• Rådjur

    Har du gått YH-utbildning ? (frågor)

    Funderar på en sak ...

    Jag är rätt ung - slutade gymnasiet sommaren 2012 och har sedan dess jobbat lite mer än ett halvår. 

    Sökte till en YH-utbildning som jag verkligen, verkligen ville gå - och behörighetskraven för denna var avslutad gymnasieutbildning. Hoppades på att komma in - men får sedan veta att jag ej blivit antagen ...

    Anledning ?
    - Det var tydligen många sökande, och arbetslivserfarenhet + eftergymnasiala studier gav tydligen meritpoäng. Jag har som sagt bara gymnasial utbildning än så länge och har bara arbetat i typ ett halvår .... Så det kändes ju som om jag inte har en jävla chans att komma in på en YH-utbildning eftersom andra som har en mer meriterande bakgrund än jag alltid har företräde.

    Så - jag vill gärna veta: 
    Hur såg er bakgrund ut (gällande arbete och studier), innan ni blev antagna till en YH-utbildning ?

    Hade ni jobbat länge/pluggat länge innan ni kom in på YH-utbildningen ?

    Hur gamla var ni när ni kom in på YH-utbildningen ? 

    Fick känslan av att jag konkurrerar med människor 30+ som har samlat på sig betydligt mer erfarenhet än jag. Skulle vara intressant att veta om YH är för äldre människor än jag (rent generellt) och om det ej är någon idé att försöka/hoppas mer pga. detta.

    Är mycket tacksam för svar!                   

  • Svar på tråden Har du gått YH-utbildning ? (frågor)
  • arrro

    Det är nog tyvärr så att på många YH utbildningar är det arbetslivserfarenhet som räknas. Kom precis in på en yh utb med många sökande, där räknades varje år med arbetslivserfarenhet som 1 p, som mest kunde du tillgodoräkna 8 år dvs 8 poäng. Sen om du haft någon erfarenhet som ledarposition, chef, samordnare, fackligt engagerad. Även vissa ämnen var meriterande, som matte c, psykologi A tror jag det var. Och ja jag har arbetat i många år, är 39 nu. Har läst in gymnasiekompetensen nu på äldre dar. Fråga gärna mer. så ska jag försöka svara.

  • Rådjur
    arrro skrev 2013-07-09 05:57:09 följande:

    Det är nog tyvärr så att på många YH utbildningar är det arbetslivserfarenhet som räknas. Kom precis in på en yh utb med många sökande, där räknades varje år med arbetslivserfarenhet som 1 p, som mest kunde du tillgodoräkna 8 år dvs 8 poäng. Sen om du haft någon erfarenhet som ledarposition, chef, samordnare, fackligt engagerad. Även vissa ämnen var meriterande, som matte c, psykologi A tror jag det var. Och ja jag har arbetat i många år, är 39 nu. Har läst in gymnasiekompetensen nu på äldre dar. Fråga gärna mer. så ska jag försöka svara.



    Tack så mycket för ditt svar!! 

    Vilken utbildning var det du kom in på ? 

    I kriterierna för den jag sökte så stod det bara att gymnasieutbildning krävdes - det var SEN, när jag fick "du har ej kommit in"-brevet, som det stod att arbetslivserfarenhet och eftergymnasiala studier var meriterande Skrikandes Tycker det borde ha varit tydligare från början ... 
    Naiv som jag är så såg jag ju stora jobbchanser och tänkte att YH även är för oss som vill utbilda oss efter gymnasiet. 

    Fan ... Känns lönlöst att ens försöka med YH om man saknar dessa meriter. Borde göras YH-utbildningar där även vi unga har chans ...         
  • arrro

    Jag kom in på Folkuniversitetet i Göteborg på en utbildning som heter arbetsmiljöingenjör, låter jätteintressant. Nu blir man ju inte ingenjör i den bemärkelsen men vi får väl se vart det leder.

    Ja jag håller med dej, dom kunde vart lite tydligare med vilka kriterierna var mm. Du får väl försöka jobba lite till, varje år ger ju poäng. Förstår om det verkar trögt nu när du verkligen hittat något, men men.  Kanske finns något på distans som du kan söka, finns många intressanta yh utbildningar.
    Högskolan då, har du funderat på det?

    Vad var det för något som du sökt? 

  • Rådjur
    arrro skrev 2013-07-09 16:57:36 följande:
    Jag kom in på Folkuniversitetet i Göteborg på en utbildning som heter arbetsmiljöingenjör, låter jätteintressant. Nu blir man ju inte ingenjör i den bemärkelsen men vi får väl se vart det leder.

    Ja jag håller med dej, dom kunde vart lite tydligare med vilka kriterierna var mm. Du får väl försöka jobba lite till, varje år ger ju poäng. Förstår om det verkar trögt nu när du verkligen hittat något, men men.  Kanske finns något på distans som du kan söka, finns många intressanta yh utbildningar.
    Högskolan då, har du funderat på det?

    Vad var det för något som du sökt? 

    Ahh okej! Hoppas du trivs sedan Glad

    Mjo är inriktad på att jobba - men känns som sagt som om det är hård konkurrens om man "tävlar" mot andra som arbetat typ 10 år :// Har faktiskt ej funnit så mycket intressant inom YH ... Den jag sökte var typ den enda jag gillade, och det var Steriltekniker!

    Högskola funderar jag på - men behöver läsa ett par ämnen jag inte har läst redan, för att kunna gå de utbildningar som intresserar mig    
  • Bf29okt
    arrro skrev 2013-07-09 16:57:36 följande:

    Jag kom in på Folkuniversitetet i Göteborg på en utbildning som heter arbetsmiljöingenjör, låter jätteintressant. Nu blir man ju inte ingenjör i den bemärkelsen men vi får väl se vart det leder.

    Ja jag håller med dej, dom kunde vart lite tydligare med vilka kriterierna var mm. Du får väl försöka jobba lite till, varje år ger ju poäng. Förstår om det verkar trögt nu när du verkligen hittat något, men men.  Kanske finns något på distans som du kan söka, finns många intressanta yh utbildningar.

    Högskolan då, har du funderat på det?

    Vad var det för något som du sökt? 


    Hej! Jag vet att det är längesen du skrev detta men hur var utbildning? Är du nöjd?
  • Sharper

    Tog studenten 2012, arbetat inom vården sen 2010. Sökte till yh 2014 och kom in. Det va många sökande. Krävdes undersköterskeutbildning och arbetslivserfarenhet var meriterande.

  • Erica94

    Sökte nu inför hösten och kom in på två olika. Den ena gjorde man antagningsprov för att bedöma huruvida man kunde tillgodose sig utbildningen, detta gav upp till 20p och sedan räknades det ihop med betygen.

    Den andra utbildningen gick endast på betyg. Så kolla med andra lärosäten om de har olika antagningssystem.

Svar på tråden Har du gått YH-utbildning ? (frågor)