• lullens

    Finns det lagar för studsmattor?

    Har man inga skyldigheter, när man sätter upp e studsmatta på sin tomt? Bredvid lekplatsen i området där vi bor, bara en cykelväg mellan lekplatsen och denna tomt. Där familjen satt upp sin studsmatta, precis innanför deras häck, bredvid en öppning. Det finns ingen grind för öppningen i häcken, så ett litet barn skulle kunna springa in under studsmattan, innan dem som hoppar hinner se någon! Borde man inte vara skyldig att förhindra ev. olyckor? Någon har frågat om dem tänkt på detta, och fått svaret, nej! Andras barn har inget på deras tomt att göra, så därför har dem inga planer på att sätta upp grind eller nät under mattan. Ska tillägga att detta är en riktigt stor studsmatta, skulle tro ca5 meter i diameter, så den är hög. En 1-2 åring skulle lätt kunna gå in under den. Finns några som knappt vågar vara på lekplatsen med sina barn, av rädslan för att deras barn ska springa dit. Jag menar, är man skyldig att hålla sin uppfart sandad så inte någon inbrottstjuv skadar sig. Borde inte det vara minst lika viktigt att skydda ev. skador som andras barn kan råka ut för!?

  • Svar på tråden Finns det lagar för studsmattor?
  • susa

    Tror faktiskt inte det finns regler kring det men däremot bör man som förälder se efter sitt barn. Inte vet jag vem som är ansvarig då barnen blir påcyklade när de springer över cykelvägen heller...

  • lullens

    Fast om jag har en damm eller pool, har jag väl skyldigheter att följa vissa säkerhetsföreskrifter? Borde vara samma sak!

  • La Lola
    Gurkan skrev 2013-06-05 22:05:30 följande:
    Hålla koll på ditt barn?
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lullens

    Tack och lov är mina barn "för" stora för detta problem! :) Men tänker på alla andra som är på lekplatsen. Och visst! Hålla koll på sina barn, det gör väl i stort sett alla! Men, som "nästan" alla som har barn vet! Att det räcket med ett par sekunder så kan du ha "tappat bort" ditt barn! Och har du då kanske två eller flera barn, varav ett kanske tex slagit sig, så du behöver trösta det barnet. Då kanske du släpper ett annat barn ur sikte för en kort stund. Och vips! Så är olyckan framme! Tycker personligen att även om det nu inte finns någon lag om säkerhet. Så nog borde man väl som vuxen se till så att man säkrar!? Även för små oinbjudna knattar!? Som tultar in på ens tomt! Skulle nog ställt mig frågan: skulle jag kunna leva med att ett barn smitit in på min tomt och in under min studsmatta? Kanske skadar sig? Eller ännu värre! Får nacken knäckt och dör! När man så enkelt kan förhindra det! Med en liten grind, som sätter stopp för barnet!

  • nozpa
    lullens skrev 2013-06-05 22:04:32 följande:
    Fast om jag har en damm eller pool, har jag väl skyldigheter att följa vissa säkerhetsföreskrifter? Borde vara samma sak!

    Ja det har du, om den är djupare än hum 20-40 cm nånstans där. Kollade upp det inför dammbygge.

    Ts: Nu är ju studsmattan på deras tomt, och en 1-2 åring får man väl hålla koll på eller? Inte sitter du väl o latar dig och snackar skit med andra föräldrar?
    Om jag har en tunna på min trädgård som jag eldar i, är det min skyldighet att bygga staket runt så att inte din 1-2 åring går fram och bränner sig?
    Eller om jag skulle ha en klotgrill, inte är det väl mitt ansvar att se till att inte dina barn går in i MIN trädgård och välter den.

    Sedan kan jag tycka att man bör ha ett nät runt en studsmatta om det faktiskt är barn som hoppar på den. Men det var ju inte frågan.     
  • nozpa
    lullens skrev 2013-06-05 22:22:19 följande:
    Tack och lov är mina barn "för" stora för detta problem! :) Men tänker på alla andra som är på lekplatsen. Och visst! Hålla koll på sina barn, det gör väl i stort sett alla! Men, som "nästan" alla som har barn vet! Att det räcket med ett par sekunder så kan du ha "tappat bort" ditt barn! Och har du då kanske två eller flera barn, varav ett kanske tex slagit sig, så du behöver trösta det barnet. Då kanske du släpper ett annat barn ur sikte för en kort stund. Och vips! Så är olyckan framme! Tycker personligen att även om det nu inte finns någon lag om säkerhet. Så nog borde man väl som vuxen se till så att man säkrar!? Även för små oinbjudna knattar!? Som tultar in på ens tomt! Skulle nog ställt mig frågan: skulle jag kunna leva med att ett barn smitit in på min tomt och in under min studsmatta? Kanske skadar sig? Eller ännu värre! Får nacken knäckt och dör! När man så enkelt kan förhindra det! Med en liten grind, som sätter stopp för barnet!

    Då kan du som förälder erbjuda studsmattefamiljen att bekosta arbetet att sätta dit en grind. Alt gå dit och fixa en grind dom är nöjda med.
  • lullens

    Fast å andra sidan! Inte sjutton tänder en normalt funtad människa en grill, bredvid en lekplats. Utan att ha koll? Om man nu inte skulle ha inhängnat? Skulle någon ställa grillen vid en öppning i häcken? Och inte ha uppsikt över den? Det hoppas jag verkligen inte! Har en kompis vars barn försvann med en kompis för några år sedan. Dem var då i 5-årsåldern. Dem fick syn på ett rådjur, och följde efter det. Och sen såg dem en katt, följe den in på en tomt. Där fanns det en damm, så dem började leka där. Det var ingen hemma i huset då. Som tur var, letade pappan i närheten och tyckte sig höra barnskratt, så han hittade dem. Det är ju ändå då att barn tänker lite annorlunda än oss vuxna. Och nej! Jag tillhör inte dem mammorna som sitter ner och har kafferep! Jag tillhör inte heller dem som stått med ryggen mot mina barn på lekplatsen, för att babbla med någon annan mamma! En olycka sker oftast på en kort sekund, och som vuxen borde man ha skyldigheter. Även gentemot andras ungar! Tycker iallafall jag!

Svar på tråden Finns det lagar för studsmattor?