• 28032008

    Hur överlever ni illamåendet??

    Jag har en son på 2,5 år. När jag väntade honom så mådde jag extremt illa, kräktes tom v 32. Jag trodde hela tiden att det skulle gå över och pga att min ord. kontakt på MVC var sjukskriven fick jag träffa olika personer varje gång vilket gjorde att omfånget på mitt illamående aldrig kom fram.

    Allt slutade med ett väldigt dåligt psyke....

    Nu väntar vi barn nr 2. Väldigt tidigt, men illamående är redan här och nu känns allt så mycket värre för jag klarar ju inte av att ta hand om min son.

    Jag bli svag, yr, illamående, har bara kräkts 2 gånger än så länge men jag är så trött. Jag har provat prostafen men det gav inget...

    Jag ska träffa en på mvc på fredag, men jag behöver tips. Hur ska jag orkar med att hand om sonen? tips på mediciner? tips på saker att äta? Jag kan fortfarande äta men inte mycket.. (förra graviditeten drack jag bara vatten och åt äppelbitar ett tag)

    Nån som är villig att hjälpa??

  • Svar på tråden Hur överlever ni illamåendet??
  • Jossanfine

    Lergigan hjälpte mig mycket för illamåendet! Den är nog receptbelagd om jag inte minns fel!
    Den tog tyvärr inte bort allting, men den hjälpte mig att klara mig igenom de vardagliga

  • The Fugly

    Lergigan Comp gjorde tillvaron dräglig. Första tre dagarna jag tog det däckade jag helt men sen blev det bättre. Fick det på recept via MVC så fråga din BM.

  • 28032008

    Tack, det är lite de jag oroar mig för. Det psykiska som blev pga illamåendet (bl.a) var en förlossningsdepression, då fick jag Lergigan för att slappna av och kunna somna bättre på kvällarna. Jag däckade!

    Hur skulle jag klara av det och samtidigt arbeta som förskollärare samt ta hand om sonen? :S

  • The Fugly

    Jag hade också vanliga Lergigan under min första graviditet för att kunna sova.

    Lergigan COMP innehåller uppiggande ämnen som vanliga Lergigan inte innehåller så det kan nog vara värt ett försök.

  • 28032008
    The Fugly skrev 2013-09-17 16:54:08 följande:
    Jag hade också vanliga Lergigan under min första graviditet för att kunna sova.

    Lergigan COMP innehåller uppiggande ämnen som vanliga Lergigan inte innehåller så det kan nog vara värt ett försök.
     perfekt, tack! det ska jag komma ihåg inför fredagen!
  • Themis

    Glöm dina vanliga mattider och antal mål per dag.

    Ät lite åt gången och tugga varje tugga många gånger, det är det enda som får levern att jobba 100%. Illamåendet kommer av att levern är nerlastad av att försöka bryta ner graviditetshormoner.

    Jag hade klumpen i halsen 24/7 i 10 veckor, åt något var 60e minut hela min vakna tid och tuggade tuggummi emellan eller sög på en sockerkaramell i bilen. På så sätt slapp jag kräkas utom några gånger när jag utmanade ödet och fick i mig en för fet eller stor måltid.

    Kolhydrater funkar bäst för de är lättast för kroppen att ta hand om, protein och fett belastar levern mer och ökar risken att kräkas. När kolhydrater kommer ner i tarmen går en signal till levern att nu är det käk på gång, så nu måste du börja jobba mer!

    Kex, äppelbitar, vindruvor funkar för många, isglass får de som blir sjukskrivna för extremt illamående.

    Tugga gärna även det du dricker och verkligen jobba på det så ska det bli lättare. Men glöm inte att även borsta tänderna mer än vanligt och gärna skölja med fluor, för givetvis får man risk för karies när man håller på så. För min del var det absolut värt det!


    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • The Fugly

    Ge det några dagar sen, jag däckade som sagt de första tre dagarna.

    Lergigan är en antihistamin och tröttheten är en bieffekt. Med många histaminer försvinner eller lindras bieffekten om man använder ämnet ofta. Jag låg hemma i fem dagar men sen var jag bara "normal" graviditetstrött, vilket visserligen är illa nog men bättre än att däcka ;)

    Hoppas det fungerar!

    Jag vet att en del har fått primperan men det verkar inte vara förstahandsalternativet. Enligt janusinfo är ser det dock ut att vara säkert så fråga om det om Lergigan inte funkar. www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

  • Zuzanne

    Jag fick primperan och ondansetron utskrivet då mitt illamående var så jobbigt attjag fick läggas in pga uttorkning. Ondansetron är inga lätta grejer och kan ge fosterskador så var extremt sparsam med den, dyr var den också, 500:- för 10 tabl. Primperan kan man äta fram till 3:e trimetestern. Postafen fungerade inte, inte lergigan heller, däckade bara av den. Hör med din läkare.

  • 28032008
    Themis skrev 2013-09-17 17:03:11 följande:
    Glöm dina vanliga mattider och antal mål per dag.

    Ät lite åt gången och tugga varje tugga många gånger, det är det enda som får levern att jobba 100%. Illamåendet kommer av att levern är nerlastad av att försöka bryta ner graviditetshormoner.

    Jag hade klumpen i halsen 24/7 i 10 veckor, åt något var 60e minut hela min vakna tid och tuggade tuggummi emellan eller sög på en sockerkaramell i bilen. På så sätt slapp jag kräkas utom några gånger när jag utmanade ödet och fick i mig en för fet eller stor måltid.

    Kolhydrater funkar bäst för de är lättast för kroppen att ta hand om, protein och fett belastar levern mer och ökar risken att kräkas. När kolhydrater kommer ner i tarmen går en signal till levern att nu är det käk på gång, så nu måste du börja jobba mer!

    Kex, äppelbitar, vindruvor funkar för många, isglass får de som blir sjukskrivna för extremt illamående.

    Tugga gärna även det du dricker och verkligen jobba på det så ska det bli lättare. Men glöm inte att även borsta tänderna mer än vanligt och gärna skölja med fluor, för givetvis får man risk för karies när man håller på så. För min del var det absolut värt det!
    tack, det var en del bra saker att tänka på. Gäller att tänka om lite, det är svårt att komma ifrån de vanliga rutinerna speciellt när man arbetar på förskola.
  • Buttercup

    Åksjukeband hjälpte mig mot illamåendet. Också äta de jag verkligen var sugen på hjälpte även fast de innebar att äta köttsoppa morgon, middag, kväll.

Svar på tråden Hur överlever ni illamåendet??