• Aniiee

    Hur var det egentligen? Bröderna Grimms sagor

    Jag är EXTREMT fascinerad av sagor, och Bröderna Grimm är en guldgruva. 200 sagor! I'm in heaven...

    Vad kan DU om Bröderna grimms sagor? 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur var det egentligen? Bröderna Grimms sagor
  • Aniiee
    Bripp skrev 2013-09-11 22:10:45 följande:
    Kan mysche jah, haha. Sjukt historieintresserad. Rätt på alla utom sista ;)
    Bravo!
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • HeddaG

    Skulle faktiskt vilja påstå att den sista är halvt felaktig.

    Bröderna Grimm hade först skrivit historierna som var vanligt berättade sagor i Tyskland, när de sedan publicerad skrifterna blev det helt plötsligt barnen som läste boken istället för vuxna. Bröderna gjorde då om nästkommande samling just för barnens skull. Sedan långt efter har Disney gjort dem ÄNNU mer barnvänliga.

    Så jag skulle vilja säga en blandning av två svar på sista frågan Flört

  • DandelionDust

    Oj, bara 2 rätt. Askungen och Hans och Greta. De visste jag, de andra gissade jag.

  • Aniiee
    HeddaG skrev 2013-09-11 22:17:54 följande:
    Skulle faktiskt vilja påstå att den sista är halvt felaktig.

    Bröderna Grimm hade först skrivit historierna som var vanligt berättade sagor i Tyskland, när de sedan publicerad skrifterna blev det helt plötsligt barnen som läste boken istället för vuxna. Bröderna gjorde då om nästkommande samling just för barnens skull. Sedan långt efter har Disney gjort dem ÄNNU mer barnvänliga.

    Så jag skulle vilja säga en blandning av två svar på sista frågan Flört
    Jag kanske är trött, men jag ser faktiskt ingen skillnad mellan det du skrev och det jag skrev.... förutom att jag då tog kortversionen.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Celes

    Två sista var fel... 
     Har faktiskt bara läst en enda version där Snövits biologiska mor önskade henne död och den hade inte ens Grimms signatur. 
    Sista svaret känns lite sådär faktiskt. Iofs skrev du "mer barnvänliga" och inte "barnvänliga", vilket jag tänkte på. Det var fortfarande inte snälla (mesiga) sagor som idag. 

  • Aniiee
    DandelionDust skrev 2013-09-11 22:20:02 följande:
    Oj, bara 2 rätt. Askungen och Hans och Greta. De visste jag, de andra gissade jag.
    Ja, de är lite luriga de där bröderna =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mentat

    Men vaf...? Hade jag fel på en? Jag som trodde att jag var säker. Nu måste jag ta reda på vilken jag svarade fel på!

  • Aniiee
    Mentat skrev 2013-09-14 20:14:50 följande:
    Men vaf...? Hade jag fel på en? Jag som trodde att jag var säker. Nu måste jag ta reda på vilken jag svarade fel på!
    Ja, vilken var det? Nyfiken.
    IsDimma skrev 2013-09-14 20:18:30 följande:
    Jag åtkommer vid datorn.
    Gör det =)
     
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mentat
    Aniiee skrev 2013-09-14 20:33:09 följande:
    Ja, vilken var det? Nyfiken.

    Gör det =)
     
    Grodan. Jag hade för mig att den sov med henne i sängen men så var det tydligen inte.
  • Aniiee
    Mentat skrev 2013-09-14 21:27:49 följande:
    Grodan. Jag hade för mig att den sov med henne i sängen men så var det tydligen inte.
    Jodå, så var det =) I senare upplagor =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • sötare
    HeddaG skrev 2013-09-11 22:17:54 följande:
    Skulle faktiskt vilja påstå att den sista är halvt felaktig.

    Bröderna Grimm hade först skrivit historierna som var vanligt berättade sagor i Tyskland, när de sedan publicerad skrifterna blev det helt plötsligt barnen som läste boken istället för vuxna. Bröderna gjorde då om nästkommande samling just för barnens skull. Sedan långt efter har Disney gjort dem ÄNNU mer barnvänliga.

    Så jag skulle vilja säga en blandning av två svar på sista frågan Flört
    japp de första barnböckerna handlade inte om fantastiska historier, de handlade om hur barn skulle uppföra sig. Men barn blev intresserade av de vuxnas böcker som då anpassades till barn. Robinson Cruise var en av dem :) 
  • yodi

    hoppsan, nog för att jag visste att bla Disney förskönat dom en hel del, men fullt så icke barnvänliga trodde jag inte dom var

  • Aniiee
    yodi skrev 2013-09-14 22:10:33 följande:
    hoppsan, nog för att jag visste att bla Disney förskönat dom en hel del, men fullt så icke barnvänliga trodde jag inte dom var
    Visst är det hemskt?

    Vill du läsa alla (eller några) 200 sagor som bröderna Grimm tecknade ner finns de här. De är på engelska och från lite senare upplagor (lite mer barnvänliga än originalen, men inte fullt ut barnvänliga). Kan vara intressant... Just den jag länkar till är översatt av Margaret Hunt (tyska till engelska då) på 1880-talet.  
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • yodi
    Aniiee skrev 2013-09-14 22:29:10 följande:
    Visst är det hemskt?

    Vill du läsa alla (eller några) 200 sagor som bröderna Grimm tecknade ner finns de här. De är på engelska och från lite senare upplagor (lite mer barnvänliga än originalen, men inte fullt ut barnvänliga). Kan vara intressant... Just den jag länkar till är översatt av Margaret Hunt (tyska till engelska då) på 1880-talet.  

    tack kan helt klart vara intressant att läsa, fast jag tror inte jag läser om för barnen
  • Aniiee
    yodi skrev 2013-09-15 11:07:25 följande:

    tack kan helt klart vara intressant att läsa, fast jag tror inte jag läser om för barnen
    =) Mycket nöje
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Hur var det egentligen? Bröderna Grimms sagor