• JTA

    Ullenhag vill minska barnledighet för nyanlända

    msmurphy skrev 2013-08-28 11:28:06 följande:
    Visst men de får ändå ingen etableringsersättning efter två år, vare sig de får jobb eller ej. Så det handlar inte om att det inte lönar sig att jobba.
    Får de inte någonting annat efter två år? Socialbidrag.
  • JTA
    Lennart777 skrev 2013-08-28 11:27:36 följande:
    Mer lönsamt för nyanlända att arbeta:

    Ändringen innebär att dagens regler om att etableringsersättningen minskas mot eventuella inkomster som den nyanlända har från arbete vid sidan av sin etableringsplan helt tas bort. I fortsättningen kan en nyanländ arbeta obegränsat vid sidan av planen utan att etableringsersättningen minskas. 

    www.regeringen.se/sb/d/16308/a/196836
    Antagligen en billig reform eftersom få flyktingar+anhöriga får jobb inom de två år de får etableringsersättning.

    Jag utgår från att samma inte gäller för socialbidraget som ersätter etableringsersättningen efter två år?
  • JTA
    skogsvitter skrev 2013-08-28 12:17:56 följande:
    Jo om de inte har inkomst, samma som en svensk mamma alltså.
    Då är alltså följande understrukna invändning irrelevant:
    msmurphy skrev 2013-08-28 11:18:21 följande:
    Okej då ska vi se. Underhåll och barnbidrag kommer hon få ändå, så summan som lön ska överstiga lön är alltså 14676.
    Dessutom får man etableringsersättning i max två år så efter det är summan 4900. De flesta jobb tjänar man mer än så på, hoppas jag. Under tiden man får etableringsersättning har man en aktivitet av någon form, oftast sfi-undervisning. Så att man ska kunna komma in på arbetsmarknaden.
    Frågor på det eller är di bara ute efter att sprida vinklad propaganda?

  • JTA
    Kinya skrev 2013-08-29 14:07:58 följande:
    Är man pensionär och aldrig jobbat i Sverige får man väääldigt låg pension. Har man jobbat i Sverige i 30 år får man betydligt högre pension. Min farmor har aldrig jobbat i Sverige. Hon var hemmafru och min farfar hade ett väldigt välbetalt jobb. Min farfar började väl jobba i Sverige när han var strax över 30 år gammal och jobbade ända till pensionen vid 65 års ålder. Det skiljer myyyycket på deras pensioner! De invandrade i slutet av 50-talet.
    Grejen är ju att en del som visst jobbat länge, men i yrken med låg lön (offentlig sektor), kan komma att få garantipension. För de som inte jobbat eller ens bott i Sverige förrän de blivit pensionärer finns Äldreförsörjningsstödet som ger ungefär samma som garantipensionen. Det är en låg pension, men poängen är att den är samma för den som bott och jobbat i Sverige under 40 år som den som just kommit hit och inte jobbat en enda timme.

    Ett par vittnesmål:

    www.gp.se/ekonomi/minapengar/1.906323-40-ars-arbete-gav-inget-extra

    www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1596722/Var-ar-hennes-pengar-som-hon-har-betalt-in-under-livet.html
Svar på tråden Ullenhag vill minska barnledighet för nyanlända