• Anonym (Amelie)

    När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

    Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

    Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

    Är det ok ringa kvällstid/helger? 

  • Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 16:12:19 följande:
    Så om vi tar ex. att barnet gråter och inte vill gå till skolan pga en händelse ska läkaren på akuten vänta tills h*n har en ledig dag en vecka senare?


    Om läkaren inte får sitt barn att gå till skolan, så får han väl ta ledigt den dagen för att kontakta läraren om det inte kan lösas på morgonen. Vad kan läraren göra på kvällen som hen inte kan göra på m morgonen? Dessutom har väl barnet mer än en förälder som kan ringa läraren på morgonen.
  • Anonym (k)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:47:43 följande:
    Om personalen inte kollar sin mail kvällstid alternativt att jag när jag hämtar inte möter den personal som var med vid incidenten, vad gör jag då? Ska jag kräva att all aktuell personal på skolan (för vem som helst kan ju ha varit rastvakt vid incidenter) kollar sin mail på kvällen? Och jag har ju bett att de ska föra över info om incidenter till den personal som är där när jag hämtar, men så sker inte. Så vad göra? 

    Mitt förslag är att du frågar din sons klasslärare (eller vad det heter på hans skola) vad denne tycker är ett bra system. Kräv inte att den svarar omgående utan ge gärna lite tid för att fundera ut nått bra och be läraren att återkomma. Om läraren själv inte har en bra idé, be om ett möte där ni tillsammans funderar ut bästa möjliga lösning.
  • Anonym (helga)

    Jag skulle nog ringa dem fram tills jag anser att man inte ringer senare, dvs runt 19.30 eller så.
    Läraren har ju alltid möjligheten att låta bli att svara om de inte vill prata i telefon just när man ringer.

    Föräldrar jobbar ju samma tider som läraren och oftast så får man ju inte veta vad som hänt i skolan förrän efter skoltid. Då måste man ju ha möjlighet att kunna prata med läraren. Och före skoltid har väl inte läraren någon telefontid heller?

    Alternativet är ju att man går förbi läraren och ringer deras chef, rektorn, varje gång det är något man vill dryfta.

  • Anonym (Amelie)
    Anonym (helga) skrev 2013-07-30 16:50:58 följande:
    Jag skulle nog ringa dem fram tills jag anser att man inte ringer senare, dvs runt 19.30 eller så.
    Läraren har ju alltid möjligheten att låta bli att svara om de inte vill prata i telefon just när man ringer.

    Föräldrar jobbar ju samma tider som läraren och oftast så får man ju inte veta vad som hänt i skolan förrän efter skoltid. Då måste man ju ha möjlighet att kunna prata med läraren. Och före skoltid har väl inte läraren någon telefontid heller?

    Alternativet är ju att man går förbi läraren och ringer deras chef, rektorn, varje gång det är något man vill dryfta.
    Jag förstår det som att du har ett jobb där du gärna tar emot samtal utanför din arbetstid? 
    Exempelvis om du är uska på ett äldreboende och kontaktperson för Stig, så är det ok för dig att Stigs anhöriga ringer dig när du är ledig?
  • VIDE MI

    Inte alls ok att ringa kvällstid om inte en lärare sagt att de vill att just du ringer ikväll, annars är det brist på respekt så in i bomben.

  • Solrosens
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-30 16:10:15 följande:
    Jo, det skulle jag nog, om barnet inte absolut velat gå ändå. Och jag tog det ur min synvinkel, min dotters lärare går inte att nå på morgonen. Med övergrepp tänkte jag mig mellan elever, kanske någon som mobbats, vid pedofili så är det rektor och polis som ska meddelas tycker jag.   

    Okej! Men finns det inget telnr att ringa vid sjukdom eller bortvaro i er skola? Övergrepp är all arliga saker dessa tar man bäst direkt, och inte på kvällen!
  • Anonym (Mamman)

    I vårt fall är det så att det när det gäller sonen med språkstörning räcker med ett mkt kort telefonsamtal. Det kan räcka med att jag får veta vilka som varit inblandade och lite kort vad som hänt. Då kan jag sedan börja nysta med sonen. Han nickar eller skakar på huvudet eller säger korta meningar. Jag kanske säger "Var du med Pelle i skogen?" Sonen nickar. "Bråkade ni i kojan?" Sonen skakar på huvudet. "Ramlade du?" Sonen nickar. "Knuffade Pelle dig så att du ramlade?" Sonen nickar. "Blev du ledsen och grät?" Sonen nickar. Därefter berättar jag för honom hur jag tycker att han kan tänka kring det hela, hur han kan hantera liknande situationer framöver och sonen nickar eller skakar på huvudet allt eftersom. Vi får då ett fungerande samtal om vad som hänt, hur han kan tänka kring det hela och hur han kan agera framöver. Då blir han lugnare och kan somna. Men jag kan inte hjälpa honom om jag inte vet ett dyft om vad som hänt. Och ja, om fröken inte har lämnat någon som helst info så anser jag att jag kan ringa henne på kvällen för att få kort info om dagen som gått. Oftast när något har hänt lämnar hon dock en liten lapp i väskan med kort info. Det räcker för att jag ska kunna börja samtala med sonen om det som hänt. Då vet jag att något kommer. Och till er som undrar, när han inte är arg, ledsen skrämd eller arg så funkar han i princip som andra barn. Då är det inga större problem med språket. 

  • Ann Sjovis
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 17:04:39 följande:
    I vårt fall är det så att det när det gäller sonen med språkstörning räcker med ett mkt kort telefonsamtal. Det kan räcka med att jag får veta vilka som varit inblandade och lite kort vad som hänt. Då kan jag sedan börja nysta med sonen. Han nickar eller skakar på huvudet eller säger korta meningar. Jag kanske säger "Var du med Pelle i skogen?" Sonen nickar. "Bråkade ni i kojan?" Sonen skakar på huvudet. "Ramlade du?" Sonen nickar. "Knuffade Pelle dig så att du ramlade?" Sonen nickar. "Blev du ledsen och grät?" Sonen nickar. Därefter berättar jag för honom hur jag tycker att han kan tänka kring det hela, hur han kan hantera liknande situationer framöver och sonen nickar eller skakar på huvudet allt eftersom. Vi får då ett fungerande samtal om vad som hänt, hur han kan tänka kring det hela och hur han kan agera framöver. Då blir han lugnare och kan somna. Men jag kan inte hjälpa honom om jag inte vet ett dyft om vad som hänt. Och ja, om fröken inte har lämnat någon som helst info så anser jag att jag kan ringa henne på kvällen för att få kort info om dagen som gått. Oftast när något har hänt lämnar hon dock en liten lapp i väskan med kort info. Det räcker för att jag ska kunna börja samtala med sonen om det som hänt. Då vet jag att något kommer. Och till er som undrar, när han inte är arg, ledsen skrämd eller arg så funkar han i princip som andra barn. Då är det inga större problem med språket. 
    Du skrev tidigare i tråden att vid de tillfällen du behövt prata med fröken har inte 10 min räckt. Hur kan det då röra sig om ett mycket kort samtal? 
  • Anonym (6-9)

    Vi menar nog inte samma sak, jag har max 1 utvecklingssamtal varje termin som ligger utanför arbetstid. Resten ligger på arbetstid och då har jag ändå 15 mentorselever.

    Jag skulle inte tillåta att mina elevers föräldrar ringer mig på kvällar och helger..


    Starkast skrev 2013-07-30 16:00:03 följande:
    Du ser!

    Det finns alltid undantag.

    Precis som de flesta inte har några som helst behov av att ringa sina barns lärare på kvällstid. Men det finns få undantag där det kan vara aktuellt att göra det. Det stora antalet föräldrar mailar eller pratar i skolan. Men för vissa finns undantag där det behövs.

  • Anonym (Amelie)
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 17:17:31 följande:
    Vi menar nog inte samma sak, jag har max 1 utvecklingssamtal varje termin som ligger utanför arbetstid. Resten ligger på arbetstid och då har jag ändå 15 mentorselever.
    Vad säger rektorn om det? Gnäller inte föräldrarna om att de måste ta ledigt?
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?