• Svar på tråden Vad är det fulaste namn ni vet?
  • Utflykt i verkligheten

    Absolut fulaste genom tiderna: Tor-Britt

    Jo då, det är någon stackars donna som heter detta gräsliga. "Vi tar de fulaste namnen på båda sidor och slår ihop dessa, älskling. Jag menar, ungen är ju så ful så vi måste ju distrahera med ett ännu fulare namn!"

  • Elderberry

    Namn som jag har svårt för:

    Alfons, Hugo, Teo, Viggo, Sixten, Börje

    Tindra, Lilly, Rut, Bella, Gunvor, Berit

    Finns många fler men jag valde att inte försöka komma ihåg alla

  • Letitia

    Börje, Göran, Gert, Bert, Hubert, Rutger och Justus är rätt illa... På damsidan Gerd, Gun, Agda, Asta, Åslög, Åsa, Hjördis, Hedvig och Eulalia.

    (Nu listade jag namn som jag tycker är fula rent ljudmässigt. Det finns dock andra som är mindre lämpliga än dessa, om man måste välja, fastän de är fina rent ljudmässigt. Hellre Hjördis än Melinda, om vi säger så...) 


    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • MallaL
    Letitia skrev 2015-01-29 16:02:09 följande:

    Börje, Göran, Gert, Bert, Hubert, Rutger och Justus är rätt illa... På damsidan Gerd, Gun, Agda, Asta, Åslög, Åsa, Hjördis, Hedvig och Eulalia.

    (Nu listade jag namn som jag tycker är fula rent ljudmässigt. Det finns dock andra som är mindre lämpliga än dessa, om man måste välja, fastän de är fina rent ljudmässigt. Hellre Hjördis än Melinda, om vi säger så...) 


    Förstår vad du menar. Kevin och Liam är egentligen fina namn, men skulle inte välja dem ändå på grund av deras konnotationer.
  • aldrigmer
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-01-29 14:20:28 följande:

    Absolut fulaste genom tiderna: Tor-Britt

    Jo då, det är någon stackars donna som heter detta gräsliga. "Vi tar de fulaste namnen på båda sidor och slår ihop dessa, älskling. Jag menar, ungen är ju så ful så vi måste ju distrahera med ett ännu fulare namn!" smile5.gif


    Torborg är ett gammalt och rätt fint kvinnonamn. Torbritt kanske är ett misslyckat försök att "modernisera" Torborg......
  • Letitia
    aldrigmer skrev 2015-02-01 21:03:48 följande:
    Torborg är ett gammalt och rätt fint kvinnonamn. Torbritt kanske är ett misslyckat försök att "modernisera" Torborg......
    Det tror jag inte - Britt är från samma tid som namn på Tor- och -borg.
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Hallontord

    Jag är tidig 90-talist och diskuterade precis ämnet med en bekant häromveckan. Vad jag verkligen inte fattar är hur fjortisar som vuxit upp mitt i den digitala bimbo-eran och titt som tätt tycks klämma fram ungjävlar utan eftertanke, väljer att döpa de stackarna till gammelfarmornamn som var vanliga på 1800-talet. Trenderna har tydligen gått upp rejält för tjejnamn som Luna (är det ens ett namn..?), Amelia, Ellinor, Rut, Lilly, Elsa, Sigrid och killnamn som Harry, Otto, Valter, Sigge, Noah, August, Loke och Tage. Vet två som har barn och döpt ungjävlarna till Alva och Tate.

    Fula namn, dålig musik, 70-talsmode, fjortisar som strävar efter att se ut som tioåringar... Vad är det för jävla idioter man vuxit upp med? 

  • Frigående Fru

    Pojknamn: Torkel, Jörgen och Gert (om det uttalas som hjärt.. går bra om det uttalas som det stavas som de gör i Danmark.)

    Flicknamn: Tycker bara illa om namnet Gunilla, har ingen bra erfarenhet av folk som heter det.. Ganska fult också, men inte i jämförelse med pojknamnen.

  • Evelina98edin

    Birgith och Frithjoff e de absolut fulaste kvinnonamnet och mansnamnet!

    Berit, Gösta, Märta, Berit, Bert, Märth (pojknamn), Götha, Olov, Olof, Greger, Jan, Urban, Gert, nästan alla gammaldags dubbelnamn, Arnold, Mariana, Börje, Kajsa, Rutger, Sven, Svea och många många fler!

  • Belsebuba
    Gal516 skrev 2013-08-10 11:34:14 följande:

    Jag har kollat runt litegrann om vad ni anser är fula namn.

    Min undran är vad ni tycker om PETTER NIKLAS GYLLENSTAKE. Något i den stilen. Fanns tydligen en elev i Göteborg som hette så för några år sedan. Hur kan man göra så mot sitt barn? Hoppas han inte ser detta på denna sida.

    Jag tycker för övrigt att "fula namn" eller mindre snygga namn är:

    (Ingen rangordning)

    Killnamn

    1. Sverker

    2. Greger

    3. Gregor

    4. Bertil

    5. Yngve

    6. Gunnar

    7. Seved

    8. Botvid

    9. Leopold

    10. Evert

    11. Eilert

    12. Vidar

    13. Dick

    14. Didrik

    15. Bert

    16. Gert mfl.           

    Tjejnamn

    1. Viveka (Viveeka)

    2. Boris

    3. Doris

    4. Greta

    5. Yvonne

    6. Signe

    7. Ofelia

    8. Karin 

    9. Gunborg

    10. Freia

    11. Hildur

    12. Berta

    13. Astrid

    14. Asta

    15. Hilda

    16. Hermelina mfl.       

       

    Dessa namn tycker jag inte är så fina. De låter gamla och inte så fräscha. 

    Detta är min lista på namn som jag anser inte är s fräscha - och som jag inte tycker passar på människor. Sedan kan det säkert finnas människor med sådana namn som faktiskt är väldigt fina av sig - Men namnet i sig är kanske inte så nytänkande!                        


    Mitt namn ligger nr 1 på listan över flicknamn. Har alltid själv hatat det men lärt mig leva med det ????????????
  • Feminina

    Torsten
    Gudrun
    Ragnar
    Gunnar
    Ulrika
    Urban
    Klas-Göran
    Abdulla
    Ragnar
    Ursula

    Går inte att välja ett namn. Men om jag måste välja ett tjej och killnamn så blir det nog Ursula och Torsten/Ragnar (delad plats)

Svar på tråden Vad är det fulaste namn ni vet?