• Anonym (Wedding planner)

    Jag är bröllopskoordinator - fråga mig vad ni vill

    Jag arbetar som bröllopskoordinator, fråga mig vad ni vill. 

    (valde det engelska ordet som signatur enbart för att "bröllopskoordinator" var för långt) 

  • Svar på tråden Jag är bröllopskoordinator - fråga mig vad ni vill
  • Anonym (Sara)

    På bröllopstorget får man intrycket av att det bara är bruden som håller på och planerar (och gärna vill ha det så, mannen verkar mest vara en statist). Är det så bland de par som kommer till dig, eller är båda lika engagerade?

  • Anonym (Wedding planner)
    Anonym (Sara) skrev 2013-09-30 08:02:31 följande:
    Det kommer ju alltid att finnas (majoriteten, förmodligen)  folk som att fixa sitt bröllop själv. Du funderar inte på att ge ut dina bästa tips (planering, värt att tänka på osv) som en slags guide på nätet som du kan sälja till folk?
    Allting blir ju mer och mer webbaserat (plus att folk vill få info snabbt och utan krångel) så planerna går faktiskt lite åt det hållet, utan att avslöja för mycket:)

     
    LillGris skrev 2013-09-30 08:09:03 följande:
    Träffar du många bridezillas? För mig låter det som en mardröm haha
    Faktiskt inte, men jag har nog haft tur. Jag har pratat med många anda i samma bransch (konditori, klänningsbutiker osv) och man har ju fått höra en och annan historia haha. 
    Visst har man träffat en och annan brud som varit lite speciell, men oftast så har det varit lite mer åt det hållet att hon varit såpass bestämd med vad hon vill ha så att hon i princip redan har planerat hela bröllopet och jag har undrat lite vad hon ska med mig till:P  
    Anonym (Sara) skrev 2013-09-30 08:11:18 följande:

    På bröllopstorget får man intrycket av att det bara är bruden som håller på och planerar (och gärna vill ha det så, mannen verkar mest vara en statist). Är det så bland de par som kommer till dig, eller är båda lika engagerade?


    Tyvärr, med vissa undantag såklart. Jag har nog bara haft ett par där mannen har varit den drivande. Det här är ju verkligen ett område där det är väldigt ojämställt fast åt andra hållet. Väldigt många kvinnor har ju fantiserat om och planerat sitt bröllop sedan dom var små (jag var en av dom kan jag ju erkänna) medan dom flesta män inte riktigt har brytt sig så mycket. Så när männen ser hur mycket deras partner brinner för det så är det nog lätt att kliva lite åt sidan och låta dom köra sitt race.

    Det märker man väldigt tydligt när dom får fylla i prioriteringar och lite sådant var för sig. Det är ofta dom (men framförallt bruden) blir förvånade och inser att dom kanske inte riktigt har föreställt sig bröllopet på exakt samma sätt. Det är mycket därför som jag låter dom fylla i det var för sig, så båda ska få inkluderas i planeringen.  

    Bröllop riktar sig generellt oftast mot bruden och det märkte jag väldigt väl även när jag och min man planerade vårt bröllop. I butiker och i kontakt med lokal-personal och liknande så var det alltid mig dom vände sig till, ibland även när det verkligen gällde min man (tex när vi skulle köpa hans kläder) och det var en rätt skum känsla.
     
    Sedan ska man ju kanske poängtera att det är långt ifrån som det är i USA, tack och lov:)  
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Wedding planner) skrev 2013-09-30 08:50:08 följande:
    Allting blir ju mer och mer webbaserat (plus att folk vill få info snabbt och utan krångel) så planerna går faktiskt lite åt det hållet, utan att avslöja för mycket:)

     
    Faktiskt inte, men jag har nog haft tur. Jag har pratat med många anda i samma bransch (konditori, klänningsbutiker osv) och man har ju fått höra en och annan historia haha. 
    Visst har man träffat en och annan brud som varit lite speciell, men oftast så har det varit lite mer åt det hållet att hon varit såpass bestämd med vad hon vill ha så att hon i princip redan har planerat hela bröllopet och jag har undrat lite vad hon ska med mig till:P  

    Tyvärr, med vissa undantag såklart. Jag har nog bara haft ett par där mannen har varit den drivande. Det här är ju verkligen ett område där det är väldigt ojämställt fast åt andra hållet. Väldigt många kvinnor har ju fantiserat om och planerat sitt bröllop sedan dom var små (jag var en av dom kan jag ju erkänna) medan dom flesta män inte riktigt har brytt sig så mycket. Så när männen ser hur mycket deras partner brinner för det så är det nog lätt att kliva lite åt sidan och låta dom köra sitt race.

    Det märker man väldigt tydligt när dom får fylla i prioriteringar och lite sådant var för sig. Det är ofta dom (men framförallt bruden) blir förvånade och inser att dom kanske inte riktigt har föreställt sig bröllopet på exakt samma sätt. Det är mycket därför som jag låter dom fylla i det var för sig, så båda ska få inkluderas i planeringen.  

    Bröllop riktar sig generellt oftast mot bruden och det märkte jag väldigt väl även när jag och min man planerade vårt bröllop. I butiker och i kontakt med lokal-personal och liknande så var det alltid mig dom vände sig till, ibland även när det verkligen gällde min man (tex när vi skulle köpa hans kläder) och det var en rätt skum känsla.
     
    Sedan ska man ju kanske poängtera att det är långt ifrån som det är i USA, tack och lov:)  
    Tack för dina svar. Du har inte funderat på att utöka med babyshowers, det verkar ha letat sig till Sverige?
  • Anonym (Wedding planner)
    Anonym (Sara) skrev 2013-09-30 11:26:31 följande:
    Tack för dina svar. Du har inte funderat på att utöka med babyshowers, det verkar ha letat sig till Sverige?
    Jag har gjort lite dop och någon större fest när någon fyllt jämt, men faktiskt inga babyshowers. Det är ju egentligen inte så stor skillnad "event som event". Det svåra kan bli att marknadsföra sig när det blir för brett. 
    Det är väldigt kul i alla fall och jag brukar gärna ta chanserna när jag får dom, men jag får se om jag lyckas "baka in det" i själva företagsidén på något bra sätt längre fram.

     
  • Anonym (Wedding planner)

    Kan jag förresten få ställa en fråga? Vad har ni för bild av bröllopskoordinatorer? Vad gör vi, hur ser vi ut osv? Hade varit lite kul att veta vilken bild folk har:)

  • RMM

    Partnerskap/vigsel Hej jag och. Min partner funderar på att för nya våra löften i Kyrkan denna gång! Så vi är lite nyfikna att slå till med en bröllopskordinator och du lät intressant! Vi lära vara 30-40 personer enats vänner inga släktingar. Vi pratar kanske sommaren 2015! Hur går vi till väga ?

  • CeciliaRut

    Hej, vad heter din firma? och Hur kommer man i kontakt med dig!? :)


    Min STÖRSTA dröm i livet är att jobba med bröllop och jag skulle väldigt gärna jobba som assistent eller liknande i början! 


    Jag har bara serviceyrken i bagaget och idag jobbar jag som receptionist.


    Om du svarar på detta, får du jättegärna svara till min mejl, geolia_rut@hotmail.com då jag inte är medlem på familjeliv.. 


    Mvh


    Cecilia

  • Anonym (Toastmastern)

    Bra tråd.


    Jag har ett par frågor...


    Vad är rimligt att ta betalt när man är toastmaster/koordinator?


    Och hur lägger man fram att man vill ha betalt om man har gjort det gratis innan?


    Anledningen till att jag frågar bottnar sig i att jag var toastmaster gratis på min brors bröllop. Jag menar jag ställde upp för att det var kul och för att det var min bror. Där tyckte då en arbetskamrat till honom att jag var så fantastiskt bra att han ville ha mig som toastmaster till sitt bröllop och då tyckte jag att det kunde vara en kul grej att ställa upp på. Jag hade ändå inget inbokat den helgen. Så jag tog det uppdraget också och gjorde även det gratis. Och samma sak där - på det bröllopet var det ett par som tyckte att jag var bra och dom i sin tur vill ha mig som toastmaster på deras bröllop. Med tanke på att jag gjort dom två andra "gigen" gratis så förväntas det nu att jag gör det igen. Jag ställer upp denna gång och gör det gratis igen, även om jag inte känner någon där formellt. Men skulle det upprepa sig på nytt att någon vill ha mig som toastmaster till deras bröllop, hur gör man då för att få ersättning? För nu känns det som jag skulle vilja ha någon sorts ersättning. På det kommande bröllopet, där jag alltså är ytterst ytligt bekant med brudparet, kommer det att ta nästan ta mer än en halvdag i anspråk för min del. Och jag har egna kostnader som transportkostnader och sånt. Hur lägger man fram det i så fall för att folk inte ska bli sura och dom säger: "Ja men du har ju gjort det gratis förut". Är det bara omkostnader man kan ta betalt för eller kan man ta betalt för själva jobbet också?


     


    Nu kom jag på att toastmaster kanske är fel ord men jag är en sorts sammanhållande länk eller koordinator skulle man kunna kalla det när det gäller arrangemanget för tal, hyllningar, styr upp eventuella lekar och så bjuder jag på lite egen "ståupp-underhållning" och lägger ett tidsschema som man försöker hålla, även om det inte alltid är lätt när talen kanske blir längre än vad man väntat och andra saker inträffar.

  • wieself

    Jag gör ett arbetstrov för en skola där jag ska hitta målgruppen till en bröllopskoordinator och sedan hitta de kanaler där jag bäst når ut till den målgruppen. Förstår att detta inte är ett prioreterat mail för dig, men jag undrar bara om du skulle kunna förska fråga på en fråga? Skulle verkligen uppskatta även det mest simpla svaret.


    Fråga: vilken målgrupp köper mest din tjänst? Exempel, någon speciell ålder, har den någon typisk personlighet, någon typisk livsstil, mm. Eller är det väldigt blandat, eller går det att måla upp vissa personlighetsdrag med en typisk livsstil? 


    Med vänliga hälsningar,
    wieself

  • Anonym (....)
    Anonym (Wedding planner) skrev 2013-09-28 22:18:22 följande:

    Jag arbetar som bröllopskoordinator, fråga mig vad ni vill. 

    (valde det engelska ordet som signatur enbart för att "bröllopskoordinator" var för långt) 


    Du har ju planerat ett stort sk c-kändis bröllopp (där du även blev bundis med bruden). Är det inte lite trist när de skilde sig några år efter?
Svar på tråden Jag är bröllopskoordinator - fråga mig vad ni vill