Inlägg från: Anonym (ibland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ibland)

    Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?

    poirot skrev 2013-09-04 20:24:29 följande:
    Kan, javisst, men jag tror att det är vanskligt att tro att man vet bäst bara för att man har erfarenhet. Ibland förblindas man av erfarenheten också
    RöttÄrSött skrev 2013-09-04 20:30:39 följande:
    Det beror väl lite på... En erfaren sjuksköterska kan ju ha varit med om hundratals blindtarmsoperationer exempelvis och vet proceduren, vilka mediciner som sak tas efter osv. medan en ny läkare kanske inte har sådan koll. Däremot om någon komplikation tillstöter eller om patienten har någon sjukdom som påverkar så vet läkaren troligen mer (eller kan lättare läsa sig till det).


  • Anonym (ibland)

    I många fall kan en erfaren sköterska veta mer och ge bra stöd till en ny läkare, MEN det är ändå läkaren som har ansvaret, och är man duktig så litar man inte blint på sköterskan utan funderar över rimlighet mm. Ibland kan det för en sköterska verka som att läget är självklart och väldigt tydligt, medans läkaren kan se att detta fall skiljer sig åt från de 10 liknande som kom in igår.
    Det känns som att det är väldigt lätt att "veta bäst" när man inte behöver ta ansvar för vad man ger för råd.

  • Anonym (ibland)
    Anonym (exakt!) skrev 2013-09-04 21:13:12 följande:
    Tumme upp förstås! Inte ner.
    Glad (hade tänkt fråga dig vad det var du vände dig emot tills jag såg detta inlägg)
  • Anonym (ibland)
    svarta skrev 2013-09-04 21:14:45 följande:
    Vilken konstig fråga? Att vara läkare innebär ju inte att man vet allt? Naturligtvis kan en sjuksköterska ibland "veta bättre" än en läkare i en enskild fråga/situation beroende på erfarenheter, specialintressen och tillfälligheter. Däremot har läkare i sin andra kunskaper att underbygga sitt beslut med och ta hänsyn till, varför sjuksköterskans perspektiv ibland blir för snävt. Men i ett fungerande team behöver det väl inte ses som att någon vet bäst, utan som att man använder sin samlade kompetens?
    Precis. Att arbeta inom sjukvården är ett ständigt teamwork där man har nytta av varandras kunskaper. Som läkare har man ofta stor glädje av många sköterskors erfarenheter som man väger in i de beslut man fattar.
  • Anonym (ibland)
    S 81 skrev 2013-09-04 21:26:37 följande:
    Hur ser du det? 
    Läkare skulle inte rösta på "ja självklart" (rätta mig om jag har fel... har någon läkare röstat på detta alternativ?).
    En sköterska skulle nog kunna tänka sig det alternativet, men det skulle säkerligen de flesta andra som inte är utbildade inom medicin också.
  • Anonym (ibland)
    mammabitch skrev 2013-09-04 21:33:54 följande:
    Oh ja och det vet de flesta nybakade läkare också : ) Allt går inte att läsa sig till i kurslitteraturen
    Ja jag är sjuksköterska och erfaren sådan dessutom.
    Ibland vet jag bättre än läkare, ibland är t.ex. en undersköterska som arbetat i trettio år bäst av alla - det beror ju helt på vad det gäller.
  • Anonym (ibland)
    Anonym (.) skrev 2013-09-04 23:33:33 följande:
    Min erfarenhet av läkare är inte bra och inte heller min sambos. De ställer snabba frågor och skriver ut nått. Min sambo har sömnproblem och olika typer av värk i kroppen sedan många år tillbaka. De skriver ut muskelavslappnande, sömntabletter och allergitabletter vars biverkning ger sövande effekt (??). Detta tar ju inte direkt tag i problemet "Varför har han ont och kan inte sova?" eller "Hur ska vi motverka detta"? Efter att ha skickat hårprover till USA visar det sig att det kan bero på hög halt tungmetaller och kvicksilver i kroppen. Detta ville läkare motverka genom att söva honom med tabletter. Det är inte kunskap, det är ignorerande bara för att han inte ligger på dödsbädden...Nej antigen förstår man inte vad de säger riktigt pga brytning eller så har de bråttom och därför otrevliga bara för att man är ung och därför frisk...Enda läkarna vi har varit nöjda med är de som vårt barn har haft. De har varit underbara. Ofta är sköterskorna kanonduktiga och varit trevliga trots deras minst lika pressande schema!
    Detta är erfarenhet, inte en anklagelse mot alla läkare.
    Fast tror du en sköterska hade kunnat göra annorlunda för din sambo? Kanske utföra en håranalys på honom?

    Jag säger inte att sköterskor inte är kanonduktiga i många fall, och ofta trevliga, men de kan nog inte heller i de flesta diffusa fall ställa en korrekt diagnos.
  • Anonym (ibland)
    svarta skrev 2013-09-05 13:05:52 följande:
    Jag håller med dig om att sjuksköterskor ofta har goda medicinska kunskaper, men jag förstår fortfarande inte varför det ska vara någon sorts prestige i detta? När flera personer samlas har vi i regel olika erfarenheter och kunskaper med oss. Sen kan det komma från utbildning, praktisk erfarenhet eller rena händelser, som att man typ såg nåt liknande på Discovery. Den erfarne läkaren har sina kunskaper, AT-läkare andra och sjuksköterskor ytterligare andra. Ibland är ny kunskap bättre än gammal, ibland är erfarenhet oslagbart. Men att veta eller kunna något är väl inte samma sak som att man vet bäst? Hierarkin är ju dock sådan att sjuksköterskan bara kan vara rådgivande och läkaren måste göra någon sorts rimlighetsbedömning av mina råd, oavsett hur mycket mer erfarenhet jag har.
  • Anonym (ibland)
    Anonym (.) skrev 2013-09-05 13:02:41 följande:
    Nej det tror jag inte men tvivlar inte på deras kunskap om de ger råd som inte har med att sälja olika smärtstillande eller sömntabletter att göra. Det är vad sjukvården och läkarna vill göra, sälja smärtstillande och slippa problemen. Ibland verkar det faktiskt så, detta innebär att man kommer tillbaka åter igen hela tiden med samma besvär.
    Nu har ju dina kommentarer inte så mycket med trådstarten att göra men jag vill förtydliga att det inte på något vis är sjukvårdens uppgift att sälja olika tabletter. Ju mer recept man skriver, ju dyrare blir det för kliniken, vilket man försöker sträva emot. Ibland är tabletter allt man har att erbjuda, men ingen läkare eller sköterska får någon slags provision på detta.
  • Anonym (ibland)
    Anonym (sören) skrev 2013-09-05 15:05:06 följande:

    Det är väl ingen som tror att man får %% på vad man förskriver ?

    Man brukar väl få en penna eller en korkskruv till jul.

    Har man tur blir man utvald att följa med på en " hittepå konferens " där man har kul och lyxar till det rent allmänt.

       
    Nu för tiden får man varken penna, korkskruv eller hittepå konferens. Man får helt enkelt ingenting extra alls för att man skriver ytterligare ett recept. Mer än möjligen skäll av chefen för att man slösar med klinikens pengar.

    Tyvärr tror många att läkare får provision och tjänar mer på att skriva ut mer läkemedel. Samtidigt som många patienter inte är nöjda med besöket om de inte får åtminstonde något litet piller med sig hem.
  • Anonym (ibland)
    Englia skrev 2013-09-05 22:49:21 följande:
    Beror ju på vad för slags kunskap man menar. Självklart finns det luckor hos läkaren som SSK kan fylla i, men läkarens område är ju medicin och SSK är experten i omvårdnad.

    En ATläkare kan vara hur okunnig som helst eller jätteduktig, tror inte man kan generalisera.

    Läkaren frågar ofta efter SSKs uppfattning för att göra en bedömning, eftersom SSK ofta träffar patienten mycket mer.

    Visst har man många gånger hjälpt läkaren eller fyllt i saker de missat, men att möta SSK mot läkare blir ju helt fel. Jämför då USK och SSK istället där båda är utbildade inom omvårdnad.
    Ja, det skulle vara intressant att höra vad TS och andra tycker om man ställer frågan så här:

    Kan en undersköterska veta bättre än en sjuksköterska?
    Hur tänker du? Mkt erfaren undersköterska kontra nyfärdig sjuksköterska? Eller en mkt erfaren sjuksköterska inom ortopedi kontra en ganska oerfaren undersköterska på vårdcentralen när frågan gäller ett barn som har ont i halsen? Eller bara generellt, kan en undersköterska faktiskt veta bättre än en sjuksköterska i medicinska frågor?
  • Anonym (ibland)
    Anonym (Funderar) skrev 2013-09-05 23:01:05 följande:
    TS är inte ett dugg intresserad av den frågeställningen, och iom att du är det så får du vara snäll och starta en ny tråd i ämnet.
    Där ser man. TS som ssk är alltså bara intresserad av sin relation till läkarna och inte till usk?
    Ja, ja... ursäkta OT... SÅ mycket bryr jag mig inte att jag startar en tråd om det.
  • Anonym (ibland)
    Anonym (Funderar) skrev 2013-09-05 23:34:31 följande:


    Det handlar inte om relationer...tvärtom! Dessutom...du läser till uska på gymnasienivå...ssk o läkare på en högre nivå. Jasså är jag ssk?
    Jag fick för mig att du är ssk eftersom du skriver:
    Anonym (Funderar) skrev 2013-09-04 23:11:18 följande:
    Tack för alla svar. Håller med om en del, kloka ord men köper inte detta med den strikta uppdelningen av medicin och omvårdnad. Det handlar mycket om i vilken specialitet sjuksköterskan befinner sig. Vissa är extremt medicinskt inriktade och får lära upp AT läkarna. Andra sjuksköterskor jobbar väldigt mkt med ren omvårdnad och nästan inget medicinskt. Det får inte gå troll i det här med att vårt huvudämne är omvårdnad, när vi faktiskt är himla duktiga i det rent medicinska och att bedömma patienter, även om vi inte få ställa diagnoser jobbar vi med det i huvudet, diff diagnoser mm.
    Ja, man kan läsa till uska på gymnasiet, men det innebär inte att det inte är en utbildning. Man kan också läsa undersköterskeutbildning på komvux och som undersköterskeprogram på högskola (två år).
    Skall man jämföra tid så är ju ssk-utbildningen 3 år och läkarutbildningen 5,5 år.

  • Anonym (ibland)
    S 81 skrev 2013-09-06 01:08:30 följande:
    Du vet att undersköterska bara är en anställningsform? 
    Ja, men man måste ha någon form av utbildning för att kallas usk.
    S 81 skrev 2013-09-06 01:09:14 följande:
    undersköterskeporgrammet på högskola finns inte kvar längre, och gav ingen undersköterskeexamen utan gav en högskoleexamen som gav behörighet att anställas som usk. 
    Ok, jag är inte uppdaterad om utbildningsformerna. Hittade detta nu:
    http://www.usk-jobb.se/bli-underskoterska/2215-underskoeterska-utbildning

    "För att arbeta som undersköterska måste du ha gått omvårdnadsprogrammet på gymnasiet  eller läst en vård- och omsorgsutbildning på exempelvis komvux."


     


    Tom Araya skrev 2013-09-06 01:36:44 följande:
    Brukar det inte vara den gymnasiala utbildningen och/eller arbetserfarenhet som vårdbiträde som är lägsta krav för att jobba som USKa.

    Hur är det med behörighet och arbetsuppgifter mellan vårdbiträde och USKa, lika eller finns skillnad?

    Hittat detta:


    Inom landets kommuner finns en strävan efter att alla som anställs inom området vård och omsorg ska ha minst gymnasial omvårdnadsutbildning. Ändå saknar ungefär 40 procent av dem som anställs sådan utbildning. Dessa kan bli anställda som vårdbiträden men inte som undersköterskor. Vårdbiträden och undersköterskor har i de flesta fall samma arbetsuppgifter inom kommunerna. Oftast saknar dock vårdbiträden tillstånd att utöva exempelvis kvalificerad sårvård, kateterspolning och att ge insulin.

  • Anonym (ibland)
    S 81 skrev 2013-09-06 13:02:16 följande:
    Nej, det är precis det man inte måste. Det är ingen skyddad eller regelrätt tiltel utan en anställningsform/anställningstitel. 

    Det är inte korrekt alls eftersom det är arbetsgivaren som bestämmer vad det är för krav. 
     
    Ok, då är all info jag hittat på nätet och hört av bekanta felaktig. Du får gärna länka till annan sida med korrekt info om du vet någon. Inte för att jag misstror dig, utan för att jag gärna vill lära mig mer.
Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?