• voldis

    Låna pengar på Facebook?

    Har sett i flera grupper på Facebook folk som skriver att de har ett stort kapital och vill låna ut pengar till privatpersoner för 3% ränta! De skriver långa texter på dåligt översatt svenska. Jag fattar ju såklart att detta är fejk och lurendrejeri men jag undrar av ren nyfikenhet, om någon svarar dem och vill låna pengar, HUR lurar då dessa personer sitt offer? För det måste ju vara att dessa lurendrejare på nåt sätt tjänar på att lura folk? Sen tycker jag också att det är hemskt att de tar riktiga namn jag googlade på en person och hon var politiker på riktigt men det var såklart inte hon som hade skrivit inlägget! Men om någon vet hur de lurar folk så förklara gärna! Blir nyfiken !

  • Svar på tråden Låna pengar på Facebook?
  • Jowimo

    Har sett flera sånna i köp och sälj grupper jag är med i. Men vet inte hur det fungerar. Har även sett sånna inlägg men då på franska.

  • Elaifiknow

    Jag tänker att de kan lura folk med dolda avgifter, skyhöga dröjsmålsräntor osv. Alltid är det någon som går på det. De vänder sig ju till de som redan är ekonomiskt utsatta; som av någon anledning inte är kreditvärdiga hos "vanliga" banker. Lätta offer, m.a.o.

  • voldis

    Men jag tror ju inte att dessa personer ens har några pengar att låna ut. Plus att det är bara hittepå namn. Kanske att de säger att man ska betala en ansökningsavgift för lånet?? Kanske ska skriva ett mail att man vill låna och se vad de skriver? Någon som vågar?

  • nozpa
    voldis skrev 2013-07-28 14:29:58 följande:
    Men jag tror ju inte att dessa personer ens har några pengar att låna ut. Plus att det är bara hittepå namn. Kanske att de säger att man ska betala en ansökningsavgift för lånet?? Kanske ska skriva ett mail att man vill låna och se vad de skriver? Någon som vågar?

    Kanske frågar de efter kontonummer, kortnummer, personnr och på så vis får tillgång till personens konton alt kan göra köp osv.
  • mossan01

    de vill att man betalar en låneavgift på 70 euro, testade de och sa att jag inte litar på henne utan att jag först vill ha lånet så betalar jag de pengarna efteråt, men de gick inte.Utan hon skrev att jag måste lita på henne

  • seandra82

    sett massor av sånna här inlägg om lån hit o dit , sett många på fbsidan  om låt hadille stanna  hur kan det liksom ha med grejen o göra för att ta lån ?? 

  • voldis
    mossan01 skrev 2013-09-26 21:28:01 följande:

    de vill att man betalar en låneavgift på 70 euro, testade de och sa att jag inte litar på henne utan att jag först vill ha lånet så betalar jag de pengarna efteråt, men de gick inte.Utan hon skrev att jag måste lita på henne


    Ok det är så de luras då! Hoppas ingen går på det! Denna tråd kanske hjälper någon!
  • voldis
    seandra82 skrev 2013-09-26 21:56:48 följande:

    sett massor av sånna här inlägg om lån hit o dit , sett många på fbsidan  om låt hadille stanna  hur kan det liksom ha med grejen o göra för att ta lån ?? 


    Förlåt men jag förstår inte ett ord ?
  • felix le chat

    För att få låna måste du först betala en avgift.

    sedan du betalat avgifter ser du aldrig röken av något lån.

    en variant av nigeriabrevet men i mindre skala.    

  • sawa75

    Hej!

    Jag vill varna alla som får ett erbjudande via Facebook att ta ett lån via western unionen. Där du måste betala ut en massa pengar och inte fått ett lån tillbaka. Gör inte det och det är lurendrejeri och du får inte enda öre tillbaka och de skickar ut hot brev om de inte får pengar. Jag polisanmälde det. Gå inte på sådant för det finns inget lån.

    Det finns för många som är bedragare och vi ska sätta fast dem.


    bedragare
  • absalon
    voldis skrev 2013-07-28 20:09:44 följande:
    De kanske bedriver välgörenhet och lånar ut pengar till akut behövande?Tyst En obekanting ringde upp mig och ville låna ut 20 000 utan säkerhet mot "flexibel ränta". Han ville att jag skulle starta min dator och sedan bara följa hans "anvisningar". 
    När jag undrade, varför han enligt Eniro hade hemligt telefonnummer, la han på luren. Där rök lånet. Som jag ändå inte behövde.
    Misstänker att detta var en variant på de beryktade samtalen från "Microsoft", som går ut på att ta över offrets dator, "Microsoftsamtalen" duggar glest numera. Jag brukar svara uppringaren så här:
    -Nice, is it mr Microsoft himself?
    I regel lägger de på redan då.
Svar på tråden Låna pengar på Facebook?