• Anonym (Nyfiken)

    Adoption inom Sverige, hur vanligt är det?

    Hur vanligt är det med adoptioner inom Sverige? Man läser i många forum här om folk som vill adoptera bort sina barn så det måste väl förekomma. Ska man ha ett speciellt medgivande för det? Vi är mitt inne i en process just nu och har valt land men blir bara lite nyfiken. Det  hade ju underlättat mycket att adoptera från Sverige. 

  • Svar på tråden Adoption inom Sverige, hur vanligt är det?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Barns rätt) skrev 2013-08-09 01:31:56 följande:
    Fast din erfarenhet handlar ju om barn, inte de familjehemsplacerade barnen som vuxna. Det kan vara stor skillnad.

    Ja, jag tror att tvångsadoptionerna i öststaterna oftast gagnar barnen. Alternativet fosterhem är inte särskilt utvecklat. Barnen hamnar i stället på institution och många av dessa är riktigt dåliga. Och även de som är bra kan inte ge barnen samma trygghet som föräldrar kan.
    Ändå blev det stort ramaskri i Sverige för några år sedan då en tjeckisk pojke dog i sin adoptivfamilj i Sverige. Någon av kvällstidningarna letade upp mamman, fann henne och konstaterade att hon inte kände till att hennes barn blivit adopterat av tjeckiska myndigheter och dessutom till ett annat land ..... får det verkligen gå till så? var frågan för dagen ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Barns rätt) skrev 2013-08-09 01:31:56 följande:
    Fast din erfarenhet handlar ju om barn, inte de familjehemsplacerade barnen som vuxna. Det kan vara stor skillnad.
    Ja det kan vara, och är ibland skillnad. Men samtidigt har vi FN:s konvention om barnets rättigheter som säger att barn har rätt att komma till tals i frågor som för dem. Då handlar det om inställningen där o då dvs när barnet fortfarande är barn ....
  • Anonym (Barns rätt)
    Anonym (Barns rätt) skrev 2013-08-09 01:31:56 följande:
    Fast din erfarenhet handlar ju om barn, inte de familjehemsplacerade barnen som vuxna. Det kan vara stor skillnad.

    Ja, jag tror att tvångsadoptionerna i öststaterna oftast gagnar barnen. Alternativet fosterhem är inte särskilt utvecklat. Barnen hamnar i stället på institution och många av dessa är riktigt dåliga. Och även de som är bra kan inte ge barnen samma trygghet som föräldrar kan.
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-09 13:23:12 följande:
    Ändå blev det stort ramaskri i Sverige för några år sedan då en tjeckisk pojke dog i sin adoptivfamilj i Sverige. Någon av kvällstidningarna letade upp mamman, fann henne och konstaterade att hon inte kände till att hennes barn blivit adopterat av tjeckiska myndigheter och dessutom till ett annat land ..... får det verkligen gå till så? var frågan för dagen ....
    Även om det finns tveksamheter kring detaljer i adoptioner kan det ligga i barnets intresse att det blir adopterat, att det är bättre än att barnet tillbringar sin uppväxt på en undermålig institution med inga eller sällsynta besök från biosläktingar.
  • Anonym (A-mor)
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-09 01:21:51 följande:
    Nej jag vet ingen studie. Men utifrån min långa erfarenhet av ett liv i närheten av åtskilliga familjehemsplacerade barn så kan jag säga att jag aldrig hört någon vädja om att få en ny mamma o pappa genom adoption. Däremot har barn ständigt vädjat om att få återvända till sina riktiga föräldrar. Det finns också undersökningar som visar att det inte går bättre för familjehemsplacerade barn än de som blir kvar i sin ursprungsfamilj. Och adoption är ingen garanti för att det inte sker sammanbrott med omplacering som följd i det nya hemmet .... håller med om att det är mycket svåra ställningstaganden detta och slutgiltiga avgöranden får därför inte tas av socialtjänsten utan av domstol och där pekar rättsfallen på att föräldrarätten stärkts under de senaste 10 åren ..... frågan är om alla de tvångsadoptioner som sker i öststaterna mer gagnar barnen?

    Fast studierna visar ju att det går bättre för de barn som adopteras. Nu är jag mycket tveksam till tvångsadoptioner, men det är ack så svårt! Öppna adoptioner där barnens trygghet säkras i en ny riktig familj men där man inte behöver klippa banden till de biologiska föräldrarna känns ju som en lösning som skulle gynna många barn.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (A-mor) skrev 2013-08-11 00:48:32 följande:

    Fast studierna visar ju att det går bättre för de barn som adopteras. Nu är jag mycket tveksam till tvångsadoptioner, men det är ack så svårt! Öppna adoptioner där barnens trygghet säkras i en ny riktig familj men där man inte behöver klippa banden till de biologiska föräldrarna känns ju som en lösning som skulle gynna många barn.
    Det är ju det vanligaste idag i Sverige att man förordar öppna adoptioner .... Antar att du menar bo vinnerljungs forskningssammanställning som säger att adopterade barn mår bättre än familjehemsplacerade barn. Han säger själv på en rak fråga om man av det ändå inte kan dra slutsatsen att genomföra fler påtvingade adoptioner  i SVerige mht barnets bästa ....
  • Emeli
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-11 00:56:45 följande:
    Det är ju det vanligaste idag i Sverige att man förordar öppna adoptioner .... Antar att du menar bo vinnerljungs forskningssammanställning som säger att adopterade barn mår bättre än familjehemsplacerade barn. Han säger själv på en rak fråga om man av det ändå inte kan dra slutsatsen att genomföra fler påtvingade adoptioner  i SVerige mht barnets bästa ....

    Sannolikt behövs mer forskning innan man kan dra några slutsatser. Vinnerljungs m fl är dock den mest omfattande som har bedrivits i Sverige på senare tid.
  • VNmamma

    En sak glöms i den här diskussionen:

    Alternativet till familjehem är nödvändigtvis inte tvångsadoption. Jag tror att fler bioföräldrar skulle frivilligt gå med på adoption - eller åtminstone vårdnadsöverflyttning - bara det presenteras och ordnas på ett bra sätt av vidsynta och kloka socialarbetare.

  • EllisBell

    De flesta studier som gjorts på hur fd familjehemsplacerade barn mår har gjorts på såna som omhändertagits när de redan haft en anknytning hos biofamiljen och sedan tvingats leva i limbo hela sin uppväxt. Att skiljas från den familj där man har sin anknytning är alltid ett trauma för ett barn. Problemet är att de som omhändertas som spädbarn har idag noll rättigheter att få stanna hos/adopteras av sina psykologiska föräldrar. Se tex Markfallet.

  • Anonym (vill du?)

    TS!

    Om du vill adoptera ett svenskt barn är mitt tips att skriva till alla kommuner i Sverige och tala om att ni är utredda och att ni är redo att ta emot ett barn. Ganska många kommuner står handfallna när det "dyker upp" ett barn som ska adopteras bort och vet inte vad de ska göra. Ibland finns inga utredda par i kommunen, ibland vill biomamman (och ev. pappan) att adoptionen ska ske långt hemifrån.

    Någon skrev att statistiken "skuttat" och mina erfarenheter säger mig detsamma, det verkar bli fler och fler. 

    Lycka till! 

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (vill du?) skrev 2013-10-03 20:47:38 följande:
    TS!

    Om du vill adoptera ett svenskt barn är mitt tips att skriva till alla kommuner i Sverige och tala om att ni är utredda och att ni är redo att ta emot ett barn. Ganska många kommuner står handfallna när det "dyker upp" ett barn som ska adopteras bort och vet inte vad de ska göra. Ibland finns inga utredda par i kommunen, ibland vill biomamman (och ev. pappan) att adoptionen ska ske långt hemifrån.

    Någon skrev att statistiken "skuttat" och mina erfarenheter säger mig detsamma, det verkar bli fler och fler. 

    Lycka till! 
    Tack för ditt svar !!!
Svar på tråden Adoption inom Sverige, hur vanligt är det?