• Milias

    Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet

    Hej! Jag är en 21-årig kvinna. Jag och min man har försökt bli gravida sedan maj 2012 med vårt första barn och INGENTING har hänt, inget spår av liv där nere. Nu har mensen kommit igen idag och det känns så frustrerande och jag försöker att inte bli ledsen över detta. Jag skulle så gärna vilja dela denna situation med andra kvinnor i samma situation, helst unga kvinnor som försöker bli gravida med första barnet, känns som att jag har mest gemensamt med dem. Så, om jag får vara lite fräck: helst inga kvinnor över 30, inga kvinnor som har barn sedan tidigare och ja, ni  fattar:) Men ni andra, hur känns det för er? Hur snurrar era tankar?

  • Svar på tråden Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet
  • cutepoison

    Hoppar in här. Fyller 26 nu i september och vi har försökt bli gravida i över 2 år nu, sen maj 2011. Vi har gått utredning som inte visade några fel så vi är ofrivilligt barnlösa. Brukar hoppa in i sådana här grupper och efter ett tag brukar alla bli gravida utom jag och så dör gruppen ut så kanske har ni tur av att jag hoppar in ;) 


  • pratbubblan

    Skönt att det är flera i samma sits! 

    Känner likadant som dig cutepoison, alla trådar man är med i blir de gravida och lämnar tråden.. 

  • trina

    Oh ja! Håller med. Eller så är de i tråden stolpskott.

    Bara för det måste jag ställa en fråga. Hur gör ni med alkohol/rökning? Jag röker inte så det är lugnt. Har inte druckit alkohol sen innan senaste Pergotime behandlingen. Jag tycker inte man borde dricka om man är under medicinsk behandling. Sedan dricker jag inte lightläsk när vi är under behandling. Men nu dricker jag på, haha!


  • egrandin
    pratbubblan skrev 2013-08-01 17:36:36 följande:

    Härligt att höra! Hur länge hade de försökt?

    Vet ni hur man ska gå till väga om man ska vända sig till sjukhuset? Vilken avdelning ska man kontakta och vad ska man säga?

     


    Hon var tillsammans med en annan kille dag, och för dem tog det 1,5 år. Första gången slutade det i missfall och andra gången abort då det tog slut mellan dem. När hon träffade sin nuvarande pojkvän tog de dem ca 3 veckor trots sjukdomen!
  • egrandin
    egrandin skrev 2013-08-01 22:42:11 följande:
    Hon var tillsammans med en annan kille dag, och för dem tog det 1,5 år. Första gången slutade det i missfall och andra gången abort då det tog slut mellan dem. När hon träffade sin nuvarande pojkvän tog de dem ca 3 veckor trots sjukdomen!
    Haha inte dag. Först skulle det stå.
  • Emmelie90
    trina skrev 2013-08-01 08:41:46 följande:


    Om man gör IVF privat är det nog inte så lång väntetid. Gör ni utredningen på egen bekostnad eller genom landstinget? Om ni gör det genom landstinget och det visar sig att ni måste göra IVF kommer ni antagligen bli remitterade till en klinik som utför dessa.

    Vi gjord utredningen privat fast via landstinget och om vi skulle valt IVF dom landstinget skulle betala skulle de remittera oss till sjukhuset istället.

    Vi ska bekosta det själva, eftersom man måste vara 23 för att gå via landstinget och min man fyller 23 i Mars. Och vi har väntat nog länge, så blev vi less :P Får hoppas väntetiden inte är så lång.  :)
  • cutepoison

    Jag slutade dricka alkohol för många år sen av andra anledningar men har väl känt någon gång när kompisar ska bjuda på ett glas vin "Varför inte??". Men jag har inte druckit för "tänk om jag är gravid"...men så är jag inte det och då kanske jag hade kunnat dricka ett glas vin iaf. 

    Jag har snusat många år men nu lyckats sluta, för tre månader sen.  


  • Flygekorre

    Hoppar in i tråden trots att vi inte försökt så länge (3 mån)! Men oron börjar infinna sig :( Fick mens igår så började med apiforce då, håller tummarna för att det ska hjälpa oss! Jag är 23 :)

     

  • pratbubblan

    Jag dricker typ aldrig, vi är så sällan ute.. Kan ta någon drink ibland men mellan ägglossning och BIM dricker jag inte.. inbillar mig att det inte är bra om jag skulle få plus... vilket aldrig händer.. men ändå!

    Idag kom mensen som ett brev på posten, jag och min sambo har suttit och pratat igenom massvis idag så nu har vi bestämt oss att jag ska ringa till sjukhuset på måndag.. Hoppas verkligen de tar en på allvar! Trots att jag bara är 20/21...

    Ha en bra helg allihopa! <3 

Svar på tråden Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet