• Frogmore

    Ålder på er adoptivföräldrar?

    Hej!

    Har funderat lite på det här med ålder på er som adopterat? Jag är 36, min man är 37 och vi har precis adopterat två barn på 2.5 år.  

  • Svar på tråden Ålder på er adoptivföräldrar?
  • Jennie med ie
    Pandamamma79 skrev 2013-03-17 19:37:38 följande:
    Fabbeman: Ja, jag blev också förvånad. Trodde att man högst fick vara 42 år idag!

    Det finns så vitt jag vet en rekommenderad maxålder på 42 år för att starta utredningen i Sverige. Rekommendation alltså, inte lag. Och utreds man när man är 42 kan man ju fortfarande hinna bli några år äldre innan man får barnet.
  • fabbemam

    Det som socialstyrelsen rekommenderar är att man inte får ha fyllt 43 år när ansökan om att göra medgivande utredning lämnas till socialtjänsten.

    Så här står det i Socialstyrelsens allmänna RÅD:

    Ålder


    Om sökanden är över 42 år då ansökan görs, bör utredaren
    klargöra, om det finns särskilda omständigheter som kan vara av betydelse för helhetsbedömningen av, om sökanden är lämpad att adoptera. Sådana omständigheter kan bl.a. vara att


    sökanden har en relation till det barn som ansökan avser, enbart den ena parten vid en gemensam ansökan är något över 42 år, eller ansökan avser medgivande för adoption av ytterligare ett barn i familjen.

     


    Det är ingen lag men många utredare o nämnder tolkar detta som en lag... MAn kan lämna in ansökan dagen före sin 43 års dag och sedan kanske det är kö hos socialtjänsten för att gå kurs o påbörja utredning i 9 mån. Utredningen drar ut på tiden och tar 11 månader då hinner man bli 44 år o 8 månader innan man får sitt medgivande som gäller i 2 år,tills man är 46 år o 8 månader.


    Vi fick stå i kö för att få påbörja utredningen i 2 år så hade någon av oss varit nära 43 då så hade denne hunnit bli nästan 45 innan utredningen ens startat... Men jag trodde inte att det var så många som var äldre än 45. Kanske har de fått medgivande för att få adoptera syskon.

  • Elinas

    Jag själv är adopterad från Kina och var två år gammal när jag kom till Sverige. Min mamma var då 38 och min pappa 35. Jag har även en yngre syster som är fem år yngre.  

  • mba12

    Hej,
    Jag är ny här på denna tråd.
    Vart ska man vända sig för att ställa sig i kö?
    Tak på för hand

  • Frogmore

    Tack för era svar! Har som sagt tänkt ganska mkt på det här.

    En följdfråga: Vilket land adopterade ni ifrån? 

Svar på tråden Ålder på er adoptivföräldrar?