• W F

    Kvinnliga Väktare/Ordningsvakter/Poliser

    Läste en liknande tråd på Flashback, som senare spårade ur. Den handlade mestadels negativa åsikter om kvinnliga Väktare/Poliser/Ordningsvakter.
    Mer är nyfiken vad ni på familjeliv tycker, är det bra, dåligt?
    Reflektera gärna.

    Själv arbetar jag som Väktare på ett av världens största bolag- Jag utgår ifrån Uppsala.
    Trivs verkligen super bra, vi är cirka 2 kvinnor av 10 män. Så mestadels är det män som arbetar inom vårat distrikt- Bra gemenskap och jag har mestadels fått bra respons från allmänheten förutom en incident, när ett gäng utländska pojkar kommenterade mig och min kollega, att vi borde sluta och börja på dagis. Vi bara skrattade åt dem och gick.

    Men som sagt, vilken åsikt har ni!?


  • Svar på tråden Kvinnliga Väktare/Ordningsvakter/Poliser
  • Anonym (123)

    Den största skillnaden är trots allt fysisk styrka. Men sålänge kvinnor klarar av samma tester osv under utbildningarna så tycker jag det inte spelar någon roll. (Dvs att jag tycker det är dumt om det skulle vara lägre ribba för kvinnornas tester eller något.)

    Titta denna filmen tex. Detta får ju inte hända


  • Anonym (Wc)

    Jobbar flera tjejer som ordningsvakt/väktare var det mindre vanligt förr om åren

  • Anonym (Wc)

    Har det blivit mer eller mindre kvinnor som arbetar med Det?

  • Anonym (ordning)
    Anonym (Arret) skrev 2018-02-19 07:08:01 följande:

    Jag jobbar som arrangör av diverse konserter och festivaler. Jag har haft både kvinnliga och manliga ordningsvakter under åren. Den överlägset bästa vaktchefen jag haft är kvinna. Lugn och strukturerad. Hon åtnjuter respekt av de andra ordningsvakterna och min personal. Hon tvekar inte vara bestämd mot slöa kollegor och är alltid korrekt mot gästerna.


    Vill fler kvinnor jobba inom det yrket? 
  • Anonym (Arret)
    Anonym (ordning) skrev 2020-04-20 14:36:46 följande:

    Vill fler kvinnor jobba inom det yrket? 


    Om du menar att fler kvinnor vill jobba som ordningsvakt är det min uppfattning att det förekommer relativt sett fler kvinnor som ordningsvakter nu mot för 10 år sedan. Men jag har inga statistiska källor på det.

    Nästan alla ordningsvakter jag anlitar har andra jobb också. Vissa pluggar.
  • Anonym (ordning)
    Anonym (Arret) skrev 2020-04-20 15:40:37 följande:
    Om du menar att fler kvinnor vill jobba som ordningsvakt är det min uppfattning att det förekommer relativt sett fler kvinnor som ordningsvakter nu mot för 10 år sedan. Men jag har inga statistiska källor på det.

    Nästan alla ordningsvakter jag anlitar har andra jobb också. Vissa pluggar.
    Är det ganska ofta du ser kvinnliga vakter. Är det  ett tillfälligt jobb?
  • Anonym (YY)
    Anonym (ordning) skrev 2018-02-17 17:51:50 följande:

    Hur är det med väktare finns det krav på att vara smal/tränad 

    några få gånger har jag sett överviktiga 


    Nej, inte för väktare. Jag är väktare och de kollade typ ingenting. Hade epilepsi när jag var liten, inget de grottade ner sig i.

    Sen är det ju en jäkla skillnad på väktare, ordningsvakt, skyddsvakt etc. Flygplatskontrollanter behöver kunna lyfta lite, det är inte krav för en väktare.

    Angående kvinnor i branschen: alla behövs. Precis som män behövs inom vården och förskolan. Gamla och unga behövs. Äldre har oftast mer livserfarenhet, unga har en färsk utbildning och är duktiga på engelska och teknik. Olika ursprung är också viktigt, jag är från vischan och dialekten har hjälpt mig väldigt många gånger. En ordningsvakt med utländskt ursprung kan man inte dra rasist-kortet mot. En kvinna på 60+ är en bra p-vakt, få människor vill vara elaka mot en "mormor".
  • Anonym (ordning)
    Anonym (YY) skrev 2020-04-21 12:04:36 följande:
    Angående kvinnor i branschen: alla behövs. Precis som män behövs inom vården och förskolan. Gamla och unga behövs. Äldre har oftast mer livserfarenhet, unga har en färsk utbildning och är duktiga på engelska och teknik. Olika ursprung är också viktigt, jag är från vischan och dialekten har hjälpt mig väldigt många gånger. En ordningsvakt med utländskt ursprung kan man inte dra rasist-kortet mot. En kvinna på 60+ är en bra p-vakt, få människor vill vara elaka mot en "mormor".
    Har nog aldrig sett en Invandrarkvinna inom det yrket. 60+ p-vakt haha mormor jag så är det säkert men det är sällan jag ser p-vakter som skulle vara omkring 60  
  • Anonym (YY)
    Anonym (ordning) skrev 2020-04-21 12:16:07 följande:

    Har nog aldrig sett en Invandrarkvinna inom det yrket. 60+ p-vakt haha mormor jag så är det säkert men det är sällan jag ser p-vakter som skulle vara omkring 60  


    Jag bor i Sthlm, ser väldigt många kvinnor med invandrarbakgrund i yrket. Även äldre damer som p-vakter. De är bra att ha på Östermalm, haha!
  • Anonym (ordning)
    Anonym (YY) skrev 2020-04-21 13:26:56 följande:
    Jag bor i Sthlm, ser väldigt många kvinnor med invandrarbakgrund i yrket. Även äldre damer som p-vakter. De är bra att ha på Östermalm, haha!
    Så det är ett storstadsfenomen är det främst tjejer med asiatisk bakgrund?
    Jobbar dom äldre p-vakterna på dagtid 
  • Anonym (YY)
    Anonym (ordning) skrev 2020-04-21 18:10:14 följande:

    Så det är ett storstadsfenomen är det främst tjejer med asiatisk bakgrund?

    Jobbar dom äldre p-vakterna på dagtid 


    Alltså, jag har ingen aning exakt vad deras bakgrund är.

    Antagligen är det vanligare i städerna eftersom invandrarbakgrund överhuvudtaget är vanligare.

    Jag jobbar inte med p-vakter, vet inte när tanterna jobbar. Det coolaste paret jag har sett var på Östermalm vid 09-tiden.
  • Anonym (ordning)
    Anonym (YY) skrev 2020-04-21 19:37:45 följande:
    Antagligen är det vanligare i städerna eftersom invandrarbakgrund överhuvudtaget är vanligare.

    Jag jobbar inte med p-vakter, vet inte när tanterna jobbar. Det coolaste paret jag har sett var på Östermalm vid 09-tiden.
    Så är det säkert själv har jag aldrig råkat på en äldre kvinna som p-vakt.
  • Anonym (ordning)

    Är det ett mindre antal kvinnor som jobbar inom dessa yrken

  • Anonym (ordning)
    Anonym (YY) skrev 2020-04-21 13:26:56 följande:
    Jag bor i Sthlm, ser väldigt många kvinnor med invandrarbakgrund i yrket. Även äldre damer som p-vakter. De är bra att ha på Östermalm, haha!
    Finns det gott om parkering där?
Svar på tråden Kvinnliga Väktare/Ordningsvakter/Poliser