• Thirtyplus

    Fullgången med 9 veckor kvar

    Jag är lika stor och tung som vid en fullgången enlinggraviditet. Tillsammans väger nu bäbisarna som en normalstor nyfödd bäbis och alla "sena" krämpor som kommer när man väntar en, ja dom har jag redan - med 9 veckor kvar till BF!

    Jag sover dåligt och vaknar typ var tredje timme. Bäbisarna där inne spänner ut sig i sina muskelövningar så det känns som att jag håller på att gå av på mitten ibland. Förutom ryggvärk och foglossningar så värker det även i revbenen då livmodern ligger högt upp och bäbisarna trängs om utrymmet.

    Halsbrännan är enorm både på dagar och nätter, fingrar och armar domnar bort, fötter och hälar värker när jag går och står och magen är ju i vägen vad man än ska göra. Och så känns det som att jag brinner upp. Kroppstemperaturen är nog 45 grader! Eller det känns så i alla fall. Att vara ute i solen är omöjligt, då blir jag så irriterad och frustrerad över värmen att jag vill ge nån en stor smäll på käften och sen sätta mig ner och grina.

    Ja, det här är bara några av de krämpor som dagligen infinner sig. Inte konstigt att man är lättirriterad.

    Jag har fått erbjudande om sjukskrivning av min läkare, men jag är ju inte sjuk - jag är gravid! Det känns så fånigt och fel att sjukskriva sig för något så vanligt som graviditet. Speciellt när jag bara jobbar deltid. Det borde jag väl kunna stå ut med, eller?!
    Så jobbar jag med grabbar och det vet man ju hur det är med den delen. Vad är väl graviditet och förlossning mot deras förkylningar?!

    Nu ska ändå erkänna att jag är en av de lyckligt lottade när det kommer till graviditetskrämpor. Jag har knappt haft några alls, och de få jag haft har varit väldigt milda.

    Men att gå "fullgången" i två månader till och veta att det bara kommer att bli värre. Jag kommer att bli större, tyngre och känna av alla krämpor mer och mer för varje dag....

    Visst är det fantastiskt att det är två små där inne, oplanerade och mot oddsen, och jag försöker verkligen njuta av den lilla tid som är kvar. Men trots det ...

    Du som väntar tvillingar och inte är så långt gången än, eller du som innerligt önskar bli gravid med tvillingar.
    Det är verkligen ingen dans på rosor när du inser att du har en fjärdedel kvar av graviditeten men upplever samma krämpor som dom som bara har dagar kvar...

    (Behövde skriva av mig och lätta på frustrationstrycket lite kände jag Glad )


  • Svar på tråden Fullgången med 9 veckor kvar
  • Lena

    Visst är inte graviditet en sjukdom men det är inte skidåkning heller. Ingen höjer på ögonbrynen om man blir sjukskriven av ett benbrott så det är klart du ska bli sjukskriven om det är för jobbigt eller gör för ont att jobba.

  • LillGris

    Graviditeten är ingen sjukdom! Däremot kan man ju må helt jäkla kasst ändå och drabbas av diverse krämpor som faktiskt räknas som sjukdomar. Så tänk över sjukskrivning, du lär behöva vila upp dig inför födseln och livet med två spädisar :) i övrigt låter det hemskt. Hatar att vara höggravid, man mår ju som en påse skit. Att ha det så i två månader är min värsta mardröm typ :/

  • Ellie

    Fundera även på sjukskrivning för bebisarnas skull. Det är vanligt med för tidig födsel vid tvillinggraviditet, och de mår bäst av att stanna där inne så länge som möjligt. Sannolikheten att de ligger kvar ett tag till ökar om du vilar så mycket som möjligt. Har du råd - låt läkaren sjukskriva dig.

  • Thirtyplus
    Ellie skrev 2013-07-07 20:33:33 följande:
    Har du råd - låt läkaren sjukskriva dig.
    Råd och råd.
    Försäkringskassan har helvrickat uträkningssystem för deltidsarbete när man inte arbetar lika många timmar varje vecka, så det jag får ut räcker inte ens till boendekostnaden. (Var sjukskriven för någon månad sedan och fick då ut 4.800 kr för 3 veckor!)
    Har ju ett sparkapital så jag skulle ju inte vara helt satt på pottan, men känns inte roligt att använda surt sparade pengar för att betala räkningarna med Rynkar på näsan
  • Thirtyplus
    LillGris skrev 2013-07-07 20:19:59 följande:
    Hatar att vara höggravid, man mår ju som en påse skit. Att ha det så i två månader är min värsta mardröm typ :/
    "Som en påse skit" .... hahaha. Det var ett kort och bra sätt att förklara det på Skrattande
  • Lisa101

    Tack, då vet jag vad jag har att vänta mig.


     


    Jag förstår din ovilja att bli sjukskriven, jag tänker precis likadant men förstår att det är läge att ta det lite lugnt. Men vad jag förstått minskar inte sjukskrivning risken för att tvillingar ska födas för tidigt.


     


    Ta hand om dig!

  • Thirtyplus
    Lisa101 skrev 2013-07-07 20:53:09 följande:

     


     Men vad jag förstått minskar inte sjukskrivning risken för att tvillingar ska födas för tidigt.


     


    Nä, sjukskrivningen i sig kan ju omöjligtvis minska risken för förtida förlossning.

    Många som väntar tvillingar blir sjukskriven redan i v. 25-30 nångång i förebyggande syfte. Sjukskrivningen är till för att mamman ska kunna vila och ta det lugnt eftersom att duplexgraviditeter medför större påfrestningar för mamman och även risker som moderkakslossning m.m.. vilket kan undvikas om mamman vilar och inte gör något fysiskt påfrestande. Ju mer mamman påfrestar kroppen desto större risk att förlossningen sätter igång eller att något händer så att den måste sättas igång för mammans och/eller bäbisarnas hälsa.
  • Ellie
    Thirtyplus skrev 2013-07-07 21:04:37 följande:
    Nä, sjukskrivningen i sig kan ju omöjligtvis minska risken för förtida förlossning.

    Många som väntar tvillingar blir sjukskriven redan i v. 25-30 nångång i förebyggande syfte. Sjukskrivningen är till för att mamman ska kunna vila och ta det lugnt eftersom att duplexgraviditeter medför större påfrestningar för mamman och även risker som moderkakslossning m.m.. vilket kan undvikas om mamman vilar och inte gör något fysiskt påfrestande. Ju mer mamman påfrestar kroppen desto större risk att förlossningen sätter igång eller att något händer så att den måste sättas igång för mammans och/eller bäbisarnas hälsa.
    Du skriver ju också att sjukskrivning kan minska risken för förtida förlossning (det understrukna).
  • Thirtyplus
    Ellie skrev 2013-07-07 21:08:59 följande:
    Du skriver ju också att sjukskrivning kan minska risken för förtida förlossning (det understrukna).
    Nja,... egentligen skriver jag att om mamman vilar och tar det lugnt, så minskas riskerna.

    Bara för att man är sjukskriven behöver det ju inte betyda att man faktiskt tar det lugnt, så sjukskrivningen i sig kan ju omöjligt minska risken - det beror ju på vad man gör med sjukskrivningstiden :)

    Men vila är ju för den dels skull ingen garanti för att bäbisarna inte kommer för tidigt ändå. Vill dom ut, så kommer dom oavsett.
  • Ellie
    Thirtyplus skrev 2013-07-07 21:21:35 följande:
    Nja,... egentligen skriver jag att om mamman vilar och tar det lugnt, så minskas riskerna.

    Bara för att man är sjukskriven behöver det ju inte betyda att man faktiskt tar det lugnt, så sjukskrivningen i sig kan ju omöjligt minska risken - det beror ju på vad man gör med sjukskrivningstiden :)

    Men vila är ju för den dels skull ingen garanti för att bäbisarna inte kommer för tidigt ändå. Vill dom ut, så kommer dom oavsett.
    Haha, ok, då är jag med. Jag tänkte mig att sjukskrivning var för att man skulle få chans att ta det lugnt, men det är såklart olika hur man gör.
    Och, visst håller jag med... "vill" de komma för tidigt så gör de det trots vila.
  • Thirtyplus
    Ellie skrev 2013-07-07 21:26:29 följande:
    Haha, ok, då är jag med. Jag tänkte mig att sjukskrivning var för att man skulle få chans att ta det lugnt, men det är såklart olika hur man gör.
    Och, visst håller jag med... "vill" de komma för tidigt så gör de det trots vila.
    Jo, jag skriver ju det också.. att det är det som sjukskrivningen är till för.

    I mitt fall ser jag dock inte så mycket "hjälp" med en sjukskrivning. Dels stressen över den drastiskt minskade inkomsten, men jag har även ett stillasittade arbete och arbetar deltid, så det är inte så mycket som skulle vara skillnad än om jag satt hemma - inte annat än att jag kan göra saker när jag orkar och i den takt jag själv väljer.
    Är även ensam och jag behöver ju mat i magen och rena kläder på kroppen och den påfrestningen (handla, tvätta, diska etc) är tyngre än vad mitt arbete är...
  • HoV

    Jag håller absolut med om att graviditet inte är en sjukdom. Men jag tycker tveklöst att man ska ha rätt att (utan ett uns av dåligt samvete) bli sjukskriven för smärtor och andra krämpor som man skulle ha blivit sjukskriven för (och accepterat sjukskrivning för) om man inte hade varit gravid.
    Förstår dock att det är ett dilemma med ekonomin. Reglerna för hur de beräknar inkomst är ibland helt vansinniga:-/

Svar på tråden Fullgången med 9 veckor kvar