Inlägg från: Maria Nabard |Visa alla inlägg
  • Maria Nabard

    Igångsättning cytotec

    Jessa N skrev 2013-07-24 11:58:37 följande:
    Jag blev igångsatt med cytotec. Förlossningen slutade med ett akutsnitt och att min bebis höll på att dö. Jag skulle ALDRIG gå med på det igen!!

    detsamma hände mig.. hade jag vetat så hade jag aldrig gått med på det..
  • Maria Nabard
    Cockatoo skrev 2013-07-24 12:27:37 följande:
    jag jobbar på en norsk förlossningsavdelning så kan inte uttala mig om hur det fungerar generellt på svenska men jag kan berätta om användandet av cytotec här.

    vi har ca 2-6 igångsättningar varje dag. ja, cytotec ges vid aborter också men i högre doser (4 tabl åt gången). vid igångsättning ges 1 tabl (vaginalt) max 4 ggr/dag under max 2 dagar. syftet är att simluera latensfas, dvs göra så mm (modermunnen) blir mogen för förlossningsvärkar. det är den när mm är tunn och 3-4 cm öppen. 

    före och efter cytotec registreras barnet med ctg. cytotec (liksom latensfas) kan ge mensvärksliknande smärta och oregelbundna sammandragningar. risken med cytotec är ifall livmodern blir överstimulerad, har en kvinna redan 3-4 sammandragningar (om än oregelbundna) ges ingen ny cytotec tablett utan man väntar till senare. 

    kvinnor som har genomgått kejsarsnitt tidigare ges inte cytotec, utan då töjer man mm med en kateterballong. 

    vissa kvinnor har kort latensfas, ibland kan det räcka med en eller ett par cytotec och sen är mm mogen och man kan gå vidare med att ta hål på hinnor, eller starta värkstimulerande dropp. ibland har cytotec liten effekt, har kvinnan fått totalt sina 8 cytotec utan tillfredställande effekt får man prova kateterballongen. 

    oavsett tillvägagångssätt har alla igångsättningar något ökad risk för att sluta med kejsarsnitt. ibland för att det helt enkelt inte är någon framgång med igångsättningen, eller för att barnet visar att det blir för stressat. och det kan också bero på komplikationer med graviditeten - det finns ju oftast en medicinsk grund för att man gör en igångsättning.

    tex vid överburenhet. barnet kan bli stressat när kvinnan börjar får sammandragningar för att moderkaksfunktionen inte längre fungerar optimalt.

    finns mycket att skriva om igångsättningar men tror det räcker så här. har förstått att många i sverige har invändningar mot cytotec så ville bara berätta om hur det fungerar där jag jobbar. och, man ska komma ihåg att alla läkemedel kan vara både mycket användbara och samtidigt rent farliga, beroende på hur de används. rätt använt är cytotec ett bra läkemedel och det fungerer generellt väldigt bra vid igångsättningar.
    jag bor också i Norge och det var här jag fick den skiten.. efteråt fick jag slängt i ansiktet av en sur sköterska att jag i alla fall skulle vara glad att jag hade ett barn... Kommer aldrig mer föda på Ullevål, det är ett som är säkert..

    En norsk studie visade att cytotec kan ge hjärnskada på barn och det var även intervju med familjer som hade blivit drabbade.
  • Maria Nabard
    Aapple skrev 2013-07-24 13:37:38 följande:
    Men vad händer? Du fick tabletterna vilken v var du i då? 
    När började det gå snett?
     
    mitt vatten gick 2 veckor för tidigt men värkarna startade aldrig och jag öppnade mig inte, efter 2 dagar med det förbannade cytotec fick jag infektion i kroppen med hög feber och ut kom brunt illa luktande (har aldrig känt en sådan äcklig stank) fostervatten, barnets hjärtljud gick ner så helt plötsligt stormade det in massa folk och sa att det blir kejsarsnitt på dig, nu med en gång. Sen gick allt fort.
    När jag inte hade öppnat mig efter 1 dygn tycker jag de borde gjort något istället för att vänta in i sista stunden på att jag skulle bli dålig och att jag kanske hade förlorat min dotter.
  • Maria Nabard

    jag har dessutom en väninna som har en väninna som fick cytotec. Hennes son föddes blind och det var på grund av cytotec.

  • Maria Nabard
    Aapple skrev 2013-07-24 14:32:39 följande:
    Lät ju ingen bra alls. Men varför ger dem det då för?
    det har jag också undrat över. Cytotec ges för abort så fattar inte ens varför någon kom på tanken att det även ska ges vid igångsättelse när man kan riskera hjärnskada, blindhet eller andra skador på barn.
  • Maria Nabard
    LillGris skrev 2013-07-24 14:43:26 följande:


    Man ger det väl för att det är fosterdrivande, och det är väl tanken med en igångsättning, att barnet ska ut.
    ja, kanske det men vill man verkligen riskera att ens barn får en hjärnskada eller blir blind. Hade jag vetat det då innan så hade jag inte gått med på det och då hade de fått ta kejsarsnitt med en gång istället.
  • Maria Nabard
    LillGris skrev 2013-07-24 15:05:23 följande:


    Jag hittar inte några relevanta källor på att cytotec orsakar blindhet, men du kanske har någon?

    jag har inte kollat källor, jag sa att min väninnas vän fick en blind son och de på sjukhuset sa till henne att det berodde på cytotecsom hon hade fått och det var sånt som kunde ske.
  • Maria Nabard

    Cytotec er en magesårmedisin som også brukes som abortpille. Virkestoffet i Cytotec heter Misoprostol og medikamentet brukes til å sette i gang fødsel ved de fleste norske fødeavdelinger, selv om medikamentet ikke er godkjent til slik bruk.

  • Maria Nabard
    LillGris skrev 2013-07-24 15:11:45 följande:
    Men det går inte att bedöma relevansen när det är en blogg utan källhänvisningar. Om sambandet cytotec - blindhet var fastställt borde man ju kunna hitta en relevant artikel eller rapport om detta, men det finns ju inte.
    som jag sa så har jag ingen källa på det. Hon som fick sin blinda son fick besked av SJUKHUSET att hans skada uppstått på grund av cytotec. Men antar att sjukhuset bara hittade på det till henne för de hade ingen bättre förklaring, eller vad??
  • Maria Nabard
    LillGris skrev 2013-07-24 15:16:16 följande:


    Men det låter ju helt sinnessjukt att säga så när man omöjligen kan veta. Det finns så vitt jag kan se inga vetenskapliga artiklar som stöder påståendet, och hir vet de att cytotec orsakat hennes sons blindhet? Och att det inte är av "naturliga orsaker" s.a.s. Alltså jsg säger inte att cytotec INTE orsakar blindhet, jag säger bara att det inte verkar finnas belägg för att så är fallet.
    bara för att allt gick bra under din födsel så är det inget säkert medel. De varnar till och med gravida från att använda det..
  • Maria Nabard
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19891208000019

    Cytotec får ej användas vid graviditet. Kvinnor i fertil ålder som använder Cytotec ska använda säkra preventivmedel. Skulle du trots allt bli gravid under behandlingen med Cytotec ska du sluta ta Cytotec, och kontakta din läkare.


    Risk för bristning av livmodern ökar med graviditetens längd och vid tidigare kirurgi i livmodern, inkluderat kejsarsnitt. Antalet födslar en kvinna genomgått verkar även vara en riskfaktor för bristning av livmodern.

  • Maria Nabard
    LillGris skrev 2013-07-24 15:31:49 följande:


    Ja precis. Det verkar som att cytotec i första hand är en enorm riskfaktor för den gravida kvinnan (t ex att kvinnor som blivit igångsatta blödit enorma mängder osv). Men där står fortfarande ingenting om att cytotec orsakar skador på barnet, t ex blindhet. Det verkar inte finnas belägg för det. NOTERA att jag inte påstår att cytotec är en bra metod för igångsättning, eller att det bör användas i det syftet, men då för att det verkar orsaka kvinnan onödigt mycket lidande.

    jag har som sagt aldrig sagt att det är bevisat att det kan föra till blindhet.. Jag säger detta för sista gången nu eftersom du tydligen har hakat upp dig på detta. Hon som fick en blind son fick besked av sjukhuset att skadan hade uppstått på grund av cytotec, alltså ingen källa på det eller några bevis mer än att sjukhuset sa detta till mamman och beklagade vad som hänt.
    Däremot finns det vart fall 2 fall i norge där barnet har fått hjärnskada av cytotec.
    Nu har jag diskuterat färdigt med dig ang blindhet. Ett barn blev blind på  grund a cytotec och det är 1 barn för mycket!!!!!!
Svar på tråden Igångsättning cytotec