• vitatiger

    väntar vårt andra barn, så rädd!

    Hej,
    har just fått veta att jag är gravid igen. 5 år sedan sonen föddes, och då med vaginal förlossning. var redan då förlossningsrädd och gick på aurorasamtal men det ledde aldrig till ett ks. på efterkontrollen sa jag att om det blir något mer barn i framtiden så måste jag få ks, för det var det värsta jag varit med om att föda vaginalt.

    jag minns fortfarande förlossningen som om den var igår och jag mäktar inte med en till. jag är livrädd. och nu börjar jag redan oroa mig för att jag inte kommer bli beviljad ett ks.


    vad, hur gör man för att få ett ks beviljat i tidigt skede så jag kan släppa denna oron? 

  • Svar på tråden väntar vårt andra barn, så rädd!
  • Lolli82

    Jag blev beviljad ks med mitt första barn. Var aldrig något problem. Ska försöka få det med barnet jag väntar nu också. Stå på dig bara, säg att du kommer göra vad som helst för att få ett ks. Läkaren som jag träffade sa att det viltiga var att jag skulle vara lugn och kunna njuta av att vara gravid. Att vara så rädd och stressad är inte så bra när man är gravid. De kan inte tvinga dig att föda vaginalt! Men de vet att många rädda kvinnor ångrar sig och vill föda vanligt efter samtal så därför försöker de övertala dig.

  • vitatiger

    vart bor du?

    jag upplevde det som väldigt svårt att ens få tid till en läkare för att få ett ks beviljat vid min förra graviditet... 

  • vitatiger

    såg på din profil vart du  bor, jag bor oxå i gbg!
    vilken vecka är du i nu? 

  • Lolli82

    Jag fick tid till läkare ganska genast. Förra gången blev jag myntligen lovad ett snitt i vecka 16. Först i vecka 33 fick jag det på papper och dag och tid bokat. Nu är jag i vecka 13 och nästa vecka ska jag träffa en läkare igen. Jag åker typ utomlands och betalar för det själv om de inte beviljar mig :)

  • vitatiger

    jag önskar att jag hade lite "go" i mig och vågade stå på mig, men jag är så vek och "snäll".. lätt att köra över.

  • Lolli82

    Men jag tror att läkaren ser hur du känner! Kan pappan vara med hos läkaren, intyga att du har det jobbigt och verkligen är rädd? Vilken vecka är du i?

  • vitatiger

    ja min man får vara med vid läkarbesöket, helt klart!
    jag vet inte vilken vecka jag är i, har precis fått veta att jag är gravid, men min menscykel är så oregelbunden, men  skulle gissa på tidigt, kanske v6 

  • Lolli82

    Ok men nu vet du att det inte är omöjligt att få snitt i gbg :) Ta upp det på första samtalet med bm så du har tid på dig. Har även en kompis som fått beviljat av samma anledning.

  • vitatiger

    Tack! Har inte inskrivning förrän om en månad! Blir till att försöka släppa tankarna på förlossningen ett litet tag

Svar på tråden väntar vårt andra barn, så rädd!