• alynda

    Elektrisk bröstpump-rekommendationer o erfarenheter?

    Väntar andra barnet och om amningen blir som med första barnet kommer jag att behöva en bröstpump. Jag pumpade 2-4 dagar/vecka  de första månaderna, dels p g a såriga bröstvårtor, dels p g a Reynauds syndrom (kärlkarmp i blodkärlen i bröstet), som periodvis gjorde för ont för amning.
    Denna gång vill jag ha en elektrisk pump, det var alldeles för tidskrävande och ineffektivt med den manuella i längden.

    Har ni som del-pumpat rekommendationer på el-pump som funkat bra? Är även intreserad av hur lätta/svåra de var att rengöra. 
    .

  • Svar på tråden Elektrisk bröstpump-rekommendationer o erfarenheter?
  • alynda

    Hmm, det verkar inte vara så lätt i Stockholm, hittar ingen info om möjlighet att hyra pump :(

  • alynda

    Oj oj, jag blir nästan ännu mer förvirrad av all råd här :S Nu kommer jag antagligen att föda på BB Sthlm, så då borde man kunna hyra från Danderyd (ligger i samma hus), men 80kr/dygn funkar ju inte i när man behöver den i flera månader månader. Blir nog till att köpa i så fall.

    Apotekets rör verkar det ju vara flera som har bra erfarenhet av, men jag undrar om den verkligen stimulerar mjölkproduktionen? Den verkar vara avsedd för mer tillfällig användning och kräver att man håller i den. Den går nog i alla fall inte att använda samtidigt som man hanterar bebis, och det är det som är främsta orsaken till att jag behöver en elektrisk. Men bra alternativ när man är på språng eller  på jobbet kanske.

  • alynda

    Det finns bröstpumpar som man kan spänna på sig så att man inte behöver hålla i "tratten" när den väl är på plats. Då kan man amma samtidigt på andra bröstet, eller tömma båda samtidigt och ha händerna fria, även om man måste sitta stilla.

     När min sambo var hemma samtidigt o jag pumpade manuellt gick det hjälpligt med hans assistans. Ammar o pumpar man samtidigt hjälper amningen till att stimulera även det andra bröstet. Det ska dessutom vara en viss och varierande rytm på pumpandet för att stimulera mjölkproduktionen bäst. Det är svårt att öka produktionen om man bara tömmer, o då måste man dessutom göra det mycket oftare, jämfört med om bröstet stimuleras samtidigt.
    Sitter man vid pumpen upp till 6h/dag totalt som det var för mig ibland, måste man helt enkelt kunna hålla sin bebis samtidigt om ingen annan vuxen är hemma.

    Jag vill inte alls behöva pumpa eg, men som jag skrev i trådstarten har jag problem med brösten, bl a Reynauds syndrom, o "Rusty Pipes". Det är ofta alltså för smärtsamt att amma på det ena eller båda brösten, och inte bara de första månaderna. Men när det funkar så är det toppen, och därför är amning ändå mitta 1.a handsval.

  • alynda

    Anneli76: TACK!! Både för den underbara bilden (dina inlägg syntes inte ännu när jag skrev mitt senaste), och det konkreta tipset på Medela freestyle, precis vad jag var ute efter!

    Nu vet jag vad jag ska  hålla koll efter på Blocket.

  • alynda
    2013 skrev 2013-04-19 10:46:16 följande:
    Jag har använt Medela Freestyle under två amningsperioder och jag är jättenöjd. Jag har visserligen aldrig testat att spänna fast den som på bilden, men så behöver jag inte pumpa mer än en kvart för att fylla två flaskor så bebisen har kunnat ligga på golvet framför mig och prata lite medan jag har pumpat.
Svar på tråden Elektrisk bröstpump-rekommendationer o erfarenheter?