• lijnah89

    Epidural

    Hej!
    Jag har varken barn eller är gravid men jag planerar att snart sätta igång Solig men jag är livrädd för förlossningen? Finns det nån som kan berätta om hur det kändes att ta epidural, gör det vansinnigt ont eller funkar det bra? O efter man tagit epiduralen, hur känns krystvärkarna då? Gör de ont?

    Hade blivit jätteglad om det finns nån som vill berätta lite :) 

  • Svar på tråden Epidural
  • lijnah89
    Hannah76 skrev 2013-02-28 09:33:22 följande:
    Tyckte inte att det gjorde ont att få den, men den sabbade hela förlossningen.. Det tog lång tid, jag tyckte det var svårt att känna när jag skulle krysta mm mm mm.

    Så jag valde lätt bort det till förlossning nummer två. 
    Men hur vanligt är det att det kommer av sig när man tagit den?
    Det vill man ju inte direkt. 
  • lijnah89
    zbaby skrev 2013-02-28 09:30:51 följande:
    Den gör lite ont att ta men med lustgas gick det bra.. Sedan kände jag knappt ngt alls.. Ska göra detsamma när jag sätts igång senare idag.. ;0)
    Det låter ju bra. Åh så du ska in idag! Då får jag önska lycka till Glad
  • lijnah89
    Elsta skrev 2013-02-28 09:39:52 följande:
    För mig slutade lustgasen fungera tillslut och epiduralen blev min räddning! Tyckte inte att det gjorde ont att få den och det hjälpte oerhört mycket! Hade inte klarat det utan den känns det som!
    Men kände du värkarna efter eller liksom "stannade" det upp?
  • lijnah89
    ScandinavianMom skrev 2013-02-28 09:52:30 följande:
    Vad är det du är rädd för?
    Rädd att tappa kontrollen över hela situationen, att det kommer göra så ont att jag inte klarar det. Att det ska hända nåt med bebis. Ja tankarna är många när man inte varit med om det förr.
  • lijnah89
    Hannah76 skrev 2013-02-28 09:45:16 följande:
    Ingen aning. Men för mig var det som att det inte gick att samarbeta med kroppen längre. Det slutade med en väldigt stressad bebis och sugklocka (där allt gick bra).
    Skönt att det gick bra trots allt ändå. 
  • lijnah89
    ScandinavianMom skrev 2013-02-28 14:27:59 följande:
    Skulle du vara redo att jobba med din rädsla innan förlossningen för att ha epiduralen som en "plan B"?
    Ja absolut. Jag vet ju att det går eftersom det är kvinnor som klarat det förr. 
    Men hur man ska jobba med det vet jag inte, prata med nån kanske? Jag har ju läst en del förlossningsberättelser, en del skrämmer mig men en del gör att man tänker "det är ju inte så farligt ändå" men det är ju så olika från person till person, inget man kan veta i förväg.

    Egentligen borde jag väl inte ha nåt att vara rädd för. 
  • lijnah89
    saaa skrev 2013-02-28 10:44:48 följande:
    *puffar*
    Puff ? :)
  • lijnah89
    ScandinavianMom skrev 2013-02-28 14:52:18 följande:
    Jag är doula och jag jobbar med att prata om rädslor och tankar kring förlossning. Det kan vara kvinnor som är rädda för smärtan och att tappa kontrollen som du är. Vi hittar strategi och tekniker som passar för kvinnan och försöker hitta orsaken till rädslan och kanske bli av med den, iallafall minska den avsevärt. Det gör att kvinnan känner mer tilltro till sin kropp och sin förmåga att föda och att hon har hjälp, stöd och trygghet runt om kring sig varje sekund i förlossningen. Även om hon känner att hon håller på tappa kontrollen då är folk med henne som snabbt hjälper henne tillbaka till lugn, ro och trygghet, som påminner om allt det goda och positiva och styrkan kvinnan har.

    Det är kanske nånting du vill läsa mer om och se om det kunde passa dig?
    En trygghet är ju att man har stöd och hjälp under hela tiden som du skriver. Kan man välja att ha med en doula under förlossningen? Eller vad exakt gör en doula?

    Sen är jag väl orolig för att jag inte ska bli som vanligt "där nere" efteråt, att jag kommer spricka och måste sys. Finns många tankar. 
  • lijnah89
    ScandinavianMom skrev 2013-02-28 15:18:13 följande:
    Doulan följer med i själva förlossningen och är med tills barnet är fött. Ni har träffats några gånger innan för att lära känna varandra och hitta strategier som passar dig. Sen hjälper hon till med amningen efteråt och träffar er en gång till hemma hos er efter att ni har kommit hem.

    Du är inte ensam om att vara rädd för att spricka. Din kropp kommer att gå igenom en förändring under graviditeten och det är hormonerna som ändrar din kropp och dina bröst för att förbereda dig till att bli mamma.
    Ändringen där nere är oftast inget som varken du eller din partner märker av med tanke på sexliv. Många får till och med bättre sexliv efter att ha fött barn.

    Allra flesta kvinnor spricker lite med första barnet och behöver sy ett par stygn men barnmorskorna är riktigt snälla och bedövar med bedövningsgel och spruta innan de börjar. Det läker sedan på ett par veckor.

    Det är bra för dig att veta vad det är som orsaker de stora bristningarna och tyvärr så ökar epiduralen risken för stor bristning eftersom kvinnan inte känner hur hon krystar.

    Kvinnor upptäcker ofta att de är mycket starkare än de tror när de har bra stöd och uppmuntran under förlossningens gång. Vi är starka nordiska gudinnor när vi föder våra barn och jag kan lova dig att en kvinna som känner sig trygg ser ut som en gudinna i förlossningen och det kommer du också göra. :)
    Åh det är så himla svårt. Men jag vet ju att det kommer vara värt det, det är ju nåt man måste gå igenom. 
    Men jag har funderat lite kring kejsarsnitt också, vet du lite om det? Vilka risker som finns, för och nackdelar osv? Får alla göra kejsarsnitt?

    O jag har hört att man kan bli förlamad av epiduralen, hur vanligt är det? Om det nu förekommer alls?

    Jag vet ju att kroppen är "som gjord" för att föda barn men det finns altlid en oro.
    Du får mig verkligen att känna mig lite lugnare och tryggare :) tack för det! 
  • lijnah89

    Tack för era svar. Jag märker ju att det är väldigt olika för alla. O att det funkar olika oxå. Det är svårt o säg hur jag ska göra när det väl är dags, men jag är ju inte där än. O jag tror jag kommer fixa det oavsett om jag väljer epidural eller ej. Men nu vet jag lite hur det fungerar :)

  • lijnah89
    ScandinavianMom skrev 2013-02-28 16:25:04 följande:
    Kejsarsnitt:
    Nej det är inte alla som "får" göra kejsarsnitt eftersom läkare anser vaginalförlossning är bäst för både dig och barnet. Ibland får kvinnor kejsarsnitt som "plan B", det vill säga att de försöker helhjärtat att föda vaginalt med skriftligt beviljat kejsarsnitt om de känner att de inte klarar mer. Det tycker jag är riktigt bra lösning för kvinnor som inte är säkra på vad de vill och känner sig fortfarande rädda efter alla samtal och hjälp de har fått.

    Riskerna med kejsarsnitt är de som följer en stor öppen buk operation. Reaktion mot bedövningen (epiduralen), blödning, att läkaren råkar skära i tarm, urinblåsa eller värst av allt, bebisen. Det som är jobbigt med kejsarsnitt är tiden efter. Du har ont och har svårt att hålla barnet eftersom magmusklerna var sönderskurna och det gör ont i själva såret. Det tar lite längre att komma igång med amningen men det brukar gå bra. Det som händer längre fram är då att kejsarsnitt kan påverka framtida graviditeter, större risk för missfall, ablatio (moderkakan släpper från livmoderväggen om den har satt sig där ärret är), ökad risk för livmoderruptur.

    Riskerna med kejsarsnitt och riskerna med vaginalförlossning är väldigt små tack vare den duktiga vårdpersonal vi har idag. Över 90% av kvinnor föder vaginalt utan större problem efteråt. De allra flesta kvinnor upplever att första förlossningen har varit lite skrämmande (som är normalt eftersom man har aldrig gjort det förr och vet inte vad man kan förvänta), underbar, överraskande och fram för allt förstärkande! Kvinnor som har trots sin rädsla gått igenom förlossningen säger ofta "Om jag kan göra det här då kan jag göra vad som helst!". Och kvinnor som känner att kejsarsnitt är vad fungerar bäst för dom känner ofta liknande att de har genomgått en operation för att få sin bebis och även de känner sig starka!

    Vi blir alla mammor på ett eller annat sätt och vi väljer alla det sätt som fungerar bäst för var och en. Jag kanske vill föda hemma mens min syster kanske vill ha kejsarsnitt. Vi är inte sämre mammor för det sätt våra barn kommer till världen :)

    Du har tid att tänka och fundera och fram för allt prata! Prata om din rädsla och bearbeta den. Våga fråga dig själv "Varför känner jag så".

    douladags.se/forlossningsradsla/
    Tack så jättemkt för ditt svar! Så himla bra :) känns alltid bra o prata om det, speciellt om man är orolig. Men som jag skrev innan, jag är inte där än och jag hinner fundera fram o tillbaka och prata och så. 
    Ska läsa igenom lite på länken du skrev :) tack tack! 
  • lijnah89
    Mandelsassa skrev 2013-03-01 07:42:27 följande:
    Jag fick epidural, minns inte att den gjorde ont men den hade ingen verkan på mig. Funkade i kanske 30min-1h sen började smärtan av värkarna komma iaf, bm och narkosläkare försökte smärtstilla mig ytterliggare 4ggr till utan redultat så fick nöja mig med lustgas (som sen visade sig skulle bli min bästa vän på fl )
    Sprack o blev sydd, kunde knappt gå/sitta på en vecka..
    Aldrig att jag föder vaginalt igen! Men känner att de var värt det när min bebis äntligen var ute.

    Man får lustgas när de syr en också!!

    Men olika för alla, så tror de går bra för dig. 2bekanta som hade fl ca 1mån efter mig sprack inte alls.
    Åh fy, att inte kunna gå/sitta på en vecka måste ju va hemskt. Men som du säger, det är så olika för alla. 
    Men väärt det :D det är nåt man måste gå igenom.Glad
    Så nästa gång du ska föda ska du göra kejsarsnitt  då?
  • lijnah89

    Tack för era svar! Det är verkligen olika från person til person hur den tar, men det är alltid skoj o höra hur det gick för andra :) 

  • lijnah89
    Nilou skrev 2013-03-14 14:28:49 följande:
    Och förresten, Lycka till med bebisverkstaden :)
    Åh tack gulliga du :)
Svar på tråden Epidural