• Anonym (crazy)

    Till alla kvinnor med minskad/tappad sexlust

    Finns det något här i världen som kan driva en till vansinne så är det när ens partner inte har någon lust till sex.

    Jag älskar min fru och vi har stort utbyta intellektuellt av varandra. Vi älskar varandra och älskar att umgås med varandra. Därför känns det jävligt förnedrande att sitta på toa 5-6 ggr per vecka och runka för att man inte ska bli galen.

    Ta dina grejor och dra då om doppa kuken är så viktigt, kommer några nu kommentera.

    Men varför kan inte två personer i ett förhållande se till vad den andra anser vara viktigt i förhållandet. Min fru har 4-5 saker som hon tycker är viktigt och de ser jag till att hon får uppfyllda. Jag har tre-fyra halvviktiga saker och en mycket viktig. Men varför ska det vara så svårt att ta till sig av denna (för min del viktiga sak) viktiga sak? Varför kan inte mina behöv i hennes ögon väga lika tungt som hennes behov gör i mina ögon?

    Sitta på toa och runka ersätter inte sex.

    Varför tycker kvinnor med tappad lust att detta är så oviktigt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-31 20:14
    Ursäkta några felstavningar.

  • Svar på tråden Till alla kvinnor med minskad/tappad sexlust
  • Anonym (blockerad?)
    Äntligen lust skrev 2013-10-19 06:58:23 följande:
    Hej!
    Jag blir verkligen beklämd av att läsa detta och självklart är det ett stort problem. Eftersom det finns så otroligt lite forskning inom detta område (kvinnors lust) så vill jag dela med mig lite av mina erfarenheter.

    Jag är en kvinna i 40+ åldern som "tappade" sexlusten (i samband med styrketräning faktiskt - gick tillbaks i tankarna och kom fram till det). Jag hade då precis träffat en man som jag var jättetänd på (och blev kär i och vi gifte oss). Under en period av ca 2 år så dalade den sexuella lusten till nästan noll, ja ibland noll, och jag fattade aldrig varför. Herregud, min man är den mest fantastiske man och älskare som finns (för mig förstås) men jag hade ingen förklaring. Efter ca 1,5 år började de "andra problemen", dvs, muskelstelhet framförallt i ländrygg och en sträckning i baksida lår. Det blev bara värre o värre och jag gick till en kiropraktor. Detta hjälpte för stunden men återkom (sexlusten var fortfarande borta).

    Jag har gjort egen research som en idiot, jag tänkte att jag måste bli av med den här stelheten och må bättre. Nyligen har jag börjat med rörelseträning, både statisk och dynamisk stretch av höftböjare, hamstrings, framsida lår och rumpa...ja i stort sett hela kroppen. Allt detta är egentligen en hel del avancerade yoga-övningar. Tränar man enbart styrketräning och är dålig på att stretcha så kommer muskelstelhet som ett brev på posten och där med drar man på sig skador som följd. Därför brukar experterna råda att kombinera styrka och andra träningsaktiviteter tex cross fit och löpning.

    Efter ca en vecka av jättemycket strecth i bäckenregionerna kom "pirret" i södra hemisfären tillbaks och naturligtvis går signalen rakt till hjärnan och man är igång med snusktankarna =) HELT OTROLIGT!!! Dessvärre är min man på utomlandsjobb några månader så jag kan inte involvera honom ännu. Först när jag upplevde det fattade jag hur det hängde ihop, iallafall på mig.

    Min teori är (förutsatt att det inte beror på taskigt förhållande, depression, medicin eller något slags missbruk) att säkert många kvinnor (även män med dålig sexlust) med nedsatt libido har någon form av blockering av blodcirkulationen till de södra delarna som man kan få igång med rörelseträning. Kolla med era kvinnor om de har ländryggsproblem. Vanlig stretch av höftböjarna och foam roller massage på gluteus brukar räcka för att bli smidigare o slippa smärta men det kanske tar ett tag. Finns hur mycket bra övningar som helst på youtube.

    Tänk alla kvinnor som har fött barn och som får otroliga problem med ryggen under graviditet och som inte släpper. Blockeringen finns kvar efter att barnet har fötts, då behöver man hjälpa musklerna att starta blodflödet kring de heliga delarna igen. Vad tror ni? Ge det en chans! Jag kan knappt vänta tills min man kommer hem igen =) Tyvärr måste jag säga att jag är inte helt av med stelheten. Det tar nog lite längre än en vecka men jag fortsätter med min rörelseträning. Är iallafall bra för sexlusten =)

    Sen kan man äta potenshöjande piller som tex rosenrot eller L-Argiplex tills man blir grön i ansiktet - det kommer iallfall inte att hjälpa förrän man har öppnat kanalerna för blodflödet "därnere" ;)

    Jag hoppas även att någon snart kommer att göra en vetenskaplig studie i detta ämne. 

    Lycka till!!
     
    Vilket intressant inlägg, tack för att du delar med dig!

    Jag har de senaste åren inte längre blivit fysiskt kåt. Pirret där nere och känslan av att blodet rusar dit och att allt svullnar är helt borta.
    Jag blir fortfarande kåt men det sitter mest i skallen och egentligen så är min orgasm mer en mental reaktion än en fysisk.
    Jag har faktiskt funderat över om det kan ha en rent fysisk orsak.
    Jag började av en slump läsa om tantraövningar och där verkar ingå att man ska få igång flödet i bäckenet, både fysiskt och energimässigt. Jag har tänkt ta tag i det där men inte kommit mig för.
    Jag vet att jag är väldigt stel i höfterna och har överbelastad svank, har behövt gå till sjukgymnast för det i omgångar men sedan slarvar jag med både stretching och träning.

    Vad var det mer specifikt som du tränade och stretchade? Vore jätteintressant att få mer information om det!
  • styx01

    Hej igen! 

    Jag heter styx01 nu - jag var tvungen att registrera mig för att svara ;)

    Jag har klistrat in en intressant artikel nedan. Det står mycket om träning och att utföra rätt teknik i knäböj och marklyft men det står även en hel del annat bra som folk säkert känner igen sig i. Tex att få en förståelse hur musklerna kring korsrygg, höfter och lår påverkar varann. Vi sitter alldeles för mycket på stolar i dagens samhälle och därför får vi förkortade höftmuskler - det gäller att sträcka ut dom annars påverkar de korsryggen och vi kan bli svankiga. Hmm, ja läs själva. 

    styrkebloggen.se/styrketraning/djupa-knaboj-perfekt-teknik/

    Här kommer lite övningar: Den första är en kanonbra test om du kan böja dig fram för att nå dina tår.
    erikborjesson.wordpress.com/2012/08/22/efter-magiskovningen-toe-touch-kan-alla-nudda-tarna/

    Nedan är bra rörelseövningar:
    erikborjesson.wordpress.com/2011/04/29/fyra-bra-rorlighetsovningar-for-knaboj/ 

    Nedan kan ni ladda ner en bra e-bok  och skriva ut (bara 15 sidor) för rörelseövningar även om ni inte tränar styrketräning:
    www.styrkelabbet.se/traning-for-tjejer/

    Sen kan jag rekommendera er att skaffa en Foam Roller för triggerpunkter -  finns säkert på Stadium. Kolla på youtube hur man gör. Helt kanon!!!

    Ni kan även kolla andra övningar på youtube - sök på yoga, höftövningar, eller hamstrings eller vad som helst. Finns jättemycket tips.

    Hoppas det hjälper någon mer för det är förskräckligt att tappa sexlusten speciellt när man har en "pigg" karl ;)

     

  • styx01

    Jo förresten, en annan sak....för att få igång min flexibilitet så sitter jag väldigt lågt framför datorn nu. Jag sitter på min foam roller för att jag ska kunna bli mer rörlig i mina höfter så att jag kan få rätt teknik i knäböj. Och samtidigt så rullar jag på den fram och tillbaks för att komma åt triggerpunkter i rumpan. Det tar naturligtvis en stund att komma djupt ner om man är riktigt stel men gradvis så går det Man får vara envis.  Och man ska även fösöka fokusera på att ha ländryggen rak. Dessutom stretchar jag höftböjaren, dvs, helt åt andra hållet.

    Sen jag började med denna intensiva stretch så har jag kännt som en slags "klåda" i nerverna runt rumpa och ländrygg - skum känsla men riktigt skön. Jag kan tom känna "pirret" kopplat till rump-muskulaturen igen. Minns att jag fick den känslan när jag var ung men den har försvunnit under åren....för att NU göra sig påmind igen =) Härligt!!!

  • Anonym (Katarina)

    Vi människor har funnits på jorden i ungefär 200 000 år. En liten ynka nanosekund av denna tid har vi levt i vår moderna värld. Vi kan försöka vara hur politiskt korrekta som helst men vi har oerhört mycket med oss från vår "stenåldershjärna", programmerat i vårt DNA. Kvinnor är programmerade att föda barn och sen ta hand om dem. Män är programmerade att befrukta så många kvinnor som möjligt. Därför blir det lätt så att när vi har fött våra barn så hamnar vårt fokus på barnen och mannen kommer lite i skymundan. Det är helt naturligt och inget konstigt men självklart ger upphov till konflikter med den stackars mannen som fortfarande står där och vill befrukta.

  • Monstermaker

    Intressant läsning för ett kassaskåp som mig

    Jag har haft ett diskbråck i ryggen som förmodligen bidragit till minskad blodcirkulation i benen och den "nedre regionen" och tränar nu vattengymnastik för att få bättre smidighet och kondition.

     

  • Anonym (blockerad?)
    styx01 skrev 2013-10-20 01:33:38 följande:
    Hej igen! 

    Jag heter styx01 nu - jag var tvungen att registrera mig för att svara ;)

    Jag har klistrat in en intressant artikel nedan. Det står mycket om träning och att utföra rätt teknik i knäböj och marklyft men det står även en hel del annat bra som folk säkert känner igen sig i. Tex att få en förståelse hur musklerna kring korsrygg, höfter och lår påverkar varann. Vi sitter alldeles för mycket på stolar i dagens samhälle och därför får vi förkortade höftmuskler - det gäller att sträcka ut dom annars påverkar de korsryggen och vi kan bli svankiga. Hmm, ja läs själva. 

    styrkebloggen.se/styrketraning/djupa-knaboj-p.../

    Här kommer lite övningar: Den första är en kanonbra test om du kan böja dig fram för att nå dina tår.
    erikborjesson.wordpress.com/2012/08/22/efter-.../

    Nedan är bra rörelseövningar:
    erikborjesson.wordpress.com/2011/04/29/fyra-b...

    Nedan kan ni ladda ner en bra e-bok  och skriva ut (bara 15 sidor) för rörelseövningar även om ni inte tränar styrketräning:
    www.styrkelabbet.se/traning-for-tjejer/

    Sen kan jag rekommendera er att skaffa en Foam Roller för triggerpunkter -  finns säkert på Stadium. Kolla på youtube hur man gör. Helt kanon!!!

    Ni kan även kolla andra övningar på youtube - sök på yoga, höftövningar, eller hamstrings eller vad som helst. Finns jättemycket tips.

    Hoppas det hjälper någon mer för det är förskräckligt att tappa sexlusten speciellt när man har en "pigg" karl ;)

     
    Mycket intressant, tack för alla länkar! Jag kommer att läsa vidare i helgen och det här är väl verkligen en bra motivation för att börja träna: att få lusten tillbaka.
  • Anonym (Spännande)

    Intressant tråd TS!

    Det där har jag faktiskt också reagerat på, Ofta läser man trådar här där mannen gör allt han kan för att uppfylla kvinnans behov om det så handlar om att ge kärlek, närhet o.s.v.

    Men ofta är det med irritation som ämnet sex tas upp, Om nu mannen har ett större sexbehov än kvinnan så är det ofta som det skrivs att kvinnan inte vill höra om tjatet på sex eller så kommer den vanliga frasen "Skaffa nån annan att knulla då"

    Det blir som att mannens önskningar bara är "Tjat" för kvinnan, Men skulle mannen säga "Gå och hitta någon annan att få kärlek och närhet av" då skulle det nog ta hus i helvete :)

    Jag skulle gissa på i ett sådant fall, att kvinnan säkerligen skulle kunna tänka sig att ha sex med den "nya" mannen av den anledningen att hon får kärlek och närhet, Fast hon får ju kärlek och närhet av den nuvarande mannen också, Men hon vill inte ha sex ..

    Kvinnor ni är väldigt svåra alltså på många sätt :)

    Om min sambo läser detta så outar jag mig själv men det får vara så då, Vi hade igår ett snack om svartsjuka, då jag sa till henne att OM killen undrar och frågar massa saker då är han "svartsjuk" men struntat killen i vad tjejen gör då är det också fel för då bryr han sig inte om vad hon håller på med.

    Då svarade hon med att det är en väldigt väldigt fin linje, Och NEJ det tror jag inte att det är, Utan jag tror det är omständigheterna, Är det känsligt för tjejen då är det svartsjuka, Är det totalt okänsligt så är det "inget intresse" ifrån killen. :)

     

  • Frogo
    Anonym (Spännande) skrev 2013-10-22 11:13:09 följande:
    Intressant tråd TS! Det där har jag faktiskt också reagerat på, Ofta läser man trådar här där mannen gör allt han kan för att uppfylla kvinnans behov om det så handlar om att ge kärlek, närhet o.s.v. Men ofta är det med irritation som ämnet sex tas upp, Om nu mannen har ett större sexbehov än kvinnan så är det ofta som det skrivs att kvinnan inte vill höra om tjatet på sex eller så kommer den vanliga frasen "Skaffa nån annan att knulla då" Det blir som att mannens önskningar bara är "Tjat" för kvinnan, Men skulle mannen säga "Gå och hitta någon annan att få kärlek och närhet av" då skulle det nog ta hus i helvete :) Jag skulle gissa på i ett sådant fall, att kvinnan säkerligen skulle kunna tänka sig att ha sex med den "nya" mannen av den anledningen att hon får kärlek och närhet, Fast hon får ju kärlek och närhet av den nuvarande mannen också, Men hon vill inte ha sex .. Kvinnor ni är väldigt svåra alltså på många sätt :) Om min sambo läser detta så outar jag mig själv men det får vara så då, Vi hade igår ett snack om svartsjuka, då jag sa till henne att OM killen undrar och frågar massa saker då är han "svartsjuk" men struntat killen i vad tjejen gör då är det också fel för då bryr han sig inte om vad hon håller på med. Då svarade hon med att det är en väldigt väldigt fin linje, Och NEJ det tror jag inte att det är, Utan jag tror det är omständigheterna, Är det känsligt för tjejen då är det svartsjuka, Är det totalt okänsligt så är det "inget intresse" ifrån killen. :)  

    Ja, det ligger verkligen mycket sanning i det.
  • Anonym (hjälp mig)

    Jag och min sambo har ikväll haft exakt den här diskussionen. Han tycker vi har alldeles för lite sex medan jag känner mig mer tillfreds med hur ofta. Han har poängterat hur skönt och härligt han tycker det är med avsugningar och analsex, något jag lagt manke på att få honom att njuta av.

    Vi har sex 1-3ggr/veckan, har vi inte 'fullbordat samlag' så suger jag av honom. Svårt att hitta en balans också som är bra, suger jag ofta så är han inte nöjd med analsex-biten och vice versa..

    Fortfarande så tycker han att vi har alldeles för lite sex! Blir det så lite som 1 gång i veckan är det katastrof..

    På senare tid har det varit han som tagit initiativet varenda gång vilket också blev en diskussion. Jag har lovat att bättra mig, tänka på mer att JAG tar initiativet men det blir ju svårt också när jag tycker vi har mycket sex. Känns som jag inte 'hinner' ta initiativet innan han är på och vill igen.

    Jag vill ju tillfredsställa honom och jag vill ha samma lust som honom! Någon skrev om testosteron man kan ta, hur funkar det? Ska kolla in dom där träningslänkarna också eller vad det var.. Stretchning..?

Svar på tråden Till alla kvinnor med minskad/tappad sexlust