• Anonym (Mamman)

    Min 7-åring går i åk.3 - fråga på, jag svarar på relevanta frågor.

    Som rubriken lyder. Min 7-åring går i åk.3 undrar ni över något, fråga på

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-29 19:53
    Har försökt svara på de frågor ni har fram till nu

  • Svar på tråden Min 7-åring går i åk.3 - fråga på, jag svarar på relevanta frågor.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (2) skrev 2013-11-04 10:24:16 följande:
    Intressant i detta är, vilka ämnen är Hen mest duktig i eller är hon precis lika duktig i alla ämnen? Ts du nämnde att du hade lätt för dig du med nyfiken som jag är så måste jag fråga vad du har för utbildning och vad du arbetar med idag? Vad har din make för utbildning och yrke? Tyvärr så kommer vi ju aldrig att få veta vad denna begåvade hen kommer att få för utbildning eller yrke när hen är stor? Vi får heller inte veta om hen kommer att fortsätta att vara så här duktig hela sin skolgång eller om det bara är under en viss tid. Därför är jag personligen mkt sparsam med att skryta om mina barn då jag inte vet vad det blir av dem i slutändan. För allt kan ju ske!

    Hen ligger före i alla ämnen sett till sin ålder, före klasskamrater i åk 3 i svenska och matematik. Än så länge visar hen inga tendenser kring att stanna av i sin utveckling. Jag är högstuderad, maken gymnasieutbildning.
  • Anonym (Mamman)
    N3D skrev 2013-11-04 11:05:33 följande:
    Hur flyttades barnet upp? Fick ni göra utredning hos skolpsykolog?

    Vi pratade med rektor, ingen speciell utredning.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (...) skrev 2013-11-04 11:37:51 följande:
    Vad är de negativa sidorna? Kan tänka mig att det blir lite väl mycket kommentarer som "Jaha, kul för dig då som har ett så smart barn" Eller "Varför låter ni inte barnet vara barn?"

    Ja precis andra personer bemötande, oförståelse och okunskap är en del men främst att det är så jobbigt för hen att vara så mycket annorlunda än andra, kunskapsmässigt, kroppsligt etc. Svårt att hitta vardagliga nöjen som är roligt, tillgodose kunskapstörsten och alla hormoner som är i omlopp.
  • Anonym (...)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-11-04 15:25:22 följande:

    Ja precis andra personer bemötande, oförståelse och okunskap är en del men främst att det är så jobbigt för hen att vara så mycket annorlunda än andra, kunskapsmässigt, kroppsligt etc. Svårt att hitta vardagliga nöjen som är roligt, tillgodose kunskapstörsten och alla hormoner som är i omlopp.
    Hur gör ni för att tillgodose kunskapstörsten?
    Har sett att lillsyskonet också är i samma sits, finns det några andra syskon?
    Har ni gjort någon utredning?
    Finns det något specialintresse som barnet har? 
  • Anonym (2)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-11-04 15:21:51 följande:

    Hen ligger före i alla ämnen sett till sin ålder, före klasskamrater i åk 3 i svenska och matematik. Än så länge visar hen inga tendenser kring att stanna av i sin utveckling. Jag är högstuderad, maken gymnasieutbildning.
    Gymnasieutbildningen är ju det lägsta i dag så det är ju inget att räkna. Vad har du läst för högskolestudier? Det är ju lite olika studier och svårighetsgrad.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-09-28 12:50:21 följande:

    Vi pressar inte vårt barn, lärarna ger vårt barn en stimulerande individuell skolgång, precis som så sig bör överallt.
    Hur kan det vara individuell skolgång, då borde hen ju kunna gå den klass som åldern påvisar och ändå få lära sig mer än kamraterna. Detta verkar ju vara motsatsen till individuell skolgång, hen ska anpassa sig till kamraterna.
  • Anonym (...)
    Anonym (Anonym) skrev 2013-11-04 15:55:13 följande:
    Hur kan det vara individuell skolgång, då borde hen ju kunna gå den klass som åldern påvisar och ändå få lära sig mer än kamraterna. Detta verkar ju vara motsatsen till individuell skolgång, hen ska anpassa sig till kamraterna.
    Det är inte alltid (knappt någon gång alls) som det är så enkelt som du vill få det till.
    Det är många parametrar som spelar in för att man ska få en bra skolgång.
    Kommer du inte ihåg själv hur det var? Det sociala samspelet med kamraterna är minst lika viktigt att det fungerar (om inte det viktigaste) för att trivas i skolan. Går det verkligen inte att umgås med barn i egna åldern är en bra lösning att flytta upp en årskurs.
  • Anonym (2)

    Är det en privat eller kommunalskola?
    Har hon någon diagnos? 

  • Anonym (Hmmm)

    Fast nu är det väl visserligen så att man endast flyttar upp barn 1 årskurs och inte 2...

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (2) skrev 2013-11-04 16:07:48 följande:
    Är det en privat eller kommunalskola? Har hon någon diagnos? 

    Ingen diagnos, räknas dock som särbegåvad. Friskola.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (2) skrev 2013-11-04 15:47:44 följande:
    Gymnasieutbildningen är ju det lägsta i dag så det är ju inget att räkna. Vad har du läst för högskolestudier? Det är ju lite olika studier och svårighetsgrad.

    4,5 års studier avancerad nivå
Svar på tråden Min 7-åring går i åk.3 - fråga på, jag svarar på relevanta frågor.