var onödigt otrevlig i sin första kontakt 

    Suck. Då tar vi det igen.

    Det är inte pengarna som är problemet - vilket jag skrivit upprepade gånger både i min ts och i olika inlägg - det är bemötandet av vår dotter som vi vänder oss emot.

    I vår första kontakt var vi inte ett dugg otrevliga, oavsett vad du tror, utan meddelade helt lugnt att vår dotter valt att inte följa med och att vi undrade hur vi skulle göra med pengarna som vi sparat under åren.

    Däremot så erkänner jag att jag kanske var en smula hetsig då jag ringde upp föräldern som betett sig illa mot min dotter. Det tror jag faktiskt är ganska mänskligt.

            
  • M Y L F
    älskarlivet81 skrev 2013-02-14 11:46:39 följande:
    På min skola ger vi ledigt för semesterresor, men inte sådana här saker som hela klassen ska göra eftersom det ska göras på ledig tid! Jag som lärare skulle aldrig följa med på något sådant här heller, för det ingår inte i mina arbetsuppgifter.
    Jag förstår om du inte blir bjuden heller med den attityden. Oj vad jag har svårt med "det ingår inte i mina arbetsuppgifter" 

    Vad skönt om klassen åker iväg då har du ju massa tid att planera. 
  • älskarlivet81
    M Y L F skrev 2013-02-14 11:51:37 följande:
    Jag förstår om du inte blir bjuden heller med den attityden. Oj vad jag har svårt med "det ingår inte i mina arbetsuppgifter" 

    Vad skönt om klassen åker iväg då har du ju massa tid att planera. 
    Vi har inga skolresor på vår skola. Däremot var jag på lägerskola med min klass, det var supertrevligt, men då var det ju skolan som ordnade det!

    Varför ska jag följa med på något jag inte får betalt för och som tar upp tid från min familj för? Bara för att jag är lärare så är jag inte livegen och måste ställa upp på allting..


  • M Y L F
    älskarlivet81 skrev 2013-02-14 11:53:06 följande:
    Vi har inga skolresor på vår skola. Däremot var jag på lägerskola med min klass, det var supertrevligt, men då var det ju skolan som ordnade det!

    Varför ska jag följa med på något jag inte får betalt för och som tar upp tid från min familj för? Bara för att jag är lärare så är jag inte livegen och måste ställa upp på allting..


    Och det sa jag aldrig. Men du verkar ha en så negativ inställning till skolresor.

    Jag får inte heller betalt för vissa av mina arbetsresor, men jag gör dem ändå. 
  • älskarlivet81
    M Y L F skrev 2013-02-14 11:54:34 följande:
    Och det sa jag aldrig. Men du verkar ha en så negativ inställning till skolresor.

    Jag får inte heller betalt för vissa av mina arbetsresor, men jag gör dem ändå. 
    Skolresor ska göras på lov och helger.. Varför ska jag följa med då? Ska jag ställa upp gratis på det?

    Skillnad på arbetsresor och nöjesresor (eller ja eleverna ser det ju som en nöjesresa). Däremot om skolan anordnar lägerskola, resa till Auschwitz eller vad det kan vara så är det en helt annan sak.
  • Jellybeanbaby
    M Y L F skrev 2013-02-14 11:51:37 följande:
    Jag förstår om du inte blir bjuden heller med den attityden. Oj vad jag har svårt med "det ingår inte i mina arbetsuppgifter" 

    Vad skönt om klassen åker iväg då har du ju massa tid att planera. 
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • cloudberry79
    M Y L F skrev 2013-02-14 11:54:34 följande:
    Och det sa jag aldrig. Men du verkar ha en så negativ inställning till skolresor.

    Jag får inte heller betalt för vissa av mina arbetsresor, men jag gör dem ändå. 
    De kanske ger dig något annat än pengar`? En klassresa för en lärare innebär bara att man på sin fritid tar hand om andras ungar på en främmande plats. Bara negativt, det ger ingen fortbildning, inga karriärsmöjligheter eller andra kunskaper. Inte ens undervisning får man ägna sig åt. Nej, jag har varit med på en klassresa för att ungarna och min medmentor tjatade och det var sista gången. Efter det har jag konsekvent sagt nej och också förbjudit insamlingar i klassrummet, sånt får skötas på fritiden.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • M Y L F
    älskarlivet81 skrev 2013-02-14 11:56:54 följande:
    Skolresor ska göras på lov och helger.. Varför ska jag följa med då? Ska jag ställa upp gratis på det?

    Skillnad på arbetsresor och nöjesresor (eller ja eleverna ser det ju som en nöjesresa). Däremot om skolan anordnar lägerskola, resa till Auschwitz eller vad det kan vara så är det en helt annan sak.
    Jaha så de är resmålet som avgör? På dig låter det som att du inte gillar ditt jobb. Det låter som att du skulle offra dig varje vecka för resor.

    Det handlar om en resa som kanske åks var sjätte år. 

    Du behöver inte ställa upp gratis på något, det är ingen som tvingar dig. 

    Som jag skriver, alla skolor har inte det tänket att resor ska göras under lov. Vi får lov att åka under skoltid och vi förväntar oss inte att lärarna ska följa med även om vi bjuder på resan. 
  • M Y L F
    cloudberry79 skrev 2013-02-14 12:01:14 följande:
    De kanske ger dig något annat än pengar`? En klassresa för en lärare innebär bara att man på sin fritid tar hand om andras ungar på en främmande plats. Bara negativt, det ger ingen fortbildning, inga karriärsmöjligheter eller andra kunskaper. Inte ens undervisning får man ägna sig åt. Nej, jag har varit med på en klassresa för att ungarna och min medmentor tjatade och det var sista gången. Efter det har jag konsekvent sagt nej och också förbjudit insamlingar i klassrummet, sånt får skötas på fritiden.
    Jag hoppas verkligen att majoriteten av lärare inte tänker såhär.

    Nu verkade ju en resa till Auschwitz passa, så då är det ju resmålet som avgör om man följer med eller inte.

    Alla klassresor jag har varit på så har det alltid följt med andra vuxna än bara lärare. 
  • Jellybeanbaby
    älskarlivet81 skrev 2013-02-14 11:56:54 följande:
    Skolresor ska göras på lov och helger.. Varför ska jag följa med då? Ska jag ställa upp gratis på det?

    Skillnad på arbetsresor och nöjesresor (eller ja eleverna ser det ju som en nöjesresa). Däremot om skolan anordnar lägerskola, resa till Auschwitz eller vad det kan vara så är det en helt annan sak.
    Det är verkligen helt underbart att du är en lärare, och därmed en av de som kan visa dina elever något om vuxenlivet och arbetslivet.

    Those who can, do; those who can't, teach. / Gammalt engelskt ordspråk
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
Svar på tråden Denna förbannade klassresa!!!