• amia01

    Kan kommunen flytta på arg hare som bosatt sig utanför lägenheten?

    Ska slänga in lite bensin på brasan här... kan inte låta bli att göra kopplingen till pågående vargdebatt...

    Där anser många att man helt enkelt måste tåla att naturen gör sig påmind. Varför är det bara vi som bor på landet som ska tåla det? Varför skall de som bor i stan bara kunna ringa skyddsjägare när naturen blir för jobbig?
    Och vargkramarnas favoritargument - om du inte tål att naturen finns i din närhet - Flytta!

    Och om jag ska svara seriöst på frågan - så har jag svårt att se problemet. Om haren är frisk så bör du som vuxen kunna skrämma den att flytta, i värsta fall får du väl slå ihjäl den i självförsvar.

    Om den inte är frisk så dör den väl av sig själv snart om du inte ser till att avliva den i tid.      

       

          

  • amia01
    Regnig måndag skrev 2013-03-04 08:26:29 följande:
    Jag ger exakt samma svar här som med vargen, vad är dina problem med det?

    Men du har en poäng, det är en intressant tanke och diskussion, starta en tråd om det så kommer jag dit och diskuterar.

    Det är helt ok. Såg inte ditt svar innan jag postade mitt svar bara. Men generellt är det så att det ofta ropas på hjälp när stadsbor får problem med vilda djur. Medans vi på landet förväntas flytta därifrån för att lösa probelemet istället. Ville bara lyfta perspektivet lite - vet itne om det finns fler intresserade av en tråd om klyftan mellan stad och land, dagens normgivande livsstil och problematiken kring detta.
  • amia01
    Lisch skrev 2013-03-04 09:18:31 följande:
    Jag är ingen stadsmänniska som en viss person här verkar tro. Och det är skillnad på varg och hare, det vet t om 3:åringen, men om ni inte visste det så kanske ni ska gå på en informationsträff om det!

    Hon har varit sån här i flera månader och hade hon haft ungar hela tiden så måste dom väl börjat hoppa omkring? Hon kan sitta på ett o samma ställe i en vecka tills hon byter till andra sidan av gräsmattan. Upptäckte igår att grannen har mat till fåglarna och det är där hon går och äter ibland. En hel del ramlar ner på backen.

    Men varför accepterar du inte naturens gång då och lär dig leva med den istället för att ropa på hjälp från "någon"?
  • amia01
    lennartsdotter skrev 2013-03-04 09:47:20 följande:
    Jag är helt övertygad om att så gott som alla hade ansett att avlivning vore en rimlig åtgärd mot en varg som attackerar människor, faktiskt. Det är heller inga större problem att få tillstånd att bedriva skyddsjakt på en varg som attackerar tamdjur. Du behöver faktiskt inte ens tillstånd bara du skjuter den under en pågående attack.

    Haren har inte attackerat någon. Bara visat sitt missnöje med att människorna finns i närheten. Det räcker ju inte på långa vägar för att få avliva en varg.

    Nej, först när haren dödat TS katt tycker jag hon kan ansöka om skyddsjakt. Tveksam om det räcker att haren bara dödat en katt dock, helst skall det ju finnas bevis för upprepat beteende. Men någon jakt blir det nog inte hur eller hur, eftersom jag just startat organisationen "harvärnarna" och konsekvent kommer att överklaga alla skyddsjaktbeslut
  • amia01
    Regnig måndag skrev 2013-03-04 10:04:13 följande:
    Nja, en hare sitter knappast still en vecka i streck...

    Jag gissade bara att hon har ungar om det är så vet varken du eller jag. Det kanske är så enkelt att hon hittat ett perfekt ställe med massor av mat! Få grannen att sluta mata så lär problemet vara ur världen.

    Här håller jag faktiskt med amia01 helt och hållet att man måste acceptera hur naturen fungerar och förändra sig själv (och grannarna) istället för att skjuta ihjäl de djur som man upplever är i vägen.

    Och om någon missat det så kallas det för ironi - jag anser i själva verket att det är helt ok att minska konflikterna mellan människor och djur i de fall då konsekvenserna blir för stora. Dock så har jag svårt att se behovet av att ta bort en hare från tomten, eftersom de knappast kan orsaka så stor skada att det är motiverat, en skadad katt eller att barnen får lära sig att leva med naturen är knappast stora konsekvenser. Och med största sannolikhet är den ju borta om något år eller så.
  • amia01

     


    Lisch skrev 2013-03-04 11:46:12 följande:
    Min tanke var inte skjuta hararna vilket ni tydligen missuppfattat! Jag undrade bara om man ev kunde få någon hjälp att FLYTTA på dom., tex ut i skogen!!

    Jag tänker inte låta mitt djur bli ihjäl biten innan vi gör något åt det! Och ni säger er att vara djurvänner! Hur tänker ni där eller?!
    Och vadå bara dödat en katt?! Det är mer än en katt.
    Men det förstår inte ni djurvänner!

    Har en idé, ta hit era barn och se hur kul det är när barnen inte vågar vara i lekparken eller sparka boll på gräsmattan för att en stor *kanin* jagar dom.

    Har pratat med kommunen iaf och dom skulle ringa en jägare för när en eller flera harar visar aggressivt beteende mot barn så ser dom det som ett hot!

    Jo jag känner allt en del som har hundar som kan tänkas ha kul men jag vill enbart flytta ut dom till skogen.

    Förstår mycket väl att du inte vill ha din katt skadad. Men tror du att någon katt eller hundägare vill det? Och tror du det känns bättre för dom som har vargar runt huset än för dig som har en hare? Knappast, eller hur?

    Med lite perspektiv på saken så är en hare ett väldigt litet problem jämfört med vad många på landsbygden lever med dagligen. Tror du det är roligare för de barnen som inte får vara ute på grund av rovdjuren? 

    Det märkliga här är att haren ses som ett "hot", när rovdjuren bara "är nyfikna" och "utövar sitt naturliga beteende". Skulle kunna skriva "typiskt stadsbor" men det kanske är att vara övertydlig....

  • amia01
    Lisch skrev 2013-03-04 11:56:24 följande:
    Hmm så barnen ska bli jagade i nått år eller så till ? På landet hade vi inga problem som sagt med djur o natur. Vilket också verkar som att ni inte fattar! Vi är människor från landet! Barnen vet hur naturen funkar, dom vill t om tillbaka för där var djuren snälla. Och nej vi tänker inte flytta pga några harar!

    Jo, jag fattar, men det är inte alla som bor i stan som har  problem med harar heller, likväl som inte alla på landet har problem med rovdjuren. Naturen går ju sällan att "planera" eller "skydda sig mot" utan djuren kan dyka upp mest överallt, önskade eller oönskade...

    Men är du konsekvent och tycker att alla som har problem med rovdjur eller harar på landet också ska ha möjlighet att ringa efter "någon" som kan "flytta" på problemet? I så fall tycker jag att du har all rätt till hjälp. Men det måste gälla samma villkor för alla! 
  • amia01
    Regnig måndag skrev 2013-03-04 12:19:33 följande:
    Det svåraste som finns i forum är ironi, det är inte ens säkert att man får fram det ens om man skriver det i klartext. Så det självklara är inte att tolka det som ironi, det självklara är att formulera sig på annat sätt så det inte missförstås.

    En hare eller varg, vem är du att döma andra? Du upplever konflikter med varg och tycker det är självklart att de ska skjutas. Vad andra upllever med andra djur är du faktiskt inte i position att avgölra, speciellt inte efter dina evighetslånga utlägg om att det bara är du som lider som ska ha mandat att avgöra om avskjutning.

    Jag vill definitivt inte ha ensamt mandat att avgöra den här komplexa frågan. Det enda jag vill ha är ett ärligt svar på är om TS tycker det är ok att vi "tar bort" alla djur som ställer till problem för oss. Eller om hon anser sig vara "undantagen" på något sätt för att hon bor i innerstan? Och i så fall varför? 
     Jag vill inte neddvärdera TS problem, utan istället lyfta skillnaden mellan stad och land. Jag kan definitivt se att hon har problme, som hon bör lösa. Men jag anser att landsbygdsboende som mister husdjur och tamdjur har minst lika stora problem, och jag vet att de inte alls har samma möjligheter som TS att lösa dem och funderar på varför?
  • amia01
    Regnig måndag skrev 2013-03-04 13:49:18 följande:
    Självklart har ni inte samma möjligheter eftersom det rör sig om två inte helt jämförbara situationer!
    Det ligger i sakens natur att det är skillnad på problem och hur man tacklar dem.



    Varför är inte situationerna jämförbara? Vad är skillnaden i problemen? Är inte den enskildes problem och behov beroende av avr man bor? Och i så fall - varför är landsbygdsbefolningens problem och behov mindre än för de som bor i stan?
  • amia01
    Lisch skrev 2013-03-04 14:19:29 följande:
    Om ett djur bosatt sig utanför en lägenhet och är aggressiv mot barn framförallt så JA dom tycker jag man tar bort. Hur annars ska man kunna bo där?!
    Vad får dig att tro att jag bor i innerstaden?
    Jag bor nära centrum i en liten stad på ca 35000 invånare. Alltså det är en markplans lägenhet med gräsmatta.
    Är det något mer du vill ha förklarat? Amia01.
    Den sista frågan får du nog ställa till en politiker. Kanske har ett svar på den, landet är landet = många olika djur, mindre trafik och mindre hus.
    Stan= mer trafik, mer hus, mindre djur och vid problem i stan så får man hjälp med tanke på att djur blir stressade och det rör sig mkt folk här.

    Menade stadskärna/innerstaden - det var du själv som skrev nära centrum.

    Och ja, jag håller helt med dig om att djur som ställer till problem kan tas omhand. Men min poäng var varför det enbart gäller vissa djur och vissa människors problem?

    Det finns helt klart fördelar och nackdelar med att bo på de olika sätten, men varför gör det att problem som orsakas av vilda djur skulle värderas annolrlunda? Varför är inte landsbygdsbornas problem med grävlingar, harar och vargar lika stora problem som för er som bor i städerna?

    Det har du fortfarande inte svarat på.
      
      
  • amia01
    Regnig måndag skrev 2013-03-04 15:00:55 följande:
    Varför kan man inte jämföra en varg med en hare?
    Vilken skillnad finns det mellan djuren?
    Varför är bostadsorten avgörande menar du?
    Varför känner du dig förringad som landsbygdsbo? Är det för att du inte får skjuta så många vargar som du vill?

    Jag skrev ingenstans att jag jämförde med varg. Min fråga var om de problem som vilda djur orsakar skall/bör väderas oberoende av var man bor?

     Varför bostadsorten är avgörande? Citerar mig själv:
    " Jag vill inte neddvärdera TS problem, utan istället lyfta skillnaden mellan stad och land. Jag kan definitivt se att hon har problem, som hon bör lösa. Men jag anser att landsbygdsboende som mister husdjur och tamdjur har minst lika stora problem, och jag vet att de inte alls har samma möjligheter som TS att lösa dem och funderar på varför?"

    Och ditt svar- där du tydligt talar om att du anser att det är skillnad på situationerna:
     "Självklart har ni inte samma möjligheter eftersom det rör sig om två inte helt jämförbara situationer! Det ligger i sakens natur att det är skillnad på problem och hur man tacklar dem."
    Men du kanske kan förklara dig om jag har förstått dig fel, om det inte just bostadsorten är en del av den skillnad du menar?

    Jag känner mig förringad som landsbygdsbo för att våra problem inte tas på allvar. Klart att jag vill kunna få bort de vargar som orsakar mig problem, likväl som TS vill ha bort sin aggresiva kanin. Är det svårt att förstå?
     

       
      
  • amia01
    Lisch skrev 2013-03-04 15:23:05 följande:
    Jag gav dig ett svar! Duger inte det så lämna tråden och dra till en håla som bryr sig. Jag starta tråden med en undran, inte om en debatt om varför fria djur i skogen inte ska skjutas! Tror ingen vill ha med dina kommentarer här då du förvränger allt och upprepar dig om och om och om igen!

    Nej du, något svar på mina frågor har jag inte fått. Och det är ingen debatt om fria djur i skogen - där får alla djur gärna vara, utan hur man hanteras djur som orsakar problem i människors vardag. Vad man kan göra åt det och i vilka situationer man inte får/kan göra något åt det. Samma fråga som i TS tror jag...

    Snällt att få feedback på mina upprepningar - i andra trådar har jag fått påhopp för att inte svara på frågor, så det är ingen lätt balansgång det där....
    Upprepar mig inte med vilje, utan helt enkelt för att jag är intresserad av hur ni tänker. Om det verkligen är skillnad på problem beroende på var man bor och varför i så fall? För mig är det självklart att alla ska ha samma rätt till trygghet och samhällsservice, men ni kanske har andra tankar kring det?

           
  • amia01
    Regnig måndag skrev 2013-03-04 16:09:05 följande:
    Iom att jag har varit i vargtrådenb ser jag att du älter på samma sätt med samma stil med halmgubbar i en aldrig sinande ström.
    Halmgubbar, det är att ta ett budskap och förvrida det till oigenkänlighet och ställa skribenten till svars för det sistnämnda, det är så du gör. Du ställer frågor som är helt omöjliga att svara på eftersom det inte har något med inlägget att göra.

    Jag förstår att du känner dig förrinbgad men jag kan konstatera att den känslan kommer från dig själv och inte från omgivningen. När du slutar med halmgubbar kommer du troligen att känna något helt annat än vad du gör idag.

    Nog off topic och nog om dig och din debatteknik:
    Vad har du för förslag som TS kan omsätta i praktiken?


    Jag tycker hon gott kan ta hjälp av kommunens jägare för att ta bort haren. Men jag vill också att hon ska få lite förståelse för hur många som lider av samma typ av problem, och som istället för hjälp får hot och hån tillbaks. Ett dåligt försök inser jag nu, eftersom bara ordet varg tenderar att höja tonläget på debatterna så att ursprungsfrågan försvinner i mängden. Ber om ursäkt för det.    
Svar på tråden Kan kommunen flytta på arg hare som bosatt sig utanför lägenheten?