• Anonym (orolig mamma)

    Min son har tvångstankar..

    Jag har en son på 7 år. Nu är jag orolig och ganska säker på att han lider av vissa tvångstankar.
    Och nu när jag mer eller mindre konstaterat att det är så, så ser jag mönstret som varit dem senaste två och ett halvt åren.

    Det började med att han var väldigt upprörd när han t.ex förlorar ett sällskapsspel eller i sport. Han kunde kalla sig själv värdelös, ful och misslyckad. Vilket vi såklart alla försökte övertyga honom att så var inte fallet, utan att ibland förlorar man, ibland vinner man. Man måste kunna ta båda. 
    I det fallet tänkte jag mer att han just bara var en dålig förlorare som barn kan vara, fast lite extra känslig. det gick över tillslut. Han kan fortfarande bli lite tjurig om han förlorar, men inte mer än vilket barn som helst så att säga.
    Han har alltid haft humör se han var riktigt liten, en stark vilja och mkt envis. Men har aldrig tänkt att det skulle vara någonting negativt.
    Samtidigt är han oerhört empatisk, glad, snäll, smart och han bryr sig om allt och alla runt omkring sig. fått utmärkelse i skolan, just för att han är en så bra kompis och fin liten kille.
    Han är duktig på mkt, har nästan alltid legat lite före i utvecklingen vad det gäller det mesta faktiskt. Väldigt många tycker att han är artig och väluppfostrad, charmigt lillgammal och har oftast alltid svar på tal. en kille som undersöker, funderar och vill testa saker. Inte mkt han är rädd för!

    För ett år sen ungefär var det dags igen för tvångstankar. Vilket vi inte förstod just då. Men han började prata mkt om sin hjärna. att dem sa att han skulle tänka och säga svordomar. Vilket han inte ville göra. Han hade oerhörd ångest för detta och sa ofta att "det är något fel på min hjärna mamma"

    Där var jag nog inte tillräckligt uppmärksam, utan tänkte mer att han är ett barn som har svårt att sätta fingret på sina känslor. Han vet att det är fula ord och han har nog bara fått en fix idé att prata om dem. Det där gav sig efter ett tag det med.

    Men nu förra veckan var det dags igen, och denna gången betydligt mkt värre. Han hade varit ängslig i skolan en dag vilket hans fröken hade reagerat på. Och när hon frågar honom får hon svaret att han tycker alla barn är fula och att fröken också var det, men att han inte tycker så egentligen men att hans hjärna säger så. att tankarna är dumma och att han vill få bort dem. 
    Detta har sedan dess suttit i, 5 dagar nu. Men det känns som att hans tankar blir värre.
    Igår sa han till mig att: Mamma jag tänker att du är ful och att jag vill mörda, men jag vill ju inte det! Min hjärna säger så! Jag vill inte tänka dem här tankarna mamma, kan vi ta bort dem!?

    Detta knäcker mig totalt på insidan. Jag känner mig misslyckad som mamma, misslyckad som människa. Var kommer detta ifrån?? Känner mig så oerhört maktlös som inte kan hjälpa honom. Det gör så ont i mig att se honom såhär. Han mår verkligen dåligt över sina tankar.

    Jag lyssnar på honom om hans tankar, jag försöker bara att finnas och stötta och lägga fram positiva saker. Tex om han säger att han tänker att jag är ful, så säger jag: Jag vet att dina tankar säger så, men jag vet ju att du tycker att jag är fin också. Då håller han ju med.

    I mina ögon har han en trygg bra uppväxt. Jag och hans pappa separerade som vänner när han var 1 år. Han träffar sin pappa varannan helg (bor på annan ort)  Vi har god relation och jag lever sedan dess ihop med en annan man som jag är lyckligt gift med.  Han är en bra styvpappa som alltid finns där och som jag ser det så har han så oerhört mkt kärlek. det förekommer inga droger eller någon form av missbruk eller våld av något slag i hans närhet som jag kan se eller är medveten om.
    Och han är ju hos mig i princip alla sin tid förutom skolan. 

    Han trivs i skolan, har mkt kompisar och är omtyckt. En social kille som vågar och tar för sig. och som jag upplever det, har bra självförtroende över lag.

    Jag känner mig handfallen nu och vet inte vad jag ska göra. Ringde BUP idag, men dem hänvisade mig till vårdcentralen men jag där får vänta på en tid i över en månad! jag bokade in. Men jag känner att läget är akut.

    Försöker hitta information på internet. Men jag hittar mest artiklar om tvångssymptom, dvs att man gör rituella saker. Men några sådana saker kan jag inte påstå att jag sett att han har.
    Utan det är bara tankarna.

    Är så rädd att han aldrig kommer bli kvitt detta. Skulle verkligen uppskatta information om just sådana här tankar. Är det vanligt hos barn? Hur ska jag bemöta det han säger.

    Tacksam för svar, känner mig så vilsen       

  • Svar på tråden Min son har tvångstankar..
  • Anonym (orolig mamma)
    Sarah3 skrev 2013-09-18 22:31:45 följande:
    Sök professionell hjälp!

    Det har jag ju gjort som jag skrev!

    Vill mer höra om någon har samma erfarenhet såklart!  
  • Anonym (***)

    Konstigt att bup sa så. vänd dig till habiliteringen i kommunen istället.
    O så lång väntetid till vc? Sök till annan vc.
     

  • Anonym (@)

    Jag hade också tvångstankar som barn, och vet många som också haft det. Oftast växer det bort. Men tvångstankarna din son lider av har jag inte hört talas om innan. Men det finns så många olika tvång.
    Tror du inte att du kan försöka trycka på lite på din vårdcentral, säga att det är brådskande. Finns det möjlighet att byta vårdcentral, till någon ny privat? De brukar ju vara pigga på att värva folk. På många vårdcentraler finns det en psykolog. Kolla upp om er vårdcentral har det.
    Tvångstankar kan bottna i oro/ångest. Läste en gång om en känd idrottare som var tvungen att placera väskan i omklädningsrummet på ett visst sätt, annars skulle matchen inte gå bra för honom. Är din son orolig för något?

  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (@) skrev 2013-09-18 23:05:22 följande:
    Jag hade också tvångstankar som barn, och vet många som också haft det. Oftast växer det bort. Men tvångstankarna din son lider av har jag inte hört talas om innan. Men det finns så många olika tvång.
    Tror du inte att du kan försöka trycka på lite på din vårdcentral, säga att det är brådskande. Finns det möjlighet att byta vårdcentral, till någon ny privat? De brukar ju vara pigga på att värva folk. På många vårdcentraler finns det en psykolog. Kolla upp om er vårdcentral har det.
    Tvångstankar kan bottna i oro/ångest. Läste en gång om en känd idrottare som var tvungen att placera väskan i omklädningsrummet på ett visst sätt, annars skulle matchen inte gå bra för honom. Är din son orolig för något?

    Precis som du säger så har jag hört att det ofta kan växa bort. Men aldrig hört så "hårda hemska" tvångstankar innan. Att folk är fula, idioter, att han vill mörda. Jag blir verkligen rädd!

    BUP sa att man måste komma via vårdcentral. Vilket jag personligen tycker är konstigt när man har akuta situationer med ett barn liksom.  

    Får kolla med andra vårdcentraler som du säger. Det ska inte behöva ta en månad att hjälpa ett barn!

    Inte orolig över något vad jag vet. Och detta med hans tankar kommer några ggr om dagen nu. utöver det är han precis som vanligt. glad, gosig, han äter, leker, går i skolan och dit längtar han på mornarna.     
  • Tygtiiger

    Han skäms säkert jättemycket för sina tankar. Börja med att försäkra honom om att du tror på honom, att det verkar förfärligt jobbigt, men att det inte är så himla ovanligt och ofta går över av sig själv. Berätta också att han ska få komma till en doktor och berätta ifall det inte går över. 

    Håll ett öga på honom vad gäller ritualer, tvättande, räknetvång etc, och fråga honom rakt ut om något verkar konstigt.  


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (orolig mamma)
    Tygtiiger skrev 2013-09-18 23:16:57 följande:
    Han skäms säkert jättemycket för sina tankar. Börja med att försäkra honom om att du tror på honom, att det verkar förfärligt jobbigt, men att det inte är så himla ovanligt och ofta går över av sig själv. Berätta också att han ska få komma till en doktor och berätta ifall det inte går över. 

    Håll ett öga på honom vad gäller ritualer, tvättande, räknetvång etc, och fråga honom rakt ut om något verkar konstigt.  

    Ja han skäms ju och har dåligt samvete redan innan han hunnit berätta om tankarna.
    NU när jag vet att det handlar om tvångstankar så försöker jag bara vara öppen med honom och inte dömande. utan börjar han prata om en tanke ber jag honom berätta om den. Jag säger även att ibland kan man tänka konstiga saker, men det betyder inte att man är konstig.

    Säger också att han aldrig ska skämmas inför mig utan kan säga vad som helst. sedan leder jag in hans tankar på nåt positivt som jag nämnde ovan. tex om han säger att någon är ful, så säger jag att jag förstår hans tankar, men att jag vet att han egentligen tycker den personen är fin. Oftast då håller han ju med och sen pratar vi om något annat.

    Men jag oroar mig enormkt mkt över att tankarna just är så brutala, iaf att han säger att han tänker att han vill mörda, fast han egentligen inte menar det.  

    Försöker hålla koll på ritualer. Men än så länge har jag inte hittat något direkt.     
  • Anonym (orolig mamma)

    Jag tycker ju att utöver dessa tankarna så är han ett normalt sprudlande barn med mkt energi och livsglädje. Lagom trotsig, lagom busig. en vanlig 7 årig grabb!

    Och ingen annan har någonsin ens tänkt eller nämnt att någonting skulle vara konstigt med honom, förns nu när fröken ifrågasatte hans ängslan.  

Svar på tråden Min son har tvångstankar..