• Inelg

    Stockholmstjejer som påbörjat/ ska börja utredning och vill följas åt?

    Hej. Vill starta en stockholmstråd med brudar i trakten som vill bubbla tjöta gråta skrika eller bara glädjas över detta med barnverkstaden. Utredning, missfall, IVF, insemination. You name it!!!! Känner mig lite ensam om detta då jag inte har en enda väninna som upplevt samma problem med att bli gravid! Själv har jag kommit och gått här på FL. Gråtit skrikit glädjts åt alla under åren. Fått mkt stöd också från alla härliga. Nu intar jag nästa steg i ledet och har påbörjat utredning. Här är min story: Jag har ännu inte lyckats få något barn sedan vi började oktober 2011. Däremot blev jag gravid april -12 som slutade i missfall v6 och gravid i juni -12 som slutade i ett MA v10. Efter det har det bara tuggat på månad efter månad utan resultat. Vi har påbörjat en missfalls/vanlig utredning för en månad sedan där både jag jag min sambo "passed the test". Båda friska. Har provat naturläkemdlen; Apiforce/Rosenrot som funkade eftersom jag blev gravid båda ggr april och juni, men då jag fick missfall så jag blev rädd att det skulle vara orsakats av naturpreparaten. Så jag provade dom aldrig mer men har sedan eller inte blivit gravid efter det igen. Det har nu gått ytterligare 9 månader av försök. Nästa steg enl i vår utredning är "insemination" och remiss är skickad för IVF. Känns skönt ändå. Inspirerad av några andra trådar har jag nu i hemmets lugna vrå provat inseminera mig själv med min sambos spermier för att "tjuvstarta"! Alla sätt är bra förutom dom dåliga. ;) Det är skönt att få prata av sig lite och kanske få lite tips. Berätta din historia.

  • Svar på tråden Stockholmstjejer som påbörjat/ ska börja utredning och vill följas åt?
  • Madelaiine
    Wile skrev 2013-06-30 11:36:33 följande:
    Härlig kombo av jobb! Men va ledig när den andra jobbar är ju ganska tråkigt i längden tycker jag iaf!

    Håller med dej om att det finns många dåliga lärare! Jag tycker det borde vara nån slags koll/ intervju för att kolla lämplighet innan man får börja på lärarutb!!
    Jag pluggade fyra år på lärarhögskolan o mötte redan då flera som man undrade över hur dom skulle fixa jobbet!

    Men det är ett helt sjukt kul jobb som jag verkligen kan rekommendera!! Finns inte två dar som är den andra lik o det gillar jag! O jobba med människor är super givande o intressant tycker jag!

    Var i Stockholm bor ni?
    Nej, skulle också tycka det var riktigt jobbigt att gå om varandra. 
    Mm, har tyvärr träffat på en del dåliga lärare. Håller med dig om att alla borde få gå på en lämplighets intervju. Det gäller väldigt många yrken tycker det är väldigt synd att man många gånger ENBART går på betyg. Det borde vara som till polishögskolan där det även är fystest och en samtal med en psykolog. Man kan ju hoppa fystestet men ett samtal med personen ifråga absolut. Många gånger är de som inte har MVG i alla ämnen mycket bättre som lärare än de med absolut högst betyg. Erfarenhet kan ibland vara bra mycket bättre än allt man läst sig till i en bok. 
    Kan tänka mig det :) Hade absolut varit något för mig. Då jag verkligen älskar omväxling. Vi borr norr om Stockhholm, 10 minuter ifrån Arlanda, i Märsta, ni då?  
  • Wile

    Jag hade verkligen inte bra betyg när jag sluta gymnasiet :s så för mig är det andra saker som gjort mig till en bra lärare:)

    Vi bor på andra sidan stan i Nacka! Flyttade dit för ca 2 år sen o stortrivs! Båda jobbar utåt där med så bra ställe för oss o bo på just nu!

    Trivs du med ditt jobb? En av mina bästa vänner är sjuksköterska o barnmorska o hon älskar sitt jobb! Jag tycker det är jätte läskigt då jag har skräck gör sjukhus:)

  • Madelaiine
    Wile skrev 2013-06-30 13:55:15 följande:
    Jag hade verkligen inte bra betyg när jag sluta gymnasiet :s så för mig är det andra saker som gjort mig till en bra lärare:)

    Vi bor på andra sidan stan i Nacka! Flyttade dit för ca 2 år sen o stortrivs! Båda jobbar utåt där med så bra ställe för oss o bo på just nu!

    Trivs du med ditt jobb? En av mina bästa vänner är sjuksköterska o barnmorska o hon älskar sitt jobb! Jag tycker det är jätte läskigt då jag har skräck gör sjukhus:)
    Mm, och det är ofta så det är :) Man behöver inte ha MVG i alla ämnen eller nu är det väl inte de kriterierna heller längre? Är väl något F-A system? :P 

    Jag älskar mitt jobb :) Just på vårdhemmet trivs jag så bra för det är väldigt fritt och väldigt långa dagar så man jobbar mycket i perioder och är ledig mycket i perioder. Är ledig 8 dagar i streck var femte vecka. Vilket är jätte skönt. Behöver väldigt sällan ta semester :) Jobbar extra inom hemtjänsten också och det är super kul man träffar massa olika människor och det är också väldigt fritt och man vet aldrig vad man möts av dag för dag, vilket är mer min grej egentligen. Men det är tyvärr väldigt dåligt betalt inom hemtjänsten. Så att tjäna 20:-/timmen mer och jobba på ett vårdhem privat är ett ganska givet alternativ. Blir en hel del pengar extra varje månad. Det är tråkigt att det här jobbet är så underskattat.  
  • Wile

    Underbart att du känner så för ditt jobb!! Det är såna som du som man vill att alla gamla ska få träffa!! Dom som tycker om det!

  • Madelaiine
    Wile skrev 2013-06-30 15:08:29 följande:
    Underbart att du känner så för ditt jobb!! Det är såna som du som man vill att alla gamla ska få träffa!! Dom som tycker om det!
    Tack :) Mm, det är precis som min kusin sa när hon var arbetslös: "Jag skulle kunna jobba med det du jobbar med Madde men det vore inte schysst emot gamlingarna att komma dit enbart för att tjäna pengar. Skulle jag behöva torka dom, etc. så skulle jag spy och hur respektlöst vore inte det emot dom? Jag skulle iaf inte vilja att en sådan person tog hand om min morfar"

    Och jag håller absolut med henne. Det är inte snällt att ta ett jobb där man tar hand om människor bara för att man vill ha pengar. Och om man absolut måste så tycker jag att man borde tänka efter mer,.. Om jag vore den här gamlingen skulle jag då vilja att någon sprang in gjorde det den skulle och sprang ut igen utan att ens fråga hur jag mår? 

    När börjar ni jobba igen? :)  
  • Wile

    Helt sant!!

    Jag börjar jobba 12 augusti igen så många veckor kvar:)
    Sambons bror o hans tre barn har precis kommit hit så nu är det full rulle! Härligt! Det gör att man längtar ännu med efter en egen!
    Dom är supermysiga!

    Hur många barn vill ni ha?

  • Madelaiine
    Wile skrev 2013-06-30 17:51:54 följande:
    Helt sant!!

    Jag börjar jobba 12 augusti igen så många veckor kvar:)
    Sambons bror o hans tre barn har precis kommit hit så nu är det full rulle! Härligt! Det gör att man längtar ännu med efter en egen!
    Dom är supermysiga!

    Hur många barn vill ni ha?
    Åhhh, vad härligt :) 
    Så underbart mysigt med barn men vet den där känslan. Man längtar ännu mer själv när man myser med andras och leker. Har jobbat som barnflicka och jag älskade det men det var även väldigt jobbigt. Var även styvmamma åt en liten flicka på 2 1/2 år när jag var tillsammans med mitt ex. Och jag älskar henne som om hon vore min egen. 

    Känns som en otrolig välsignelse om vi ens lyckas få ett barn. Så bara av det är jag fulländad :) Men får jag önska så absolut minst 2 barn då man har så kul med ett syskon, vet hur roligt jag och min lillasyster har tillsammans och hur nära vi är varandra och det betyder väldigt mycket. Minst 2 barn och max så många att vi känner att vi har tid för alla och kan ge dom all uppmärksamhet och kärlek som de förtjänar. Tror det är svårt att veta innan hur många man har "tid för" så att säga. Och ni då?
  • Wile

    Nu har man fått smaka på livet som småbarns förälder;) kollade fotbollsfinal ganska länge inatt o blev väckt kl 7 imorse:)
    Full fart från första start!! Men himla mysigt!

    Min sambo har alltid velat ha minst två barn o jag har alltid sagt att jag vill börja med ett o sen se hur det går o känns.
    Men just nu säger vi att vi blir väldigt glad när vi får ett!! Vi är ju inte purunga nån av oss längre så får se hur det blir! Beror nog lite på hur lång tid det tar att få det första.
    Men eftersom jag äter pergotime så är chansen för tvillingar väldigt mycket större så kanske blir två på en gång;)

    Ska du få ha någon mer semester i sommar? För visst hade du haft två veckor precis nyligen?

  • Madelaiine
    Wile skrev 2013-07-01 10:09:10 följande:
    Nu har man fått smaka på livet som småbarns förälder;) kollade fotbollsfinal ganska länge inatt o blev väckt kl 7 imorse:)
    Full fart från första start!! Men himla mysigt!

    Min sambo har alltid velat ha minst två barn o jag har alltid sagt att jag vill börja med ett o sen se hur det går o känns.
    Men just nu säger vi att vi blir väldigt glad när vi får ett!! Vi är ju inte purunga nån av oss längre så får se hur det blir! Beror nog lite på hur lång tid det tar att få det första.
    Men eftersom jag äter pergotime så är chansen för tvillingar väldigt mycket större så kanske blir två på en gång;)

    Ska du få ha någon mer semester i sommar? För visst hade du haft två veckor precis nyligen?
    Åhh, vad mysigt :) Mm, hörde att det blev 3-0. Och hörde min pappa sitta och vråla på hur kass domaren var medan jag försökte sova, haha. 

    Mm, jo, men det är klart att det är så :) Absolut. Ett barn kommer göra mig så otroligt lycklig. Får jag börja äta pergotime sen så skulle min chans för tvillingar bli dubbel. Har redan anlag för det. Då det brukar komma i andra generation och både min mormors syskon var tvillingar och min farmors också.

    Jag har strö jobbat lite de senaste två månaderna då vi köpte en liten hundvalp som jag varit hemma med. Jag är ledig 8 dagar var femte vecka. Så jag ska inte ha någon semester mer än de 8 dagarna jag har i slutet på juli och då ska jag och en tjejkompis iväg och vandra en vecka med våra hundar :)
  • Wile

    Åhh mysigt med hund! Vad är det gör ras?
    Jag hade hund tillsammans med mitt ex en mops helt underbar liten hund!
    Vart ska ni vandra nånstans?

    Oj låter ju som ni kan få tvillingar utan pergotime tom!!

Svar på tråden Stockholmstjejer som påbörjat/ ska börja utredning och vill följas åt?