• Mumin80

    Aktivt barn med sent tal

    Din son låter nästan på pricken som vår dotter, som fyller 4 i november (eller ja, hur hon var då). 

    Jag hoppas att jag inte gör dig ledsen nu, men vår dotter utreda just nu på bup, och vi blir nog mer förvånade om hon INTE får en diagnos än om hon får det. Autism utreds hon för, men vi misstänker starkt adhd också. 

    För att ge hopp: dotterns språk har gått fråmåt, även kommunikationen i viss mån. Fast åtminstone i vissa faser så är det som att talets utveckling faktiskt gör hennes underliggande kommunikationsproblem ännu tydligare. Vi har också en 1, 5-årig lillasyster. Det känns ärligt talat ofta som att vi har ett barn som pratar och ett som förstår... 

    Tecken har inte funkat för oss heller. Det vi jobbar med mycket är att prata massor, även om hon inte verkar lyssna. Korta enkla meningar,  betoning på nyckelorden, massor av upprepning, säger samma sak på olika sätt,  bekräftar alltid om hon säger nåt och frågar mycket oavsett vi får svar eller ej. Samtidigt så har vi sänkt kraven, vi babblar på oavsett hon svarar eller ej, istället för att "tvinga" henne att prata genom att kräva svar. Och vi förstärker mycket med t.ex. fysisk beröring, vi tar ögonkontakt, visar vad vi pratar om (t.ex. visar upp olika frukostalternativ samtidigt som vi frågar vad hon vill ha). 

    Nåt som inte har så mycket med talet att göra men som jag rekommenderar varmt är att läsa Bo Hejlskovs bok "problemskapande beteenden vid utvecklingsmässiga funktionshinder". 

    Sen så tycker jag att ni ska prata med bvc om en utredning, senast vid 3-årskontrollen. Vi fick första remisserna till logoped, hörcentralen och bvcpsykologen förra hösten, och hoppas på att utredningen ska bli klar i oktober-november nån gång, 1-1, 5 år efter att vi började.  

    Ni förlorat inget på en utredning. Är er son "frisk" så vet ni det, men om han har ett funktionshinder så försvinner det inte av att ni blundar för det, snarare tvärtom.

    Jag vet inte hur er son funkar i vardagen, på dagis eller i andra situationer. För vår del funkade dagis när hon gick 15h medan vi var hemma med lillan och hon gick på  1-3-årsavdelningen.  Nu när båda barnen har börjat på dagis och stora tjejen ska klara heltid på 3-5-avdelning så har hon en heltidsresurs. Dom märkte typ två veckor in i inskolningen att det inte funkade annars. 

  • Mumin80

    Logoped funkade förresten inte så bra för oss heller,  dottern var helt ointresserad. Och även om hon har problem med sprket, så  är det ju inte där "problemet" sitter, utan i det underliggande samspelet och kommunikationen. Så det var inte så mycket logopeden kunde göra. 

  • Mumin80
    MissMika skrev 2013-09-14 22:19:01 följande:

    Tack för ditt svar! Vi har en tid till att kolla hörseln den 2e oktober och för några veckor sen skickade BVC en remiss till BUP för att testa hans förståelse. För det är svårt för mig att alltid avgöra om han förstår eller inte. Jag beskymrar mig lite för hur de ska få honom att samarbeta med testerna... Så bollen är i rullning här. Men som du säger så tar allt så himla lång tid och så få verkar förstå ens oro och ta en på allvar. Jag hoppas innerligt att jag har fel i min magkänsla om att något inte står helt rätt till. Jag tänker som så att det är bättre att de kollat upp både hörsel och förståelse och insett att allt är bra än tvärt om. Då gör ni ungefär som vi - pratar på och förklarar. Iom att vår son inte vill läsa böcker försöker jag att sitta med och se på film och prata med honom om vad som händer och vad vi ser på tvn/datorn. Upprepar ord mycket, talar tydligt, förenklar meningar osv. När vi går på promenad så berättar jag allt jag ser, frågar honom frågor och när han inte svarar (vilket han oftast inte gör) så svarar jag åt honom. Men jag ska vara ärlig och säga att vissa dagar orkar jag inte med att prata prata prata på... Det känns inte alltid så givande iom att jag så sällan får något svar. När började ni ana att något inte stod rätt till? Känner ni också att vardagen är påfrestande? Hur gör ni för att få allt att gå ihop? Jag känner mig väldigt trött.
    Läsning har aldrig funkat för oss heller :) Men jag förstår precis vad du menar med att man blir trött. Det blir man. Och en sak som inte har med kommunikation att göra, men med ens egen ork i längden, är att inte vara för hård mot sig själv. Ta vara på alla gånger du orkar prata och kommunicera, haka inte upp dig på när du inte orkar. Se det goda i ditt föräldraskap, att du engagerar dig och försöker hjälpa din son. När man har ett barn som inte utvecklas som alla andra blir man väldigt lätt väldigt självkritisk. Alla andra lyckas ju läsa med sina barn, få dem att lyssna på instruktioner, leka med dem och potträna dem. Är det vi som gör fel, är det vi som är lata, vi som inte anstränger oss tillräckligt? Om jag bara orkade liiite mer... I den meningen så är det faktiskt befriande när man får höra av andra att ens barn inte är som alla andra. Att dottern har behövt stora anpassningar på dagis och nu har en heltidsresurs, är ju nån form av stöd i att det inte är vi som har misslyckats, utan hon har större svårigheter än andra, och det är ok att vi inte alltid orkar. 

    Vi märkte språket först, vid 18-månaderskontrollen på bvc så hade hon i princip inget språk. Men vi hade ju inget att jämföra med, motoriskt har hon alltid varit välutvecklad och vi lät oss lugnas av  "alla utvecklas olika, bara hon blir intresserad så kommer hon nog ikapp". Extra återbesök vid 2 år dock, då hade hon gjort ett ryck pch kunde väl med lite generös tolkning anses uppfylla minimikraven för åldern, så då gjordes inget mer. Sen gick språket i stå en del, hon fick lillasyster också, många förändringar, men också fler tecken på att nåt var fel. Sommarn när hon var 2, 5 år var nog värst för oss alla. Då kontaktade vi också bvc för tidig 3-årskontroll och i september fick vi alla remisser. Under hösten så fick en kompis jämnåriga son autism-diagnos och vi kom i kontakt med den världen. Samtidigt träffade vi logpped och bvcpsykolog, dagis gjorde en hel del anpassningar i verksamheten för dottern, och vi började jobba med många av dom verktyg som finns för barn med neuropsykiatrisk problematik. Och sedan dess har livet blivit bättre för oss alla, kan man väl säga.

    Dom två viktigaste verktygen för oss har varit stressreducering och kravanpassning. Vi slutade tänka på vad dottern "borde" kunna, eller har klarat av tidigare, och accepterade att det beror på dagsformen. Ibland funkar hon jättebra, ibland är hon helt borta och vi får göra allt åt henne.  Vi tänker också på att hon är stresskänslig. Fast stress hos henne visar sig som hyperaktivitet. Så vi slutade falla i fällan att tänka att hon är uttråkad och aktivera henne mer när hon klättrade på väggarna, och började istället tolka det som att hon är överbelastad.  VI håller nere på förändringar i rutiner, undviker folksamlingar, håller oss mycket hemma. Och är medvetna om att hon blir stressad, läser av tecknen och är också med förberedda när hon blir överstressad och kan hantera utbrott och okontaktbarhet med mer tålamod. 

    Ett av dom verktygen som vi använder är bildkort. Vi har gjort dem själv, men skulle gärna vilja ha piktogram. I vårt fall har det inte varit för kommunikationen primärt, utan mer för att göra bildscheman och hjälpa dottern att skapa struktur i vardagen och förbereda. Men det är nog också så att det vi gör samverkar, vill jag tro. Genom att minska stressen, göra vardagen mer begriplig,  anpassa kraven och kommunicera mycket själva, så tror jag att vi har skapat ett lugn runt dotter som gör att hon själv haft "fritt" utrymme i hjärnan för att utvecklas. 
Svar på tråden Aktivt barn med sent tal