Inlägg från: minihallon |Visa alla inlägg
  • minihallon

    Gravida reumatiker?

    Skönt att läsa att ni ändå ÄR gravida och reumatiker. Jag är reumatiker och har varit det i 18 år nu (av 23 år) och kämpar som en idiot med att bliiii gravid. Känns sjukt hopplöst nu när hösten och vintern närmar sig med en jävla smärta. Försöker fokusera på att stå ut och göra det bästa av situationen men får se hur länge man orkar med det..

  • minihallon
    Blixtlås skrev 2013-09-09 09:59:38 följande:
    Videvi: vad tråkigt att höra att du antagligen har fått RA :-/. Men stort grattis till graviditeten . He långt gången är du?
    Angående medicin mot smärta så har Alvedon aldrig fungerat för mig (skönt om den gör det för dig!) så just nu äter jag kortison för att hålla min värk i schack, vilken inte fungerar helt tillfredsställande :-/.

    Hur är det med er andra? Mår ni bättre, sämre eller lika i er sjukdom nu under graviditeten? Jag mår som jag mår när jag är utan medicin, alltså ganska dåligt
    Jag är ju inte gravid ännu, men alvedon har aldrig funkat mot ledvärken för mig heller :( 
  • minihallon
    Joelle82 skrev 2013-09-23 21:17:10 följande:
    Jätteintressant att läsa era upplevelser! Jag är också reumatiker sedan 10 år tillbaka. Jag och min man började försöka bli gravida för ca en månad sedan. Jag har haft uppehåll med Methotrexate nu i 7 månader, men använder fortfarande Enbrel. Kan inte rå för att vara stressad över att plussas så snart som möjligt då jag är orolig att Methotrexate-uppehållet snart ska ge smärtor :( Oroar mig också mycket kring hur ett Enbrel-uppehåll kommer påverka när man väl plussas. Mina tidigare Enbrel-uppehåll (pga förkylningar) har gjort mig jättedålig nästan direkt. Vet någon om kortisonsprutor kan påverka en graviditet negativt?
    Usch! Känner igen din stress med uppehåll ifrån mediciner. Men jag fokuserar på att JAG VILL DETTA. Och då är de envisheten som håller mig igång, även om jag mår skit och har ett jäkla humör på eftermiddagarna pga smärta/trötthet.

    Men prata med din läkare om oron. Vad jag har fått till mig så ska kortisonsprutor vara ofarliga. 
  • minihallon
    Millan1984 skrev 2013-09-24 07:34:07 följande:
    Hej. Jag har diagnosen Takayasus arterit, jag fick barn i maj i år. Har varit sjuk i 11 år men fick diagnosen 2009. Jag fick remicadebehandling till april förra året och har haft lägsta dos med mina mediciner under graviditeten ( det har jag haft sen 2011). Jag mådde jättebra när jag var gravid. Dessvärre åkte jag på mjölkstockning i juli som triggade igång immunförsvaret och sjukdomen började visa sig. Jag hade feber endast på nätterna i 13 nätter. Kunde inte sova och blev helt slut. Blev inlagd och kortisondosen höjdes och pga det kunde jag heller inte sova. Har sovit skitdåligt i 10 veckor nu :( min dotter sover bra men jag har svårt att somna om och vaknar flera ggr /natt även fast hon sover. Jag måste snart sluta amma och påbörja renicade igen.
    Men sluta amma och kör remicade igen då! Bättre att du mår bra och orkar med ditt barn än envisas med att amma. Jag kommer nog (om inte ett mirakel händer) välja bort att amma sen så jag kan ta medicinerna istället.
  • minihallon
    Millan1984 skrev 2013-09-24 19:38:27 följande:
    Minihallon: jag ska :) håller på att trappa ner amningen och öka ersättning. Har varit i kontakt med amningsmottagningen för en tablett.
    Va skönt :) 
  • minihallon

    Min läkare rådde mig att sluta med medicinera sex månader innan vi "tänkte börja". Så det har jag varit. Det har inte varit det lättaste och jag har flera gånger funderat på att skita i allting. Däremot säger min läkare att man kan äta medicin OM MAN VILL. Men att det är på eget ansvar av patienten. Så det gäller ju att väga för och nackdelar. Jag kör utan tills jag går in i väggen :P Vill inte ha på mitt samvete om det blir några problem med barnet och det "kanske hade med medicinerna att göra"..

  • minihallon
    Blixtlås skrev 2013-11-02 07:20:15 följande:
    Filifjong: ja, man tycker att det borde varit med om fler reumatiker som vill bli gravida, men man ska ju inte förvåna sig. Min läkare frågade om det verkligen var så smart av mig att bli gravid, tack för den liksom!
    Ja, jag åt p-piller i 5mån till, tog det lugnt den sista månaden och sen blev jag typ gravid direkt vilket var skönt för att gå utan medicin är inte kul.
    Planen för min del är en vaginal förlossning, då man alltid eftersträvade det i först hand, så tror det. Hoppas dock på att bli igångsatt tidigare då jag börjat må riktigt kasst i min sjukdom tillsammans med foglossning :-/, vill ju orka ta hand om min bebis sen när hon är ute med! Får se om jag får igenom det...
    Du har inte hört ngt med om din situation än?

    Minihallon: min läkare sa det med att om man ville kunde man fortsätta med en del biologiska mediciner under grav men det fanns inte så många studier om hur det påverkade barnet då mammor (konstigt nog!) inte var intresserade av att ställa upp i forsknigssyfte . Vi tänkte precis som dig, om ngt är fel på bebis tänk om det skulle ha med medicinerna att göra och att JAG då skulle orsakat mitt barn detta. Hade nog varit ganska tufft att leva med :-/
    Min läkare har också ifrågasatt mina graviditets önskemål eftersom jag har mått så jäkla dåligt. Men jag motargumenterade med att jag itne kommer må bättre om 5-10 år ändå och vill verkligen inte gå igenom den där "dö perioden" innan man ens får testa igen. 

    Ja men precis.. Man vill ju inte utsätta bebisen för något i onödan.. Menar självklart inget illa mot er som äter mediciner, utan man får ju väga för och nackdelar. Man måste ju orka också. Det är en jäkla balansgång det där. 
  • minihallon
    Blixtlås skrev 2013-11-04 22:36:42 följande:
    Minihallon: mitt var att jag antagligen inte kommer må bättre om fem år ån jag mår idag (även om jag mår dåligt idag) och än är jag ganska ung och orkar förhoppningsvis endå . Jag kan nästan störs mig lite på läkarna som ska hålla på och tycka en massa, de borde snarare gå och enbart stötta och göra det bästa fört oss reumatiker som väljer att "trotsa" sjukdomen och faktist bli gravida endå.
    Ja men precis! Och det är samma här... Fick veta att min rygg ( har "förstörda" leder där som inte går att fixa ) bara kommer bli sämre och sämre. Så "så bra jag mår idag kommer jag inte må igen". Och det är ju kul att höra när man mår jävligt dåligt..

    Så därför bestämde vi oss också för att sätta igång nu även om vi från början hade tänkt vänta något år mer (vi är bara 23 år). Jag har alltid velat ha barn som ung..  
  • minihallon
    84an skrev 2013-11-08 11:50:01 följande:
    Hej!

    Hittade precis er här, jag är 29 år  och fick diagnosen RA när jag var 13 år gammal.
    Jag har gått på methotrexate och metoject de senaste 10 åren. Slutade ta dem innan jul förra året för att ha uppehåll på 6 månader i alla fall, blev dock längre än så, för det passade helt enkelt inte då 6 månader hade passerat. Så jag har "stått ut" ganska länge. Har lyckats få ett "snedställt" pekfinger men inga andra synbara skador på lederna under tiden utan medicinering.

    Är nu gravid med bf 20 Maj. Har varit på första UL idag och allting såg bra ut. Känns så bra just nu! =) (trotts illamående och värk...)
    Åh va härligt :) grattis till graviditeten! Hur länge försökte ni?
  • minihallon
    Rinkan skrev 2013-11-10 19:12:13 följande:
    Hej alla! Jag startade den här tråden för evigheter sedan känns det som. Det tog ett litet tag verkar det som för tråden att komma igång så jag har missat helt alla diskussioner.

    Tyvärr fick jag ett ma i vecka 13. Första ultraljudet visade att bebisens hjärta slutat slå redan i vecka 11. Sen dess (slutet av aug) har jag försökt få kroppen att repa sig. Både RA:n liksom hjärtat och livmodern. Dessvärre fick jag livmoderinflammation efter min första skrapning. Det fanns lite rester kvar så jag fick dessutom skrapas ännu en gång vilket gjordes för bara tre veckor sedan. Nu hoppas jag att livet ska på något sätt återgå och att vi eventuellt kan försöka igen om någon månad. Det har verkligen varit en mardröm. Hoppas ingen annan ska behöva gå igenom vad jag och min man varit igenom.

    Jag återupptog medicinering med Salazopyrin. Äter fortfarande kortison och folsyra. Värken blev rätt jobbigt efter graviditetsavbrottet. Men jag hoppas att det börjar stabilisera sig nu.

    Läkarna har inte hittat någon orsak till att hjärtat slutade slå. Jag har inte testat positivt på några antikroppar som man kan ha ihop med reumatisk sjukdom som kan försvåra graviditet.

    Är dock överviktigt och försöker m h a lågkolhydratkost tappa i vikt inför ett eventuellt nytt försök.

    Är rätt så skakad efter allt som hänt och vet ärligt inte om jag vågar prova igen.
    Usch, förstår att du är skakad efter den upplevelsen! Helt sjukt ju :( Men nu msåte dem väl ha koll på dig lite extra inför nästa grav..?
  • minihallon
    84an skrev 2013-11-11 11:21:58 följande:
    Oj, förlåt mig minihallon!! Vad klantigt av mig! Läste tillbaka i tråden nu och förstod att ni försöker. (det verkar inte som det går att redigera inlägg man publicerat?) Hur länge har ni försökt? Jag har också alltid velat vara en ung mamma så jag förstår dig helt, tyvärr har det inte blivit så för mig själv.

    Jag hade hjälp av en app som heter, period tracker, den hjälpte mig att få lite bättre koll och pricka in ägglossningen lättare, vet inte om det är något som kan vara till hjälp för dig.
    Ingen fara :) Jag slutade också med medicinerna i december förras året så jag håller med dig om att det känns som världens längsta graviditet (fastän jag inte ens är gravid ännu). Men tjuvstartade med att ta bort p-staven i början av april.. Så sen i april kan man väl säga... 

    Sen åkte jag ju på cystor för en månad sen som har "blockat ingången"... Så vi får hoppas på det bästa nu! Inväntar BIM...
    Blixtlås skrev 2013-11-11 14:12:51 följande:
    Inte särskillt uppmuntrande :-/.
    Optimalt för oss hade med varit att vänta allafall ett år till, men iom att jag bara mår sämre och sämre så att säga så ville jag/vi inte ta risken att jag inte skulle orka med det alls så det blev som det blev =)

    Grattis till graviditeten =). Skönt att du klarat dig utan allvarligare men under tiden, ett snedställt finger kan man ju faktiskt leva med =). 
    Var i kroppen  har du mest besvär? Eller sitter det överallt?

    Så tråkigt att läsa! Hoppas du snart orkar en ny graviditet =(, och att de kommer ha bättre koll på dig inför och under nästa! Kram!!




     Förstår det!!! Tänk på dig själv först!
  • minihallon
    Blixtlås skrev 2013-11-30 09:22:33 följande:
    Hej på er! Går idag in i v37, (36+0) och äter 15mg kortison om dagen. Har med gått på extra kontrollen under hela grav på spec då kortisonet kunde hämma tillväxten. Men på sista tul låg bebis på +7.8% och var dessutom tjock om magen .

    Rebeckisen: Hur mycket kortison räknas som full dos? Hur gjorde du med amningen för din första "kortisonbebis"? Och var det pga kortisonet tror man han kom så pass tidigt?
    Jag har nämligen en konstig känsla i kroppen att ngt är på g!

    Minihallon: hur går det för er? Ingen mens i sikte?
    Näpp! Ingen mens i sikte. BIM är på onsdag. 

    Är hemma idag från jobbet för jag har så jäkla ont i ryggen.. :( 

    Skönt att din bebis mår bra :D så glad för din skull!
  • minihallon
    Blixtlås skrev 2013-12-08 12:05:48 följande:
    Nej, inte än vilket är frustrerande! Vill ha ut henne nu :-P. Har haft lite förvärkar ett par dagar nu och TROR att lite slempropp hade släppt imorse, men vet inte :-/ Ska till bm på extra kontroll på tisdag och hoppas att det hänt lite mer tills dess. Hade ju varit skönt om det kommit igång av sig själv utan igångsättning (vilket blir nästa vecka igen isåfall) så det är i vilket fall inte långt kvar . Men nu är det jobbigt, förutom vanliga värken har jag de senaste dagarna dessutom haft typ mensvärk i ryggen (brukar få extra ont i samband med den) och det tär!

    Usch, vad jag gnäller!

    Hur går det för er andra?

    Och trevlig andra advent!
    Åh va kul! Håller tummarna för dig :)

    Fortfarande inget här... Fick mens som nu är över igen så det är väl bara att försöka igen. Hade dock kunnat sätta min arm på att jag var gravid för brösten är ömma, jag har jättemycket ådror på magen (har aldrig synliga ådror i vanliga fall?) och har molande i livmodern trots att "allt är över".. 

    Men men, nya tag nästa vecka haha! Jag har dock mitt i allting fått operation för min fot (en långhistoria) så jag ska opereras nästa tisdag och nästa torsdag har jag ägglossning.. Känns inte riktigt som att turen är på min sida haha :P
  • minihallon
    Blixtlås skrev 2013-12-11 14:58:39 följande:
    Suck, vad rörigt det blev från plattan! Minihallon: håller tummarna för att det snart är er tur! Lycka till med operationen, är det ngt sjukdomsrelaterat eller annat?
    Sjukdomsrelaterat! Kulleden i min tå på höger foten var helt deformerad och blev opererad för tre år sen. Så dem plockade ut den och slipade till den och satte tillbaka den och för att få fast den så satte de in den med en skruv.

    I somras började det göra sjukt ont i foten igen (har ändå varit smärtfri i tre år wohooo :D haha) Så det blev flera röntgen besök och läkarbesök. Efter många om och men skickar dem mig till ortopeden igen (har gått på kryckor till och från och dem har viljat sjukskriva mig men jag vill jobba - klarar inte av att vara sjukskriven på obestämd tid). Så den 4/12 var jag äntligen hos ortopeden! Där konstaterades det att den här skruven har på något oförklarligt sätt satt sig utanför benet under ifrån. Ortopeden var nämligen den första som tog en bild från sidan och la märke till detta. Så nu blev det snabba ryck och på tisdag opereras jag! Ortopeden är dock inne på att ta bort min kulled helt i tån och sätta ihop benen istället, men detta var inte helt bestämt då han ville överväga och diskutera med min reumatolog... Då han tror att smärtan inte är endast pga skruven. 

    Det värsta är att jag har ägglossning två dagar efter operation........
  • minihallon

    Jag blir antagligen utredd inom några månader om det inte blir någon graviditet snart. Har haft problem med konstiga blödningar hit och dit igen. Blir så trött.. Nästa tisdag ska jag träffa min reumatolog och massa andra läkare och sjukgymnaster för att se vad vi kan gå vidare med (för sjukdomen) eftersom jag mår dåligt. Detta läkarbesök ska tydligen ta två timmar... Dock måste jag säga att jag mår överförväntan. Men det kanske är för att jag är så jäkla envis och vill ha den där graviditeten.. Men men!


    Va kul att du har fått din, Blixtlås och jag håller tummarna för er andra att allt går bra :)

  • minihallon

    Vi kanske har pratat om detta tidigare i tråden... Ber om ursäkt i så fall! Men hur lång tid tog det för er att bli gravida?

  • minihallon

    Okej, "skönt" att höra ändå att det inte är sjukdomen som påverkar på det sättet.. Även om läkarna säger att det inte ska göra det så litar jag inte alltid på dem ;) haha... 

    Börjar tappa hoppet..

  • minihallon

    Hej alla underbara!

    Jag glömmer gå in här ibland...

    Enligt min läkare så ska det inte försvåra att bli gravid när man har RA. Däremot har jag läst det du skrev, 84an, på olika hemsidor. Så jag är också lite skeptisk.. För det låter ju inte helt konstigt att det faktiskt ska vara svårare pga autoimmuna.. 

    Jag hoppas förresten inte det där med methotrexaten stämmer för jag har ju tagit den i nästan 18 år (sen jag var 6 år)

    Jag har några månader till på mig.. Sen "sätter min läkare ner foten", mina prover är väldigt dåliga.. Jag har väldigt ont men jag säger hela tiden att jag faktiskt trodde att jag skulle må mycket sämre.. Men det kanske hör ihop med att jag är så fruktansvärt envis och verkligen vill det här..

    Imorgon ska jag till gynekologen igen för att kolla varför jag har så jäkla mycket mellanblödningar (eller va det nu är). Känns ju som att det förstör chansen att bli gravid också... 

    Lite roligt, 84an, att du och jag slutade med medicinera i samma månad :) 

    TACK för all er peppning! Och väldigt kul att höra att flera har lyckats på första försöket eller väldigt fort! Det ger ju en lite hopp :)

Svar på tråden Gravida reumatiker?