• Marlbin

    Kattjäkel!

    Behöver råd!

    Häromveckan när jag var ute och gick med min lilla hund så kom en katt ut från en buske och hoppade på min hund, jag drog bort hunden och försökte skrämma iväg katten genom att stampa i marken, men då hoppa katten på min fot, jag gick snabbt iväg men katten gick efter mig ända till dörren där den la sig utanför. Sen nån vecka senare när jag gick ut genom dörren låg katten i en buske vid våran brevlåda och ryggade upp och kom emot mig, jag gick in igen. Nu ikväll gjorde katten samma sak igen...

    Jag brukar inte vara "rädd" för katter men denna katt hoppa på min hund och mig utan att vi hade gjort något!

    Får man ha katter löst hur som helst i ett bostadsområde?! 

  • Svar på tråden Kattjäkel!
  • mycketsaft

    Tyvärr får man det.. Vet du vem som rår om katten?

  • Marlbin
    mycketsaft skrev 2013-05-25 00:02:23 följande:
    Tyvärr får man det.. Vet du vem som rår om katten?
    Nä har ingen aning, vi är rätt så nyinflyttade så har inte koll än på vart katterna som går omkring här hör hemma :(
  • carro93

    Försök ta reda på vem som äger katten (om någon äger den) den låter ju helt klart inte tam så det kanske är en vildkatt? 


     


    Där vi bor kryllar det av katter också,  skygga katter utan halsband. De är inte aggressiva men de pissar på bilhuvarna i carporten.. Vill bara ha bort de här ifrån men hur vet jag inte heller hur det ska gå till..

  • Marlbin
    carro93 skrev 2013-05-25 00:04:32 följande:
    Försök ta reda på vem som äger katten (om någon äger den) den låter ju helt klart inte tam så det kanske är en vildkatt? 

     


    Där vi bor kryllar det av katter också,  skygga katter utan halsband. De är inte aggressiva men de pissar på bilhuvarna i carporten.. Vill bara ha bort de här ifrån men hur vet jag inte heller hur det ska gå till..


    Ja får göra de på nått vis, nä de känns som det är nått konstigt med den..  tror den hör hemma i någon av lägenheterna här i närheten för är ofta utanför vårat.

    Usch va jobbigt..

    Grejen är att ingen hade tyckt de va okej om man hade en hund som sprang omkring lös och hoppade på andra, men en katt är inte lika farligt...  
  • Sörjande för mänskligheten

    Köp en cykeltuta eller liknande, nästa gång du är ute och går så tuta med den om du ser/hör katten komma. Tror inte den vill attackera igen på ett bra tag om den blir nog skrämd. Ring polisen också, är aldrig bra med löst springande djur som anfaller.

  • PumpkinQueen

    Människor som har "utekatter" är inte riktigt kloka, men försök ändå att prata med ägarna och få dem att förstå att detta är ett problem.


    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen

    Tänk på att katten också bara är ett försvarslöst djur, den rår inte för att den har knäppa ägare.


    Ja, det är jag på bilden
  • Sörjande för mänskligheten

    Förstår heller inte vad som är meningen med att ha sin katt utomhus, man skulle aldrig göra detta med en hund! Det enda som blir är att dem springer och skiter och pissar i folks rabatter och barns sandlådor.. har nog aldrig hört förut om någon katt som anfaller däremot!

  • Lilia

    En "vildkatt" är det inte som någon skrev. De är oerhört skygga och skulle inte komma så nära en människa. Katten har ett hem, frågan är vilka slags människor katten bor hos...

    Sedan är det inte alls fel att ha sin katt ute, jag har aldrig förr hört talas om en katt som oprovocerat attackerar en människa.

  • Sörjande för mänskligheten
    Lilia skrev 2013-05-25 03:50:43 följande:
    En "vildkatt" är det inte som någon skrev. De är oerhört skygga och skulle inte komma så nära en människa. Katten har ett hem, frågan är vilka slags människor katten bor hos...

    Sedan är det inte alls fel att ha sin katt ute, jag har aldrig förr hört talas om en katt som oprovocerat attackerar en människa.
    Kan måhända vara så att katten haft ett hem förut men inte längre. Verkar vara mycket konstig beteende att plötsligt hoppa ut ur busken och anfalla! kan katten vara skadad och känna sig hotat kanske?

    Fel och fel, beror på hur man ser det. Jag tycker inte alls om tanken på att släppa ut min katt lös när det finns elaka barn, bilar och dylikt. Jag tycker hellre man kan bygga en enkel inhägnad på sin gård och låta katten vara där. 
  • Lilia
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-25 04:02:43 följande:
    Kan måhända vara så att katten haft ett hem förut men inte längre. Verkar vara mycket konstig beteende att plötsligt hoppa ut ur busken och anfalla! kan katten vara skadad och känna sig hotat kanske?Fel och fel, beror på hur man ser det. Jag tycker inte alls om tanken på att släppa ut min katt lös när det finns elaka barn, bilar och dylikt. Jag tycker hellre man kan bygga en enkel inhägnad på sin gård och låta katten vara där. 



    Även katter som har haft ett hem förut brukar vara skygga, de springer hellre och gömmer sig än anfaller.

    Om man bor så till att det fungerar att ha utekatt så tycker jag att man kan ha det om katten vill gå ut. Alla katter trivs inte inne.
  • Marlbin

    Har haft många katter när jag va liten så vet att dom inte brukar bete sig som denna gör.

    Hon som bodde här innan oss hade en katt vet jag, kan kanske va så att dom två katterna kom bra överens och nu är väl katten förvirrad över att  här är en hund istället för katt...

    Tycker att det är helt okej att ha katter ute om man bor ute på landet eller med grannar på avstånd, inte där det är massa lägenheter och hus. 

Svar på tråden Kattjäkel!