• Myran76

    Utskriven men mödravård i Sverige

    Hej,

    Jag har precis blivit utskriven från folkbokföringen. Bor i USA sedan ett par år tillbaka.

    Grejen är att jag precis fått reda på att jag är gravid. Jag och maken har sjukförsäkring i USA, men jag har sedan länge har en resa till Sverige inplanerad under sommaren. Tillbringar varje sommar i Sverige. En del av testerna som rekommenderas och som jag vill ta hamnar under exakt de veckor som jag är i Sverige. Eftersom jag är där en längre tid går det inte att göra testerna före eller efter i USA.

    Min fråga är - vet någon om man har rätt till gratis mödravård i Sverige även om man är utflyttad? Jag har läst att som svensk medborgare har jag rätt till akutvård, men planerad vård måste jag betala kostnaden för om jag bor i USA. Dessa tester måste ju anses som planerad vård, men finns det speciella regler kring mödravård? Är den alltid gratis för alla kanske?

    Någon som vet, som varit i samma situation?

    Om inte, är det Skatteverket, landstinget eller Försäkringskassan jag ska prata med för att få svar.

    Jag var folkbokförd i Stockholm fram till nu.

    Tack snälla!

  • Svar på tråden Utskriven men mödravård i Sverige
  • Wagram

    Jag skulle inte tro att du får gratis mödravård i Sverige om du inte är skriven där. T om gratis akutvård är svårt att få i praktiken trots att man egentligen skall ha rätt till det som utlandssvensk. Däremot kanske din amerikanska försäkring täcker åtminstone en del av kostnaden under resor? Jag bor också i USA och vår försäkring (PPO) täckte 100% när jag tog min son till läkaren i Sverige under en resa. Det kanske kan vara värt att kolla upp om det finns tilläggsförsäkringar du kan köpa som kan täcka det, men då gäller det att de inte är för dyra så att det verkligen lönar sig.
     

  • Wagram

    Jag glömde att skriva att det naturligtvis inte ens är säkert att man gör samma tester i USA som i Sverige, så det kan hända att du inte ens kan göra de testerna i Sverige som en del av den vanliga mödravården. Generellt gör man mycket fler tester i USA än i Sverige. 

  • daimstrut

    Om det är KUB-test du menar så får du betala det själv. Kostar runt ett par tusen tror jag på privata mottagningar.

  • Myran76

    Tack för svar!

    Ja, det är KUB-testet jag främst tänker på eftersom det måste göras mellan v 11-14. Tänkte inte ens på att man ju kan göra det privat. Det är ju en del landsting som bara erbjuder det till dem över 35 år så en del som bor i Sverige betalar ju privat för det också. Och några tusenlappar är ju inte så farligt.

    Och jag ska kolla det där med vår amerikanska försäkring om den täcker. För dem kvittar det ju kanske om de måste betala för vården i USA eller Sverige. Betala måste de ju ändå göra...

  • Wagram

    Det är inte säkert att det kvittar om de måste betala för vård på ett annat ställe, eftersom försäkringarna ofta täcker ett "preferred network", dvs speciella läkare och kliniker som de har avtal med och där det därför är billigare. Ibland kan man gå utanför nätverket och betala lite extra, ibland täcks det då inte alls av försäkringen, det beror helt på vilken typ av försäkring det gäller och vad just den specifika försäkringen täcker. Har man försäkring från arbetsgivaren via ett större företag, t ex, har de oftast förhandlat fram villkor som bara gäller just de anställda på det företaget, så det gäller att kolla upp ordentligt vad som gäller.

  • Myran76

    Du har förstås helt rätt. Jag uttryckte mig lite slarvigt och tänkte lite snabbt där. Tänkte bara att det ju just i USA är försäkringsbolag som betalar vården och att det borde vara lättare att få dem att hosta upp samma summa, än att tex få ett land där vården betalas av staten, tex Kanada, att betala för vård i Sverige.

    Svaret är förstås att mitt försäkringsbolag inte täcker något annat än akutvård utanför Nordamerika. Men å andra sidan verkar svenska försäkringskassan eventuellt kunna ge mig dispans då jag jobbar för ett svenskt företag. Så det löser sig nog ändå. Tack för alla svar!

Svar på tråden Utskriven men mödravård i Sverige