• Anonym (Finnen)

    Vi med acne

    Fler där ute med acne som försöker bli av med skiten? Låt oss stötta och tipsa varandra!

    Jag har haft acne sedan jag var ca 11 år. Det blev lite bättre efter puberteten, men jag har fortfarande konstant pormaskar och några finnar.

    Jag har testat en mängd produkter som inte har hjälpt. Jag har varit hos både apotek och läkare. Basiron, differin, duac och nu senast tetralysal (antibiotika). Att tvätta ansiktet med sprit underlättar pormaskarna, men annars är det verkligen nolleffekt!

    Troligen har jag hormonell acne, eftersom jag har en tendens till PCO, vilket innebär att jag producerar lite högre testosteron än normalt. Det kan finnas p-piller som möjligen skulle hjälpa, men eftersom jag vill bli gravid är det inte en möjlighet.

    Just nu provar jag Clearly Gone (vitamin B5), första dagen idag. Det var dyrt att köpa, men å andra sidan - det var tetralysal också! Och vad kostar inte alla dessa jävla krämer som marginellt minskar symptomen men inte gör ett skit för att förebygga eländet.

    Vad är era historier och vad fungerade för er?

  • Svar på tråden Vi med acne
  • Anonym (m&m)

    Nej men en och annan finne har man ju alltid fått, menar att efter jag börjat använda produkterna har det inte kommit en enda på ca 3-4 mån!

  • sweetlife

    Jag har haft stora problem med acne sen jag var i 10-års åldern. Nu är jag 21 och det har blivit lite bättre sen jag började med qlaira p-piller. Däremot ger p-pillerna mig en massa andra problem, nedstämdhet, minskad sexlust, huvudvärk och kanske också ångestattacker... Men vågar inte sluta heller, vill inte att det ska bli värre igen och har redan en massa ärr..

  • tossan

    De som funkat bäst för mig under mina 11 år med acne är eucerins serie dermo purifyer. helt jävla underbart! Ja har även på rygg armar och bröst. mem de kan ja leva med då de försvinner när ja solar vilket de inte gör i ansiktet. men detta är en oljfri serie. helt underbar!

  • Anonym (roa)

    Jag är 30 år och har haft acne sedan jag var 12 år. Och jag har som flera andra provat allt! Just nu äter jag roaccutan som verkligen har gjort underverk! Dock är ju biverkningarna inte att leka med, som tur är så har jag inte drabbats så illa än så länge. Jag hoppas att det håller i sig för så fin hud som jag har nu har jag inte haft sedan jag var 11 år och det är en otrolig kick för självkänslan.

  • Anonym (Nattljusolja)

    Nu har jag inte finnar själv men har läst att nattljusolja kombinerat med zink ska vara bra.
    Nattljusolja förbättrar även hyn i övrigt och ska öka fertiliteten hos kvinnor. Minskar även pms och senare i livet klimakteriebesvär. Så varför inte testa liksom?

  • Fia 28

    Har haft acne sen jag var typ 12 eller något och fyller i år 30. Har ätit tetralysal som slog ut magen helt, och hade ingen vidare effekt heller om jag inte minns fel. Skinnoren, duac och allt vad det heter funkade sådär, men gjorde huden jättetorr. Roaccutan har jag ätit i två omgångar men varit tvungen att avbryta båda pga hemska biverkningar, torra ögon har jag tom fått behålla, jippii! Dock tog det bort finnarna på ryggen, så det är jag tacksam för. P-piller åt jag i tre månader och huden blev perfekt och jag blev överlycklig. Tyvärr fick jag blodpropp i lungorna och blev förbjuden att äta hormonpreparat.
    Numera äter jag B5, men endast 2000g om dagen och det verkar räcka för mej. Har ätit det i kanske 3 år nu och visst får jag finnar ibland men absolut inget som jag inte kan leva med. Började faktiskt på en diet för 1,5 vecka sen som innebär att jag skippar kolhydraterna och det verkar ha gjort under för min hud. Är lite för tidigt dock att veta om det har något samband eller inte.
    Jo dermalogicas medibac serier kör jag även med.

  • spökplumpen

    Jag har fått mycket bättre hy sen jag började äta D-vitamin och dra ner rejält på kolhydraterna. Jag försöker äta så ren mat som möjligt och det ger verkligen effekt. Sen försöker jag även göra samma sak med ansiktsprodukterna, så lite skit i som möjligt. Aloe vera i hög koncentration med så lite tillsatser som möjligt, det mår min hy bra av.

  • Anonym (hopplöst...)

    Har haft krångel sedan tonåren och inte blir det bättre med åldern som alla sa.. börjar närma mig 30 nu och har väl hittat lite strategier för att få det bättre iaf, även om det är långt ifrån en felfri hy. Det som stör mig mest (och är svårast att behandla) är aknen på bröst/rygg och överarmar... Speciellt när jag egentligen är nöjd med min kropp och vill kunna vara lättklädd på sommaren.

    Jag har PCOS, är normalviktig och har tidigare tränat väldigt mycket. När jag bytt ut styrketräningen mot att bara köra kondition så har det blivit lite bättre.

    Epiduo varje kväll är ett måste! Men det tog tid innan det gav effekt, ett par månader iaf.

    Tvättar bara med vatten eller Grummes diskmedel (knäppt men funkar), använder Niveas cleansing strips varannan vecka, smörjer med Garniers BB cream på morgonen och Eucerins solskydd som heter Sun Fluid eller något sådant, bra för aknehud. Undviker solen så mycket som möjligt; gör det bara värre.

    Egentligen så "borde" jag sluta träna helt, då blir det mycket bättre. Men då mår jag ju sämre i kroppen istället. Plus att jag behöver röra på mig för att gå ner i vikt.

    Lägre vikt (mot nedre delen av BMI) hjälper också, ger mig mycket bättre hy.

    Ren mat med så lite kolhydrater som möjligt, lite mer fett i maten och extra d-vitamin hjälper också. B5 förvärrar min hud. 

    Iaf skönt att veta att man inte är ensam. 

  • Anonym (Nattljusolja)
    Anonym (hopplöst...) skrev 2013-05-31 13:05:32 följande:
    Har haft krångel sedan tonåren och inte blir det bättre med åldern som alla sa.. börjar närma mig 30 nu och har väl hittat lite strategier för att få det bättre iaf, även om det är långt ifrån en felfri hy. Det som stör mig mest (och är svårast att behandla) är aknen på bröst/rygg och överarmar... Speciellt när jag egentligen är nöjd med min kropp och vill kunna vara lättklädd på sommaren.

    Jag har PCOS, är normalviktig och har tidigare tränat väldigt mycket. När jag bytt ut styrketräningen mot att bara köra kondition så har det blivit lite bättre.

    Epiduo varje kväll är ett måste! Men det tog tid innan det gav effekt, ett par månader iaf.

    Tvättar bara med vatten eller Grummes diskmedel (knäppt men funkar), använder Niveas cleansing strips varannan vecka, smörjer med Garniers BB cream på morgonen och Eucerins solskydd som heter Sun Fluid eller något sådant, bra för aknehud. Undviker solen så mycket som möjligt; gör det bara värre.

    Egentligen så "borde" jag sluta träna helt, då blir det mycket bättre. Men då mår jag ju sämre i kroppen istället. Plus att jag behöver röra på mig för att gå ner i vikt.

    Lägre vikt (mot nedre delen av BMI) hjälper också, ger mig mycket bättre hy.

    Ren mat med så lite kolhydrater som möjligt, lite mer fett i maten och extra d-vitamin hjälper också. B5 förvärrar min hud. 

    Iaf skönt att veta att man inte är ensam. 
    menar du att träning är dåligt för finnarna? Du kanske kan basta efter träningen, det borde vara bra för hyn.
  • Anonym (hopplöst...)
    Anonym (Nattljusolja) skrev 2013-05-31 13:09:33 följande:
    menar du att träning är dåligt för finnarna? Du kanske kan basta efter träningen, det borde vara bra för hyn.
    Ja, träning är dåligt.

    Jag har PCOS, dvs jag får för mycket testosteron i kroppen vilket förvärrar aknen. När jag tränar frisätter jag mer testosteron än när jag inte tränar = mer problem. Oavsett om jag tvättar, bastar osv. Det är alltså helt hormonellt.

    Nu tränar jag två-tre gånger i veckan och är mer muskulös än de flesta kvinnor som tränar betydligt mycket mer. Jag bygger muskler jättelätt, och får snabba träningsresultat vilket var en fördel när jag elitsatsade på idrott, men nu är det bara en nackdel.
Svar på tråden Vi med acne