• Anonym (Pojkvän)

    Förhållandet går utför

    Min flickvän kräver sjukt mycket av min uppmärksamhet, så fort jag vill till en killkompis och spela poker/basta eller liknande så blir hon helt tokig och börjar gräla, hon vill att jag ska vara med henne utöver allt annat, detta kväver mig. vi har bott tillsamans i 5-6 månader nu, och hon blir allt mer krävande, hon vill att jag ska spendera all min tid med henne trots att jag inte träffar mina vänner särskillt ofta. 

    Hur ska jag tackla sånt? jag vill inte säga till henne att det kommer sluta med seperation.

     

  • Svar på tråden Förhållandet går utför
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är viktigt att man kan göra saker på egen hand även om man är tillsammans med någon. Man kan inte vara tillsammans varje sekund. Din flickvän verkar ha problem med tillit och det får mig att tänka på att hon är väldigt orolig att inte räcka till. Hon kanske har erfarenheter av separationer tidigare i sitt liv och har därför svårt att lita på andra. Försök att prata med henne om ursprunget till hennes oro. Det kan öka förståelsen för problemen.

    En annan sak är vad ni kan göra tillsammans för att förbättra situationen. Ni bör vara överens om hur mycket tid det är rimligt att spendera på egen hand. Det är ju också viktigt att ni har tid tillsammans. Försök att lösa problemen tillsammans innan separation kommer på tal. Kanske skulle din flickvän ha nytta av att prata med någon utomstående professionell person om hennes  problem är djupgående.

    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Förhållandet går utför