• Gurkan

    Gnälliga föräldrar på förskolan

    Efter att precis rensat i vår klädkorg för K-märkta kläder retar jag mig på att kläder inte märks eller märks om när de ärva. Och att ingen saknar kläderna! Överdragsbyxor som fortfarande är i fin kvalité, funktionsdugliga stövlar, byxor, tröjor, kepsar. Strumpor har jag förståelse för att det kan vara svårt att hålla reda på liksom tunna vantar men skor? Byxor?

  • Gurkan
    Gurkan skrev 2013-10-13 14:58:44 följande:
    Efter att precis rensat i vår klädkorg för K-märkta kläder retar jag mig på att kläder inte märks eller märks om när de ärva. Och att ingen saknar kläderna! Överdragsbyxor som fortfarande är i fin kvalité, funktionsdugliga stövlar, byxor, tröjor, kepsar. Strumpor har jag förståelse för att det kan vara svårt att hålla reda på liksom tunna vantar men skor? Byxor?

    K-märkta ska vara omärkta.
  • Gurkan
    Life skrev 2013-10-13 15:11:30 följande:
    Hahaha - var ju roligt ju. Fram för K-märkta ungar och kläder! 

    Haha :) Jo en sak tills omkretsar mig med kläder är alla dessa sabla tighta brallor utan minsta tillstymmelse till stretch som pressas på barnen. De klarar inte knäppa knapparna själva, de kan inte ta av sig byxorna själva, är nästan omöjliga art få av om det råkar bli en kissolycka och de är blöta plus att barnen faktiskt mister en del rörlighet i byxorna. Vi försöker alltid säga till föräldrarna att nu när Kalle går själv på toa ettan är det bra med byxor utan knappar och som är lätta att ta av och på sj älva men det är långt ifrån alla som lyssnar.
  • Gurkan
    Krisokaos skrev 2013-10-13 17:19:02 följande:
    Det jag ville komma med är just att olika förskolor kan vara väldigt olika i sin toleransnivå. Jag har haft en bra relation till bägge personal, men i det första fallet så hade dom krav som var ouppnåeliga för mig, vilket gjorde att jag mådde dåligt till ingen nytta. Jag har nog haft samma vanor, bortsett att jag är mer avslappnad nu och ringer inte om jag är 10 minuter sen på morgonen, för den nya förskolan bryr sig inte om det. På den gamla blev dom väldigt sura trots att jag berättade varför vi oftast var sena, och försökte få dom att förstå varför det kunde hända.

    Självklart finns det förskolor där personalgruppen borde skickas på charmkurs. Det brukar räcka med att ett par av dem är negativt inställda så drar de ner hela gruppen. Har också arbetat på såna avdelningar och fy vad trist det är! Jag bryr mig inte så mycket vad föräldrar gör när de är på arbetet så länge de respektera sina ramtider ( när barnen blir äldre och förstår klockan är det hjärtskärande att se föräldrar som kommer försent gång på gång utan att ringa trots tillsägelser) och vår öppettider. Jag vill inte tvingas jobba över för att någon ska storhandla en fredag (det har hänt). Jag har också en familj jag vill hem till.
  • Gurkan
    Anonym (ratioalisten) skrev 2013-10-13 17:19:38 följande:
    Egentligen förstår jag inte riktigt problemet. Det finns gnälliga föräldrar, och föräldrar som är mer än gnälliga (läs omöjliga att överhuvudtaget samarbeta med), men så är det inom alla yrken där man arbetar med människor. Det ingår, tyvärr, att det är så. Samma gnällmänniskor möter dom som jobbar i affärer, sjukvården etc, etc.  Deal with it i stället för att sänka er till gnällisarnas låga nivå! Hur då undrar ni, tja ett förslag är information. Om barnet redan från början fått info om en rad saker det jämt tjafsas om så skulle mycket bli enklare. T ex - Vi är ute mycket och barnen blir blöta. Vi torkar ALLA blöta kläder i torkskåp. Vill du att vi inte torkar ditt barns kläder i torksåp ber vi er vänligen ej skicka med såna kläder till barnen. Vi har inte möjlighet att kontrollera tvättlappen på alla barnens plagg. - Barnens kläder kan få fläckar och bli smutsiga under våra aktiviteter. Ta inte på barnen kläder som inte får smutsas ner. Alla fläckar går inte bort. etc...etc.. etc.. Sen är det bara att vänligt hänvisa till den informationen föräldrarna fått är barnet börjat förskolan. När x föräldrar går bananans för att x dyra skalbyxor torkats i torkskåpet så hänvisar man bara till info-lappen. 

    Fast jag måste protestera över kläderna. Det är inget svårt alls att hålla reda på vilket barns kläder som inte får vara i torkskåpet eller ej. Men annars har du en poäng. Vi har faktiskt haft diskussionen hur mycket vi ska curla föräldrar egentligen. Vid varje terminsstart får alla föräldrar ett brev där det står om förskolans öppettider och vilka som är våra stängningsdagagar osv. Vi lägger ut samma information på hemsidan men ändå vill föräldrarna att vi påminner dem en vecka innan och dagen innan vi har stängt. Likadant de få gånger om året vi önskar att barnen tar med matsäck. Det ska vi påminna med om, gång på gång. Det tänker jag gnälla över för hur svårt är det att fylla i sin kalender?
  • Gurkan
    Cornellia skrev 2013-10-13 19:49:59 följande:
    Skitsvårt, eftersom vi inte har någon.

    Nu har jag aldrig gnällt på nånting på min sons dagis, men jag uppskattar verkligen att det finns en lapp uppsatt med att dagiset kommer ha stängt en viss dag, en lapp som vi fått två månader tidigare ligger lååååång ner i högen för "papper som kan vara värda att spara men som vi i princip aldrig läser". 



    Då får man skaffa en kalender eller ett system som fungerar exempelvis kolla hemsidan.
  • Gurkan
    Cornellia skrev 2013-10-13 22:16:27 följande:
    Nej. 

    Att skriva en lapp på anslagstavlan (som alla ser varje dag!) måste ju vara vettigare än att kräva att alla föräldrar surfar in på dagisets hemsida varje dag?  



    Men surfa här kan du? Hur lång tid tar det att surfa in på hemsidan och läsa information? På vår hemsida tar det 2 minuter även för den mest ovana. Det är bara att klicka på länken stängningsdagar hösten -13. Räcker om man gör en gång i veckan. Och eftersom vi har ett datoriserat system för att lämna in schema och uppgifter och ingen förälder klagat på det samt lämnat in schemat förutsätter jag att alla föräldrar har tillgång till dator. Men skulle en förälder inte ha det så får man en papperskopia i början av terminen.
  • Gurkan
    Anonym (trött på dagis) skrev 2013-10-14 05:49:20 följande:
    tråkigt men jag skulle bara hålla mig professionell.

    Föräldrarna är ändå kunder och även om inte kunden alltid alls har rätt så tycker jag man som personal får ta det proffsigt.

    Fråga:

    Vad vill du att han ska ha för kläder på sig?

    ( men å andra sidan är det många föräldrar som klagar på val av klädsel kanske ni sätter på dem för varma kläder?)

    Maten, inte mycket att göra åt mer än att vänligt säga; nästa gång ni blir hemma blir vi jättetacksamma om ni meddelar oss. Att man inte ringer fören lite senare kan jag i och förs sig förstå om man varit uppe på natten med sjuka barn.

    Men det är eg ett ganska litet problem, eller hur?

    snoddar, förklara vänligt att det är många barn på förskolan och fler har liknande snoddar och spännen så tyvärr kan ni möjligt hålla reda på dem då barnen tar av dem i bland eller tappar dem.

    Skriv en stor fin glad lapp och sätt väl synligt ; att omärkta kläder tyvärr ej kan hållas reda på av er personal.

    Ni försöker men självklart är det omöjligt att hålla reda på 18 barns T-Shirtar.

    Skriv i hop något fyndigt!

    Jobbar inte själv på förskola men har tyvärr  erfarenheter av personal som inte alltid är så himla proffsig i alla lägen.

    Det märks tydligt på en del fröknar att de är jobbigt med det mesta och att man vet bäst i alla lägen och jag häpnar i bland över vad man säger till familjerna.

    Också erfarenhet av offentlig sektor och bemötandet av kunder/ klienter/ patienter



    Föräldrarna är inte kunder. Ska man ens prata om kunder är det barnen som är våra kunder och vi har utbildning och erfarenhet att ta hand om dem. Föräldrar har rätt att ställa krav på att barnet är tryggt, får omsorg och pedagogisk verksamhet men att skälla på oss för att de inte kan märka kläder har de ingen rätt att göra. Hos oss gissar vi inte ens vems plagg som är vems. Står det inget namn i åker plagget i korgen för omärkta kläder. Den står väl synligt i hallen med en stor lapp "omärkta kläder" på. Den hänvisar jag till om föräldrar inte hittar kläder.

    Jag har blivit utskälld för att Kalles mössa var borta. Det visade sig att mössan hade legat i bilen hela tiden. Jag fick alltså en rejäl utskällning men aldrig ursäkt. Tur att jag är proffsig nog och håller käften och tackar högre makter för att det är ett fåtal föräldrar som är såna. Eller en klämdag när vi skickade ut lappar där föräldrarna skulle fylla i vilken tid de var i behov av. Vi skrev att öppettiderna inte blev som vanligt uran vi utgick från de tider vi fått in. Inget barn skulle komma innan kl 7 vilket gjorde att vi inte öppnade förrän 7 ändå står en förälder och formligen vrålar på oss för att de väntat 30 minuter och vi är dumma i huvudet. Bara för de samma morgonen bestämt att de måste lämna tidigare utan att meddela. Eller föräldrarna som lämnar trots att de avsagt sig omsorg och sen skäller på oss för att det inte finns specialkost. Bara föräldern betalar en tiondel av vad förskolan kostar här det inte dem till kunder som har rätt att bete sig hur som helst och vara hur otrevliga som helst.
  • Gurkan
    EllisBell skrev 2013-10-14 07:41:08 följande:
    Gurkan: Alla kommuner har inte vanlig hemsida. I vårt fall handlar det om någon jobbig plattform med lösenord som är extrem illa uppbyggd och därmed svårmanövrerad.



    Då har jag full förståelse att man inte surfar in men då hänvisar jag till paåperskopian alla får i början av terminen. Den ska förskolan lämna ut.
Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan