Inlägg från: Anonym (jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobbigt)

    SNABB HJÄLP TACK! biomamma skickar okända att hämta på dagis!

    Jag behöver snabb hjälp!

    Jag & min sambo bor tsm med hans 6-årig son som han har delad vårdnad om, men han är skriven här & går på lekis här, hans biomamma är inte delaktig i hans liv, han är där mindre än varannan helg & hon är inte ett dugg intresserad av mer!

    Hon bor 4 mil bort & nu har min sambo sagt att han inte kommer köra pojken till  henne mer efter 9 månader av skjutsande fram & tillbaka dom helger hon har honom, för det är alltid krångel & hon visar aldrig något intresse.
    Nu får hon hämta honom dom gånger hon ska ha honom så hämtar min sambo honom, alltså helt rättvist!

    men det gör henne tokig & anklagar min sambo för att förstöra deras kontakt osv osv.

    Som vanligt tänker inte biomamman lyfta ett finger själv för att få hem honom så Nu säger biomamman att mormor till pojken ska komma & hämta honom efter lekis imorgon & ta med honom dit, saken är den att han har bara träffat mormor några gånger & jag tycker det får vara nog, man utsätter inte en redan stressad 6 åring för sånt här.

    Det jag undrar är : Får vi som han bor hos säga NEJ?  får vi säga att dom inte får släppa iväg honom ? biomamman har inte hämtat på dagis på ca 1,5 år innan heller & aldrig besökt lekis.

  • Svar på tråden SNABB HJÄLP TACK! biomamma skickar okända att hämta på dagis!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (A) skrev 2013-08-22 20:45:56 följande:
    nä det är faktiskt så att det är din mans skyldighet att lämna barnet hos henne för att som det heter "idka" umgänget..

     
    Alltså om hon skulle vara det minsta intresserad i sin son så kanske hon efter 9 månader kan hämta sin son EN ENDA GÅNG själv.  nej han har inga skyldigheter att lämna!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (u) skrev 2013-08-22 21:06:36 följande:
    Det är upp till umgängesföräldern att transportera barnet till och från umgänget, så om pappan är schysst och kör barnet i ena riktningen så borde mamman vara tacksam.

    Umgänget räknas från hämtning och under umgängestiden bestämmer uf (mamman) vem barnet umgås med och vem som vaktar barnet. Pappan kan alltså inte lägga sig i vem mamman skickar för att hämta barnet. Har hon inte möjlighet att hämta barnet själv så är det fullt tillåtet för henne att skicka någon annan, det kan knappast skada en 6-åring att skjutsas 4 mil av någon som han träffat några gånger förut.

    Om jag vore pappan så skulle jag vara väldigt försiktig med att på något sätt anmäla eller stämma mamman pga att hon låter mormor hämta barnet från förskolan/skolan. Utan några andra detaljer så låter det snarare som att pappan försöker stoppa umgänget genom att kräva att enbart mamman får hämta barnet, och det kan slå tillbaka på honom.
     nejnejnej & åter nej, stopp i backarna med dina påståenden. jag har skrivit ihop en väldigt kort liten historia här så du vet ingenting om varför vi inte vill att han ska åka med andra personen till mamman. det har hänt mycket hemskheter i den lilla pojkens liv tackvare mamman så såra inte iväg!
     haha ja alltså, han skulle ju knappast anmäla pga av det, & det har jag inte skrivt heller.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (u) skrev 2013-08-22 21:10:10 följande:
    Hon hämtar ju sin son och det duger inte åt er. Att hon låter en nära anhörig skjutsa barnet räknas faktiskt som att hon hämtar barnet. Varför är det så petigt för dig att mamman hämtar själv?

    Ja alltså, anledningen att hon ska vara med är för att i maj detta år uppstod det en händelse hemma vid mamman så vi fick rycka ut mitt i natten & hämta pojken, & därefter så kom min sambo & biomamman överens om att hon skulle visa vad hon var i för "skick"  innan min sambo lämnade honom. alltså så ska hon vara med eller ta imot vid lämning/hämtning. 

    Tro mig.. vi har gjort allt & mycket mer för att täcka upp för henne när hon gång efter gång har lovat pojken att han  ska få komma för att sedan inte hålla det, eller andra lögner som är stora besvikelser för honom!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (...?) skrev 2013-08-22 20:48:55 följande:
    Ts! Varför söker inte din man enskild vårdnad? Enklare för alla inblandade. Gällande hämtning vet jag inte då vårdnaden är delad - Hon som vårdnadshavare har ju rätt att göra som hon vill =(
    han har väl tyvärr trott/hoppats att det ska bli bättre, men tyvärr blir det bara värre!Rynkar på näsan
    Han ska göra det nu!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (A) skrev 2013-08-22 21:18:49 följande:
    jo det har han faktiskt om ni är boende föräldrar, enligt lag 

    Litet My skrev 2013-08-22 20:48:07 följande:
    Har föräldrarna varit på samarbetsamtal, om inte är det hög tid att de diskuterar igenom hur det skall se ut.

    Hur är hans mormor i övrigt, visst låter det inte bra att hon hämtar när de inte känner varandra, samtidigt finns det chans till en bättre relation där? Hur är mormor i övrigt?

    Har föräldrarna gemensam vårdnad och det är hennes umgänge så får hon rent krasst använda vem hon vill som hämtar.   

        
    nej det har dom inte! Ja jo , det kan man ju tycka men det är verkligen inte lätt att samarbete med henne!
    Jag vet inte hur mormor är, hon har inte vad jag förstår haft kontakt med pojkens mamman på några år pga av biomammans alkohol problem bla.  Just nu tycker jag det mest verkar som att mormorn gör som mamman säger!

    Okej tack för svarGlad
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (lina) skrev 2013-08-22 21:24:18 följande:
    Men trots detta så tycker ni nu att personalen ska göra bedömningen om mamman är kapabel att ta hand om barnet. Vad väntar ni er? Att de inte ska lämna ut honom utan ringa er? Vore det inte enklare om ni forsatte lämna barnet hos henne så ni kan inspektera henne varje gång.

    Sen kanske mormor gör detta som en trygghet för pojken. För att han ska få chans att träffa sin mamma och ändå ha en annan vuxen i närheten om något går fel? Har ni pratat med mormor eller förutsätter ni bara att det kommer bli dåligt eftersom hon inte träffat pojken så mycket senaste året?


    OM hon skulle hämta honom så skulle min sambo träffa henne för lekis ligger 200 meter härifrån!
    Så nej vi menar inte att  personalen ska göra den bedömningen!

    Men mormor ska endast lämna pojken & varför skulle det kännas som en trygghet för honom ? att en relativt okänd person tar med han från lekis & lämnar av han vid mamman ?
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (u) skrev 2013-08-22 21:32:47 följande:
    Nu förstår jag bättre!

    Kan ni ringa till mormor? Det låter nästan som att mormor har sagt ifrån till mamman om alkoholen och då kan ni kanske lita på mormor. Det vore ju jättebra för alla parter om mormor har kontroll under hela umgänget och är en trygg vuxen för sonen.

    Ja vi har pratat med henne ganska nyss, men hon får inte följa med hem till biomamman tydligen utan hon ska endast dit för att lämna av honom. så det känns inte jätte bra..Rynkar på näsan 
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (lina) skrev 2013-08-22 21:37:51 följande:
    Men det vet du väl inte, hon kanske ska vara med hela umgängeshelgen. Ska ni känna alla personer som mamman låter umgås med pojken. Det är pojkens MORMOR, inte en okänd person som du skriver i rubriken.

    Så er plan är att gå till lekis och vara där tills mamman kommer och hämtar för att lukta på henne innan ni låter pojken åka med henne?

    hon är ju ganska okänd för honom iaf, han kallar henne inte för mormor & har inte träffat henne mer än några gånger ?!

    öh nej, dom skulle träffas upp innan såklart precis som deras överenskommelse löd. men du behöver  inte skriva mer, om det här hade handlat om en mamma så hade det nog låtit annorlunda!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (A) skrev 2013-08-22 21:43:01 följande:
    btw så kan hon som umgängesförälder få soc bidrag till hämtning och lämningg

    om det är så att boendeföräldern inte har råd

    iom att det är hon som umgängesförälder som för betala underhållet  

    Du har så fel!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (Konstigt) skrev 2013-08-22 23:05:39 följande:
    Sorry, of topic nu, men kan inte förstå varför så många ska "hacka & ge sig på" människor hela tiden. Skulle vara överlycklig om mina barn hade haft en bonusmamma som var så engagerande som ts vekar vara. Om barnet inte känner sin mormor och knappt träffat henne, så är det ju en främling. Barnet känner ju inte henne. "Mormor" är bara ett ord. Jag önskar att barnet slapp träffa sin biomamma överhuvud taget, då det känns som att det har det bättre med bara er. Blod är inte tjockare än vatten.....



    Tack för lite förståelse! :) Tror nog att alla här skulle reagera om det vore deras barn, men nu gäller det en pappa & då går alla igång, vi gör allt vi kan & tror är bäst för pojken, folk här verkar ju tycka att sånna här saker är helt normala men jag tycker inte att det är normalt att en nyfyllda 6 åring som då inte har nånting att säga till om ska behöva sätta sig på en buss direkt efter lekis med "mormor" & åka till en plats där han känner sig väldigt otrygg, han vill ju såklart träffa hans mamma också eftersom dom inte har träffats på 4 veckor! Vilken soppa.. :(
  • Anonym (jobbigt)
    Chianti skrev 2013-08-22 23:18:38 följande:
    Men gud, han är 6 år för sjutton! Han lär överleva en färd tillsammans med sin mormor.



    Ja precis han är BARA 6 år & ja överlever gör han nog , men det gör väl ett barn som blir sexuellt utnyttjat eller som blir slagen hemma också, eller hur ?
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (Konstigt) skrev 2013-08-22 23:26:09 följande:
    Ja, det lär han göra. Men det kan ju också göra honom mer stressad över hela situationen. Jag personligen skulle tycka det var sjukt jobbigt att släppa iväg mitt barn med en, i barnets ögon, främling....



    Ja nog har det stressat han allt, vi frågade/berättade igår att kanske hans "mormor" skulle hämta honom, han frågade varför & sa att han ville säga hejdå till oss först & frågade om inte vi kunde hämta honom först isf. HAN känner sig JÄTTE stressad över detta & jag tror inte det var en tillfällighet att han kissade i sängen inatt första gången på 4 veckor & gången innan var när förra gången han skulle till sin mamma :( ja det är himla jobbigt det här, fyfarao!
  • Anonym (jobbigt)
    Eterisk skrev 2013-08-23 10:54:10 följande:
    Ja, det förstår inte jag heller. Varför göra en grej av att inte längre vilja skjutsa fyra mil för att markera sig, när det tydligen är så att mamman är olämplig. Låter jättekonstigt, tycker jag. 



    Det blir ju 8 mil för tur&retur & om mamman inte hade krånglat när min sambo hämta & lämna varje gång så hade det fortsatt så men han tyckte inte att det var hållbart att göra det när det skulle krånglas in i det sista ändå, så dom har fått vänt & åkt hem igen efter några mil pga av att hon kommer på att hon har bättre saker för sig. Så när dom skaffade bil kom dom överens om att dom skulle hämta på fredag & min sambo skulle hämta tillbaka på söndag!
  • Anonym (jobbigt)
    Chianti skrev 2013-08-23 10:52:06 följande:
    Menar du att du jämför en bilfärd med mormor med sexuellt utnyttjande??



    Nej det jag menar är att, det kan gott & väl ge men & psykiskohälsa för en honom som redan är stressad att åka dit med en i hans värld okänd person som han inte litar på att bli lämnad hos mamman! Men överlever det gör han väl, men så kan man inte tänka om vissa saker, tycker jag!
  • Anonym (jobbigt)
    Eterisk skrev 2013-08-23 13:20:35 följande:
    Velig morsa? Jag fattar det som att det rör sig om en alkoholiserad mamma? Jag tycker att man ska behandla alkoholiserade människor som också är föräldrar på samma sätt vare sig de är mammor eller pappor -, antingen genom att i rätten få vårdnad och umgänge prövat eller genom att själv ta det större ansvaret. Det är förstås orättvist att det ska behöva vara så, men om situationen är sådan så är det så det är. 

    Tycker det är konstigt hur väldigt förstående alla är. Vi är inte mer än människor, vi kan aldrig planera nånting speciellt dom på mamma helgerna för vi vet aldrig om det blir av, det spelade som sagt ingen roll att min sambo skjutsade det var ett jävla liv varje gång, allt var fel ändå! Hon kunde inte ta honom före typ 20.00 varje gång & andra gånger fick vi vända & åka hem igen! MAN tröttnar det kan jag lova er, PLUS att se hur besviken pojken blir & dessutom tror att det är vi som inte låter han åka dit eftersom det är vi som har vänt & åkt hem igen efter samtal från mamman, & när han väl är där så säger hon "du får Vara här hur mycket du vill" fast det ALLTID är hon som krånglar avbokar i sista sekund osv han tror ju såklart på sin mamma & blir både jätte arg & besvikna på oss.. Nej på måndag har min sambo bestämt sig för att kontakta familjerätten!
  • Anonym (jobbigt)

    Tack så mycket för alla som har tagit sig tid att skrivit framförallt alla vettiga människor :) Vi har nu tagit kontakt med familjerätten & hoppas nu på det bästa för "vår" lilla grabb !

Svar på tråden SNABB HJÄLP TACK! biomamma skickar okända att hämta på dagis!