• FaberCastell

    Olydiga barn?

    Jag måste fråga om det finns fler med samma erfarenheter och om någon funnit en lösning på problemet.

    Mina grabbar är fyra och sex och jag har alltid fått höra hur duktiga dom är på dagis och i skolan. Dom äter fint med bestick och spiller knappt en smula, lyssnar på instruktioner och har inga problem med att komma ihåg det dom blir tillsagda.

    Det är inte ovanligt att barn är änglar borta och annorlunda hemma men jag undrar om det här inte är extremt. Den senaste tiden har barnens impulskontroll varit obefintlig och det har inte gått att lita på barnen det minsta.

    Listan kan göras oändlig över alla saker dom gjort och varje gång blir jag lika paff. Vi pratar om vad dom får och inte får göra men trots överenskommelser och löften tar det inte många timmar eller ens minuter innan dom struntar totalt i alla löften. När jag frågar varför så får jag svaret: För att jag ville.

    Ibland är dom ångerfulla efteråt och lovar att det aldrig ska upprepas men det hindrar dom inte från att göra om samma sak igen och igen och igen, ibland bara minuter senare. Någon som känner igen sig? Går det över?

    Förklaringen "för att jag ville" skrämmer mig och jag ser framför mig hur livsfarliga dom kommer att bli om tio år om dom inte börjar använda hjärnan hemma såsom dom gör på dagis/i skolan.


  • Svar på tråden Olydiga barn?
  • oraklet från delphi
    FaberCastell skrev 2013-08-27 09:00:23 följande:


    Ja man tycker ju att det borde vara så enkelt. Kulan har tagits bort massor av gånger och lika många gånger har vi sagt att han riskerar att svälja den ifall han har den i munnen. Likt förb. stoppar han in den och till slut svalde han den. Efter det var han chockad och sa att han aldrig skulle göra om det men jag vet inte om jag tror på det...

    Lösningen är alltså att ta bort alla källor till problem och fösa dom som boskap som jag beskrev tidigare? Jag vet att det fungerar men tycker att det borde gå att få dom ta fram det förstånd dom visar på andra håll? I fallet med badrummet då jag behövde be dom vänta medan jag hämtade shampoo så skulle jag helt enkelt låst in dom? Känns inte riktigt rätt väg att gå. Skulle helst vilja kunna lita på dom och ge dom ansvar istället för att begränsa dom. Jag vet ju att dom kan klara det.
    stå där när de badar/duschar säga att du inte kan gå därför att de tömmer flaskorna då... då kanske det inte blir så kul längre & ts när du var i grekland kanske de skulle hjälpt till med dig att packa istället så hade pool incidenten kanske aldrig hänt? kanske ska få med dem mer i vardagliga saker som att de hjälper dig att plocka undan etc typ ge dem en spray flaska med såpa & en trasa be dem torka nåt medans du gör något annat mm ts jag vet hur jobbigt det är har själv liknande problem men det har blivit bättre när jag låtit dem vara med mer i vardagssysslor
  • Emmyl
    FaberCastell skrev 2013-08-27 09:00:23 följande:


    Ja man tycker ju att det borde vara så enkelt. Kulan har tagits bort massor av gånger och lika många gånger har vi sagt att han riskerar att svälja den ifall han har den i munnen. Likt förb. stoppar han in den och till slut svalde han den. Efter det var han chockad och sa att han aldrig skulle göra om det men jag vet inte om jag tror på det...

    Lösningen är alltså att ta bort alla källor till problem och fösa dom som boskap som jag beskrev tidigare? Jag vet att det fungerar men tycker att det borde gå att få dom ta fram det förstånd dom visar på andra håll? I fallet med badrummet då jag behövde be dom vänta medan jag hämtade shampoo så skulle jag helt enkelt låst in dom? Känns inte riktigt rätt väg att gå. Skulle helst vilja kunna lita på dom och ge dom ansvar istället för att begränsa dom. Jag vet ju att dom kan klara det.

    Du tycker att det borde gå, men tydligen gör det ju inte det. Du fortsätter låta dem ha schampooflaskorna, och de fortsätter hälla ut dem. Ta bort dem så slipper de hällas ut. Och nej, du ska absolut inte låsa in dem medan du hämtar schampoo. jag hade A;låtit dem hämta dem, alt hjälpt mig hämta dem, eller B; förberett och hämtat dem innan så slipper de vänta.

    Och nej, varför ska d fösa dem framför dig som boskap? Gör dem delaktiga i det ni gör istället. 
  • FaberCastell

    Att det inte fungerar rent praktiskt att låta en fyraåring och en sexåring packa familjens utflyktsväska i ett trångt hotellrum vet nog alla trebarnsföräldrar. Det kommer alltid finnas tillfällen då dom inte kan delta av praktiska eller andra skäl.

    Alternativet är att undvika det som kan ge problem typ ta bort shampoflaskor och kulor och då handlar det om att fösa dom som boskap så dom inte kan hitta på nåt dumt. I fallet med Grekland skulle dom fått vänta på balkongen istället. Efter att jag tagit bort allt som dom kan kasta ner förstås.

    Det jag letar efter är en tredje väg som innebär att man lyckas plocka fram det dom visar på dagis även hemma. Där är dom inte delaktiga i allt personalen gör men lyckas ändå hålla sig i skinnet och vänta på sin tur t ex. Varför går inte det hemma undrar jag?

  • Majan78

    Har också en 4-åring och en 6-åring och exakt samma problem som du. Jag tror att det handlar om att 6-åringen har hamnat i någon form av trotsperiod och drar lillebror med sig i att hitta på allt dumt de han tänka sig. Jag förstår precis vad du menar med att man inte vill plocka bort alla källor till problemen - då handlar det om att göra situationen lugn just för stunden, inte att barnen lär sig att uppföra sig ok. Visst kan man ta bort alla saker, inte åka in till stan eller vakta barnen som bebisar, men det gör ju inte att situationen blir bättre. Hur ska barnen lära sig att vara på affärer om de inte för följa med dit??

    Jag har inget bra tips egentligen, bara att jag sliter med samma frågeställning.

  • FaberCastell

    Skönt att det finns fler i samma sits. Att sexåringen är drivande har jag också märkt. Jag har hört honom mana på lillebror att göra dumheter samtidigt som han protesterat och sagt att man inte får. Samtidigt som det är roligt att se dom "samarbeta" så är det jobbigt att behöva förbereda sig för det värsta hela tiden.

  • FaberCastell

    Skönt att det finns fler i samma sits. Att sexåringen är drivande har jag också märkt. Jag har hört honom mana på lillebror att göra dumheter samtidigt som han protesterat och sagt att man inte får. Samtidigt som det är roligt att se dom "samarbeta" så är det jobbigt att behöva förbereda sig för det värsta hela tiden.

  • oraklet från delphi
    FaberCastell skrev 2013-08-27 11:53:18 följande:
    Skönt att det finns fler i samma sits. Att sexåringen är drivande har jag också märkt. Jag har hört honom mana på lillebror att göra dumheter samtidigt som han protesterat och sagt att man inte får. Samtidigt som det är roligt att se dom "samarbeta" så är det jobbigt att behöva förbereda sig för det värsta hela tiden.
    i now :) man blir tröttare för mindre...  ;)
  • Sous

    Men gör de dumheter mest när de är sysslolösa? I exemplet med poolen ovan hade jag istället gett dem konkreta uppgifter. "Nu måste vi hjälpas åt med packningen så att vi kommer iväg fort och hinner bada/köpa glass/etc. Hämta era badkläder och lägg i kassen, är du snäll, och är du snäll och leker med lillasyster litegrann. Tack, vad glad jag blir att ni hjälper till." Jag hade heller inte gett dem så mycket uppmärksamhet för påhitten, utan bara sagt åt dem att städa/byta kläder/torka upp vad de nu hittat på.

  • Emmyl
    Sous skrev 2013-08-28 11:06:15 följande:
    Men gör de dumheter mest när de är sysslolösa? I exemplet med poolen ovan hade jag istället gett dem konkreta uppgifter. "Nu måste vi hjälpas åt med packningen så att vi kommer iväg fort och hinner bada/köpa glass/etc. Hämta era badkläder och lägg i kassen, är du snäll, och är du snäll och leker med lillasyster litegrann. Tack, vad glad jag blir att ni hjälper till." Jag hade heller inte gett dem så mycket uppmärksamhet för påhitten, utan bara sagt åt dem att städa/byta kläder/torka upp vad de nu hittat på.
  • FaberCastell

    När dom hittar på "hyssen" så har dom förstås inget annat för sig (för då skulle dom göra det istället för hysset) men ska man behöva involvera barnen (och därmed övervaka dom) i allt man gör för att dom ska undvika att göra sånt som dom vet är fel?

    Den yngsta killen rycker t ex nappen ur lillasysters mun så fort han går förbi. Han har blivit tillsagd säkert 200 gånger och bestraffad i varierande grad men kan ändå inte låta bli. Nappen kan vi inte ta bort men i teorin kan jag punktmarkera honom med sysslor så han hela tiden har ett uppdrag. Rent praktiskt funkar det förstås inte.

  • Emmyl
    FaberCastell skrev 2013-08-28 12:13:12 följande:
    När dom hittar på "hyssen" så har dom förstås inget annat för sig (för då skulle dom göra det istället för hysset) men ska man behöva involvera barnen (och därmed övervaka dom) i allt man gör för att dom ska undvika att göra sånt som dom vet är fel?

    Den yngsta killen rycker t ex nappen ur lillasysters mun så fort han går förbi. Han har blivit tillsagd säkert 200 gånger och bestraffad i varierande grad men kan ändå inte låta bli. Nappen kan vi inte ta bort men i teorin kan jag punktmarkera honom med sysslor så han hela tiden har ett uppdrag. Rent praktiskt funkar det förstås inte.

    Jag tror du har varit negativ till varje tips du fått. Det verkar ju uppenbarligen itne funka som det är nu heller, eller? Kanske är de understuimulerade, kanske behöver de mer uppmärksamhet? Får man inte positiv uppmärksamhet så nöjer man sig med negativ.
  • Sous

    Men vad vill du då? Att någon ska vifta med ett trollspö och bara lösa situationen?

    Vad sägs om att börja med att fråga dig varför dina barn gör saker de vet är fel? Vad får de ut av att de gör dumheter? Vilket behov fyller det hos dem? Uppmärksamhet? Att känna sig delaktig/nyttig?

    Och "behöva involvera barnen"... Vilket sätt att uttrycka sig! Har du den attityden kring barnen så förstår jag att det blir bråk! Vem vill samarbeta med någon som bara tycker att man är jobbig och väntar sig det värsta av en hela tiden?

  • Emmyl
    Sous skrev 2013-08-28 15:09:07 följande:
    Men vad vill du då? Att någon ska vifta med ett trollspö och bara lösa situationen?

    Vad sägs om att börja med att fråga dig varför dina barn gör saker de vet är fel? Vad får de ut av att de gör dumheter? Vilket behov fyller det hos dem? Uppmärksamhet? Att känna sig delaktig/nyttig?

    Och "behöva involvera barnen"... Vilket sätt att uttrycka sig! Har du den attityden kring barnen så förstår jag att det blir bråk! Vem vill samarbeta med någon som bara tycker att man är jobbig och väntar sig det värsta av en hela tiden?
  • FaberCastell
    Sous skrev 2013-08-28 15:09:07 följande:
    Men vad vill du då? Att någon ska vifta med ett trollspö och bara lösa situationen?

    Vad sägs om att börja med att fråga dig varför dina barn gör saker de vet är fel? Vad får de ut av att de gör dumheter? Vilket behov fyller det hos dem? Uppmärksamhet? Att känna sig delaktig/nyttig?

    Och "behöva involvera barnen"... Vilket sätt att uttrycka sig! Har du den attityden kring barnen så förstår jag att det blir bråk! Vem vill samarbeta med någon som bara tycker att man är jobbig och väntar sig det värsta av en hela tiden?



    Sådärja! Där kom personangreppen. Vilka små små människor det måste vara därute som inte klarar av att diskutera på ett civiliserat sätt som dom skulle kunnat stå för öga mot öga. Näthatet är de små små människornas enda sätt att känna sig stora för på riktigt vågar dom inte. Löjliga fegisar.

    Anledningen till att jag startade tråden är ju att jag frågar mig själv varför dom gör sånt dom vet är fel. Jag har inte pratat om nåt trollspö som ska lösa allt. Uttrycket "behöva involvera barnen" betyder precis vad det gör och den som ser något negativt i att sköta ett hem samtidigt som barnen leker på sitt rum får göra det.

    Hur jobbigt det än må vara så får ni leva med att jag inte köpte er tes om under/överstimulans. Såja, spring iväg och bekräfta era egon med att ösa galla över någon annan som ställer en fråga. Här finns inget mer att diskutera.
  • Emmyl
    FaberCastell skrev 2013-08-28 16:07:22 följande:



    Sådärja! Där kom personangreppen. Vilka små små människor det måste vara därute som inte klarar av att diskutera på ett civiliserat sätt som dom skulle kunnat stå för öga mot öga. Näthatet är de små små människornas enda sätt att känna sig stora för på riktigt vågar dom inte. Löjliga fegisar.

    Anledningen till att jag startade tråden är ju att jag frågar mig själv varför dom gör sånt dom vet är fel. Jag har inte pratat om nåt trollspö som ska lösa allt. Uttrycket "behöva involvera barnen" betyder precis vad det gör och den som ser något negativt i att sköta ett hem samtidigt som barnen leker på sitt rum får göra det.

    Hur jobbigt det än må vara så får ni leva med att jag inte köpte er tes om under/överstimulans. Såja, spring iväg och bekräfta era egon med att ösa galla över någon annan som ställer en fråga. Här finns inget mer att diskutera.

    Att kalla det inlägget för näthat är ett hån mot de som har blivity utsatt för näthat på riktigt.

    Du vill kunna sköta ditt hem medan barnen leker snällt på rummet. Nu fungerar inte det. Så tipset du får är att involvera dem.

    Svaret varför de inte kan sköta sig hemma när de kan det på andra ställen är antingen (det svar du redan fått) att de ansträngt sig och varit "snälla" så länge att det inte orkar mer när de kommer hem eller så måste ni föräldrar byta strategi, för det ni gör funkjar uppenbarligen inte, Men att skriva det kanske också är ett personangerepp för dig? 
  • Sous

    Det är inget personangrepp. Det är ett enkelt konstaterande att du kanske ska se över din egen roll och attityd i dina barns beteende! Vad är det du tycker är så provocerande med det? Fråga dig själv *varför* de gör massa dumheter och fokusera inte bara på att det ska fixas. Jag blir lite irriterad eftersom du inte verkar vilja förstå att dina barn inte är ute efter att jävlas utan säkert gör vad de gör av en helt logisk anledning, till exempel att få mer uppmärksamhet av dig, eller för att de tycker att det är jobbigt att du utgår från att de ska ställa till det. Det *är* inte kul att få höra att man inte ska göra det ena eller det andra, bli tjatad på och upplevas som ett problem!

  • Sous

    Det är för övrigt du som kommer med personangrepp och kallar mig det ena och det andra. Jag har inte kallat dig någonting.

  • kisumisu

    Gammal tråd jag vet.

    Men kanske någon kan även uppdatera hur de har det?

    Har själv en 8 åring, 6 åring och en 3 åring.

    De mesta är kaos.

    Barnen kräver konstant uppmärksamhet.

    Speciellt 8 åringen och 3 åringen.

    Dag in och dag ut är det go, dem orkar hur mycket som helst.

    Barnen vill inte hjälpa till (begär inte det av 3åringen) bara att man skall leka med deras lekar. Mycket bråk mycket skrik.

    Vi kan vara på en lekland från dom öppnar tills dom stänger (första och sista kunderna)...men allt hemma blir lidande.

    Blir mest irriterad på kommentaren "jamen ta hushållsjobben sedan" är det meningen att man ska vara uppe från 05-02 varje dygn för barnens skull?

    Den äldre har tom jobbigt i skolan att koncentrera sig.

    Vi har varit på utredningar som inte visat något.

Svar på tråden Olydiga barn?