Inlägg från: Anonym (Matlagaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matlagaren)

    Märker veganerna om jag har smör och grädde i maten?

    Vi har bjudit in några bekanta på middag till helgen. De är jättetrevliga, men dock veganer. Jag känner mig inte alls van vid att laga sån mat. Utan kött går väl att lösa, men när man verkligen inte får använda typ något av det man normalt har i maten.. Jag tycker inte maten blir god om man inte har smör, mjölk, grädde, etc i..

    Jag funderar därför.. kommer de att märka om jag har i smör och grädde och så? De kommer väl bara tycka maten är extra god i så fall.. Om de inte märker nåt tar de ju ingen skada och alla är nöjda, eller? De har alltså ingen allergi eller så utan det är bara deras eget påhitt. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-14 11:01
    Denna tråd har ploppat upp igen efter nästan ett år. Därför ska jag uppdatera hur det gick.

    Jag lagade vegetarisk mat, men använde vanligt smör och vanlig grädde. De kom inte med några frågor eller invändningar. Efteråt berömde de maten som de tyckte var oerhört god :D Jag har haft dem här på middag ytterligare en gång sedan dess, med lyckat resultat.

  • Svar på tråden Märker veganerna om jag har smör och grädde i maten?
  • Anonym (Matlagaren)
    blomman07 skrev 2013-04-08 16:14:19 följande:
    Har aldrig hört maken till respektlöst beteende. Det finns gott om ersättningsprodukter för mejeri, helt utan animaliskt innehåll, på varenda matbutik numera. Ring veganerna ifråga och be om hjälp om du känner dig osäker?
    Det är ju inte alls samma sak. Jag har provat de flesta av dessa produkter.
    Anonym skrev 2013-04-08 16:15:34 följande:
    Har du tänkt på att de kanske delvis äter veganskt för att de är mjölkallergiker eller laktosintoleranta?  Då lär de definitivt märka vad du haft i maten, de kan bli rejält dåliga...
    Nej, det är dom inte. Detta är bara ett påhitt från deras sida. Tidigare åt de normalt.
    Sticka skrev 2013-04-08 16:16:46 följande:
    Du vet inte varför de är veganer. En hel del sjukdomar behandlas med vegansk kost. Alla vill/orkar inte berätta om sina sjukdomar för allt och alla.

    Du skriver ju att "mat utan smör och grädde inte är god". Alltså känner du smakskillnad. Varför skulle dina gäster inte känna det?

    Om inte annat lär de bli risiga i kistan, det brukar man bli om man får i sig mat som kroppen är totalt ovan vid. Turist-mage, helt enkelt.
    Vilka sjukdomar då? Nu hittar du ju bara på.

     
  • Anonym (Matlagaren)
    Anonym skrev 2013-04-08 16:44:51 följande:
    Ett tips kan ju vara att laga något thai inspererat med grönsaker och kokosmjölk o servera ris eller liknande till.
    De är väldigt respektlöst att bjuda in till middag o sen inte laga något de kan äta.
    Vadå inte KAN?
  • Anonym (Matlagaren)
    Tia F skrev 2013-04-08 16:31:20 följande:

    Nejdu ingen hittar på. Reumatism är ett exempel på en sjukdom där vegankost gör underverk. Och en människa kan ha reumatism utan att det märks utanpå. Jag tycker du verkar väldigt fördomsfull faktiskt.
    Hjärt/kärlsjukdomar är ännu ett exempel på ett tillstånd där vegankost underlättar.

    Ett "påhitt" som för de är väldigt viktigt annars skulle de inte utsätta sig för den stora omställning som ett veganliv innebär. Du ser ju själv hur svårt du har det för att ens få till en ynka middag.

    Samma sak eller ej, nu är middagen för de och då får du faktiskt offra dig vid ett ynka tillfälle om de nu vill hålla vid sin kost.
    Eller låta bli att ha middag.
    Du skriver vegankost, men menar mer nyttig kost. Det är alltid det bästa att äta en varierad kost. Sen kan man dra ner på kött och fett, men det betyder inte att man ska bli vegan.
  • Anonym (Matlagaren)
    Tia F skrev 2013-04-08 17:42:49 följande:

    Men vad trött jag blir. Sluta lägg ord i mun på mig och sluta definitivt argumentera emot när du inte sökt fakta i ämnet.

    Ingenstans skrev jag något om att man SKA bli vegan. Jag påtalade att det fanns sjudomar där vegankost gör stor nytta eftersom du- i brist på bättre argument- meddelade någon att denna hittade på.

    Och skriver jag vegankost så är det vegankost jag menar.

    Behöver du mer upplysning finns det flertalet böcker, artiklar och avhandlingar i ämnet. Behöver du länkar ger jag dig gärna det med.
    Ok. Du förstår uppenbarligen inte mycket om detta. Men förklara för mig exakt hur just veganmat är bra vid reumatism eller hjärt- och kärlsjukdomar? Ge gärna nån källa om du lyckas hitta någon. Och helst inte någon som är totalt partisk och propagera för veganmat pga djurrätt.
  • Anonym (Matlagaren)

    Okej.. ska svara på de aspekter som tagits upp så gott jag kan

    Hälsofrågan

    Ja, man kan äta vegansk kost av hälsoskäl. Det botar inga sjukdomar, men kan ha positiva effekter för vissa. I många fall beror det dock på att man överhuvudtaget tänker mer på vad och hur man äter samt placebo, men det är klart att det finns saker i vissa animaliska produkter som kan påverka sjukdomar negativt.

    Att bli helt vegan finns det dock ingen (eller ytterst få) som behöver bli för sin sjukdom, ingen mår dåligt av att få i sig lite animalisk föda ibland. På Reumatikerförbundets sida som någon länkade står det ju även att stenålderskost kan vara bra vid reumatism och det är ju motsatsen till veganism nästan, så kanske handlar det mer om personliga preferenser och att verkligen planera sin mat.

    Däremot bör man belysa att många får hälsoproblem av vegansk kost eftersom de inte får i sig alla ämnen de behöver. Dessutom äter många veganer onyttigt med t.ex. väldigt mycket socker eftersom de inte har andra ingredienser som kan ge mat eller bakning någon smak.

    Nu VET jag dock att mina gäster inte äter veganskt pga sjukdomar eller liknande, så denna aspekt är irrelevant och kan kanske lämnas. 

    Skulle du bjuda muslimer på fläskkött?

    Nej, varför skulle jag göra det? Att utesluta en viss typ av kött ur matlagningen är knappast något som skapar problem för någon annan och det är inga problem att laga massor av goda rätter som inte innehåller fläsk.  Dessutom vill jag ju respektera deras religion och kultur. Även om jag inte är religiös så tycker jag det är viktigt att respektera och det är ju inte bara en religiös grej utan även en kulturell. Att muslimer inte är fläskkött är ju på det sättet samma sak som att många i Sverige inte äter insekter eller hund. Det finns ju ingen anledning att börja om man är uppväxt i en kultur där det inte förekommer.

    Varför ska jag bjuda dem?

    Därför att jag tycker dom är trevliga i övrigt. Vi var bjuda på middag till dem nyligen. Tyvärr bjöds det bara på veganmat och jag blev dålig i magen efteråt, men annars var det en trevlig kväll. 

    Alla tips om veganska alternativ

    En sak som är intressant och som också fått mig att tänka på det här är att alla veganer hävdar att det smakar LIKADANT och LIKA GOTT att laga veganmat som att laga riktig kost. Om detta vore sant så skulle ju inte mina gäster märka någon skillnad om jag har i lite veganska produkter? Om de märker skillnad så är det ju däremot ett erkännande av att veganmat är äckligare, eller?

  • Anonym (Matlagaren)
    Anonym skrev 2013-04-09 09:31:29 följande:
    Ts, om du vet att en gäst avskyr fisk och skaldjur, serverar du det ändå när du bjuder på middag?

    Varför inte laga veganskt till gästerna och en god köttbit till er själva?
    Det fungerar inte då gästerna tydligt framfört att de tappar aptiten och mår dåligt av att se andra äta kött. Dessutom tycker jag det är trevligare om det är samma rätt till alla.
    Juronjaure skrev 2013-04-09 09:33:38 följande:
    Får många hälsoproblem av vegankost? Vad grundar du detta påstående på? Knappast fler än som får hälsoproblem pga för fet kost, för söt kost, för ensidig kost av annat slag etc... En vettig vegan har stenkoll på sin kost och SER TILL att få i sig allt den behöver.
    Du vet likaväl som jag att det kräver mer kunskap och planering att få i sig alla näringsämnen när man är vegan. Det skriver du ju själv. Och det finns så klart veganer som gör detta fint, men det finns även de som inte klarar det och får näringsbrist. Dessutom är det vanligt att veganer även har andra ätstörningar eller att folk med ätstörningar säger att de är veganer för att komma undan med att inte äta. Detta har så klart inget med andra veganer att göra, men man kan ju inte blunda för det. Mest en parentes alltså.

    Dessutom får man ju inte B12-vitamin om man är vegan så då måste man käka piller. 
  • Anonym (Matlagaren)
    Anonym skrev 2013-04-09 09:50:36 följande:
    Visst men alla gillar inte den sortens mat och det måste även veganer börja förstå. Alla "kan" inte äta veganskt för alla gillar inte vegansk kost precis som alla inte gillar asiatiskt eller kött....
  • Anonym (Matlagaren)
    beli skrev 2013-04-09 10:48:42 följande:
    TS:

    Varför går ni inte bara ut och äter på restaurang? Nu känns det som om du lagt ner alldeles för mycket energi på att fundera på dina bekantas kost för att det ska kännas naturligt för dig att laga mat till dem.

    Uppenbarligen har du inte ett öppet sinne i och med att du inte direkt går till veganhyllan i närmaste mataffär, utan skriver en aggressiv tråd här istället där du kallar deras kostval för "påhitt". Tänk om nån plötsligt kallade din kost för "påhitt", du skulle ju tycka det var skitsnack, eller hur? Det skulle nog dina bekanta också om de visste din åsikt.

    Se det som en rolig utmaning att laga veganskt i helgen - eller ring dem och säg att ni går på restaurang istället (ja, det går att äta veganskt på restaurang).
    Vilken restaurang då? Vännerna har själv klagat på att de aldrig kan äta ute längre. Alla bor inte i Sthlm...
Svar på tråden Märker veganerna om jag har smör och grädde i maten?