• mammatilltvå85

    December bebis 2013

    Hej alla nygravida Decembermammor!

    Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

    Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

    Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

    Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

              

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

  • Svar på tråden December bebis 2013
  • delih
    tjej89 skrev 2013-03-25 11:37:01 följande:
    Hur mår ni då tjejer?

    Hur känns ett missfall? Blöder man "bara" eller ska det göra ont också? Är så nojjig :(
    Det gör oftast ont, har man blödningar eller bruna flytningar i samband med det bör man kolla upp det. Annars skulle jag väl säga att man inte har något att oroa sig över.

    Jag däremot är jättejättestressad, kan inte rå för det. Kunde inte sova igår för att jag fått för mig att jag inte är gravid längre, att allt bara är påhitt och att jag skulle börja blöda dagen efter. Tempar på morgonen bara för att se att temperaturen inte sjunkit.

    Vill bara komma ur den första trimestern så jag kan känna mig lugnare sedan.
  • tjej89
    delih skrev 2013-03-25 14:36:02 följande:
    Det gör oftast ont, har man blödningar eller bruna flytningar i samband med det bör man kolla upp det. Annars skulle jag väl säga att man inte har något att oroa sig över.

    Jag däremot är jättejättestressad, kan inte rå för det. Kunde inte sova igår för att jag fått för mig att jag inte är gravid längre, att allt bara är påhitt och att jag skulle börja blöda dagen efter. Tempar på morgonen bara för att se att temperaturen inte sjunkit.

    Vill bara komma ur den första trimestern så jag kan känna mig lugnare sedan.
    Tack för ditt svar! Är ju så ny på allt det här, och man blir ju så uppskrämd att missfall ääääär så vanligt. Nästan så att man inte får vara glad förens man kommit till vecka 12. så tråkigt :(

    Jag är också stressad. allt känns så overkligt!  så då är vi lika paranoia båda två ;)
    kul att ha sällskap :) haha
     
  • delih
    tjej89 skrev 2013-03-25 15:17:57 följande:
    Tack för ditt svar! Är ju så ny på allt det här, och man blir ju så uppskrämd att missfall ääääär så vanligt. Nästan så att man inte får vara glad förens man kommit till vecka 12. så tråkigt :(

    Jag är också stressad. allt känns så overkligt!  så då är vi lika paranoia båda två ;)
    kul att ha sällskap :) haha
     
    Ja men eller hur, till och med min sambo vågar inte känna sig glad. Då han såg mitt plus (som var tydligt fastän det inte var lika starkt som kontrollstrecket) så sa han "ja men du kanske borde vänta tills det blir starkare". Jag tog ett CB digitalt så han förstod att jag faktiskt var gravid. :) Dock ser jag på honom att han inte vågar vara glad riktigt ännu.

    Haha, ja det är bra att ha någon att "paranoida" sig med så man vet att man inte är ensam om det :p
  • mammatilltvå85

    jag tempar också på morgonen för att se så att den inte sjunker...jag var osäker på BIM då min äl kom tidigare än den brukar denna månad men igår eller idag bör BIM vara och testet var starkare idag....dock blir mina tester starkare på eftermiddagen än på morgonen, så konstigt gissar att jag dricker dåligt på dan jämfört med på kvällarna..

    Vi haft svårt att våga tro på det då jag testade så tidigt och fick plus men att det var knappt synligt först....är nog uppe i 15-20 billiga tester snart haha....vilken testmissbrukare man är.

    Har ont i brösten men det har jag alltid och har sån mensvärk att jag tror jag ska få mens närsomhelst men förutom det har jag inga symptom alls. Jo jag drömmer så mkt hela nätterna har säkert drömt om graviditeter och förlossningar 5 ggr sen jag plussade men om det är ett symptom vette tusan;=)

    Har jättemycket att göra denna vecka i skolan (läser på universitetet) men kan inte fokusera alls...tänker bara på detta hela tiden....

              

  • tjej89
    delih skrev 2013-03-25 20:40:04 följande:
    Ja men eller hur, till och med min sambo vågar inte känna sig glad. Då han såg mitt plus (som var tydligt fastän det inte var lika starkt som kontrollstrecket) så sa han "ja men du kanske borde vänta tills det blir starkare". Jag tog ett CB digitalt så han förstod att jag faktiskt var gravid. :) Dock ser jag på honom att han inte vågar vara glad riktigt ännu.

    Haha, ja det är bra att ha någon att "paranoida" sig med så man vet att man inte är ensam om det :p
    Vad komiskt! samma hände med oss. Jag testade på BIM -2 och det kom ett svagt streck men verkligen inte lika starkt som kontrollstrecket... Min sambo blev tveksam, som din!
    sen dagen efter blev det mycket starkare och då gick det in på honom :)

    Vi är väldigt förväntasfulla, men oroliga. vill ju så gärna att den ska stanna där inne och må bra.
    Vi har inte berättat för någon, väntar nog till v.12. Hur gör ni?
     
  • tjej89
    mammatilltvå85 skrev 2013-03-26 15:30:29 följande:
    jag tempar också på morgonen för att se så att den inte sjunker...jag var osäker på BIM då min äl kom tidigare än den brukar denna månad men igår eller idag bör BIM vara och testet var starkare idag....dock blir mina tester starkare på eftermiddagen än på morgonen, så konstigt gissar att jag dricker dåligt på dan jämfört med på kvällarna..

    Vi haft svårt att våga tro på det då jag testade så tidigt och fick plus men att det var knappt synligt först....är nog uppe i 15-20 billiga tester snart haha....vilken testmissbrukare man är.

    Har ont i brösten men det har jag alltid och har sån mensvärk att jag tror jag ska få mens närsomhelst men förutom det har jag inga symptom alls. Jo jag drömmer så mkt hela nätterna har säkert drömt om graviditeter och förlossningar 5 ggr sen jag plussade men om det är ett symptom vette tusan;=)

    Har jättemycket att göra denna vecka i skolan (läser på universitetet) men kan inte fokusera alls...tänker bara på detta hela tiden....

              
    så man har högre temperatur när man är gravid? det visste jag inte :)

    Jag fick också ett tydligt streck, skrämde upp sambon med att det säkert var två därinne eftersom man kunde så så tidigt haha :)

    Jag har också ont i brösten, känns som dom är fulla med blåmärken :( sen är jag super trött!
    däckar kl 21 varje kväll och sover som en klubbad säl. så jag minns inte mina drömmar alls...

    har ni berättat för era nära och kära? vi tänkte vänta till vecka 12 (om jag kommer dit :( ) hur tänker ni?

    roligt att ha flera i ''samma båt''

    lycka till med studierna! :D 
  • mammatilltvå85

    tack=)

    Jag brukar i vanliga fall sällan somna före 02-03 är en riktig "nattuggla" nu är jag trött redan vid 24....de tre senaste dagarna (varit hemma och skrivit hemtenta) har jag dessutom somnat ca en timma mitt på dagen, inget jag gjort sedan bebistiden när man hade konstant sömnbrist...så ja det är kanske ett tecken. Har så himla svårt att inse att jag faktiskt är gravid. Mannen hade också svårt att tro på det första dagarna när strecken var svagare. Nu har han förstått och går runt och ler och kallar mig för hans "gravida fru" hahaha, rätt dött ändå;=)

    Min bästa vän vet om det, hon var med över telefon när jag testade haha. Min bror (vi är väldigt tighta) ringde av en slump precis efter så i ren chock berättade jag för honom också...och sen vet min mamma och pappa eftersom jag ändå berättade för brorsan. Jag kände att OM det blir mf så vill jag att dessa personer ska veta om det och då berättarjag ju hellre en glad nyhet nu än att komma kanske efter nån vecka och måste säga att jag har varit gravid men att det blev mf....
    Vi har dessutom haft så mkt jobbiga saker i släkten på slutet så det kändes roligt att ge de nåt kul att tänka på=)

    Barnen kommer vi vänta länge innan vi berättar för...likaså min mans familj som vi inte alls har samma sorts relation till. Fast min svägerska + man berättar vi nog för relativt snart, de har en liten bebis nu så de kommer bli så glada=)

    Förresten jag tror jag har ett till symptom. Minns att jag hade det sist jag var gravid också men kanske inte så tidigt. Jag har som ilningar i livmodern, känns obehagligt att ha jeansen (tightare modell) knäppta så måste knäppa upp knappen om jag sitter ner. Magen är inte ens svullen men det känns som att det trycket på livmodern på nåt konstigt sätt. Känner mig också som kissnödig nästan fast jag är inte kissnödig, lite som att det moler typ.

    Äter ni några ner vitaminer än folsyra? Jag har börjat med mivitotal och D-vitamin + folsyran...det borde väl räcka tycker jag....
    Vad säger ni?               

  • delih

    Såg bara "dött= sött" och tänkte vad tusan säger hon nu? Men så läste jag det långa inlägget och då hängde jag med :p

    Jag äter inga vitaminer mer än folsyra, jag vågar inte ta någonting utan BM's tillåtande så jag ska ringa och boka en tid nästa vecka kanske för hälsosamtal. :)

    Är jag den enda som typ inte har några symptom? Alltså brösten ömmar men knappt, får ont på nätterna för att jag ligger på dom. Sedan är jag jättegasig och kan få världens värk i livmodern för att tarmarna trycker på när jag blåses upp. Iofs så är jag väl lite mer trött än vanligt och fick springa och kissa en gång inatt, men vet inte om det har att göra med hur dåligt jag sov de senaste nätterna och om kissandet beror på hur mycket jag drack igår.

    Jag har min sambo och min väninna som vet om min graviditet, min väninna just för att hon är gravid också och det är skönt att kunna ventilera då man blir nojjig :) I helgen ska jag berätta för mina systrar :D

Svar på tråden December bebis 2013