• Tigerbebis

    När började era små att åla eller krypa?

    Min lilla grabb på 7 1/2 månad visar inget intresse till att vilja börja krypa eller åla. Tycker inte jättemycket om att ligga på mage på golvet så jag vet inte vad man "ska" göra..? Inget kanske, det kommer väl när det kommer. Mina 2 andra kröp/ålade runt 6-7 månaders ålder. Här är det bara kul att sitta och leka, vilket han är jätteduktig på. Stadig som tusan. Skrattande   

    Hur ser det ut för er andra småbarnsföräldrar?
     


    En tredje...
  • Svar på tråden När började era små att åla eller krypa?
  • milli79

    Sonen var 7mån då han kröp men ålade lite innan.
    Dottern bara satt & satt och ville inte ens vända runt på golvet. Hon började krypa vid 9mån.
    Båda gick när de var 12mån. Sonen var tidigt med att krypa o ställa sig upp men sen när han var 1år började han prata mycket så då ägnade han sig inte så mycket åt framsteg på det fysiska planet.

  • keron

    Har fyra st så tar bara min yngsta :) Han var ca 5 mån när han började åla och 6 mån när han började gå björngång (kryper alltså inte).

  • Mars12

    Började krypa vid 6mån sen gick hon när hon var 7mån o 1vecka..extremt tidigt. Vet inte om det är tidigt att krypa vid 6månader med

  • Lovisa09

    Alla barnen Kröp vid 9 månader (+-2veckor) inget ålande. Stora tjejen gick vid 13 månader, de två små är 12 månader och har precis börjat ta sina första steg.

  • litetfröimagen

    När min son var 3,5 månad så kom han på att han kunde ta sig fram på rygg, han juckade och sköt ifrån med fötterna, så mycket lustigt ut men var effektivt för han tog sig framåt
    Han drog sig fram på mage med hjälp av händerna när han var 6 månader. Nu är han 7,5 månad och ålar men trampar med benen samtidigt (som en liggande björngång typ) . Han tar sig fram sjukt snabb och tror inte han kommer krypa utan gå direkt. Reser sig om han får bra grepp samt går när man håller honom i händerna. 

  • LuckyLips

    Äldste sonen kröp vid 6 månader och gick sedan vid 12. Kan inte minnas att han ålade. Tvillingarna kröp vid 9 månader och började även de gå när de blev 12 månader.

    Så jag tycker din kille låter normal

  • Serendipitet

    Mina har inte ålat.
    Den stora tjejen hoppade sig fram på rumpan vid 6 månader precist och började krypa på händer och knä vid 7-8 månader men hon hoppade oftast fram på rumpan tills hon lärde sig gå.
    Den lilla kröp vid 5 månader och innan det snurrade hon runt på mage som en klocka och tog sig bakåt något.  


    *** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • capy

    Ålade baklänges vid omkring 8 månader. Lärde sig aldrig åla framåt. Började rumphasa vid 10 månader och några veckor efter det kröp hon.

  • Flickan och kråkan

    Äldsta satt fastcementerad på sin rumpa utan minsta tillstymmelse till att ta sig någonstans tills han var 9 månader. Då kröp han iväg från sittande. Hade aldrig stått i krypställning innan dess. Lillebror kämpade och slet och kämpade och slet.....för att hänga på storebror. Ålade runt 5 månader kröp någonstans mellan 6-7 månader. Många misslyckade försök att komma upp i krypställning och många "face plants" . Nu har vi en trea också, men han är bara 2,5 månad ännu så bara att vänta oss se. Han verkar ha en rätt lugn personlighet så tillhör kanske den nöjda stillsamma skaran som inte har bråttom någonstans. Å andra sidan är han bra mycket starkare än mina tidigare barn och gillar (hör och häpna!) att ligga på mage.....och kommer väl att vilja hänga på sina bröder så kanske blir den tidigaste kryparen.....eller kanske nöjd med att bara studera medan de andra far runt.....vi får se .

  • Lolli82

    Min dotter satt och hasade på rumpan tills hon var 16 mån då kröp hon lite. Gick gjorde hon redan vid 10,5 månader.. Alla barn kryper inte. Hon var även sen med att åla och ställa sig upp. Idag är hon 2 år och precis som alla andra 2-åringar.

  • Trefinapojkarjsl

    Min äldsta kröp aldrig men började gå vid 10 månader. Yngsta började åla på rygg (skjuta ifrån med benen) redan vid nio veckors ålder och tar sig fram på golvet så nu. (11 veckor nu.) Kanske din bebis är en sådan som hoppar över krypstadiet? Annars kan man hjälpa till kanske med att hålla handen bakom fötterna då bebisen ligger på mage och visa att man kan komma fram så. Det var så var minsting insåg att han kunde åla fram på rygg helt själv.

  • qvist
    Mars12 skrev 2013-06-06 22:35:46 följande:

    Började krypa vid 6mån sen gick hon när hon var 7mån o 1vecka..extremt tidigt. Vet inte om det är tidigt att krypa vid 6månader med


    Vad är björngång för något?
Svar på tråden När började era små att åla eller krypa?