• Anonym (tröttsamt!)

    Skitsnack att båda föräldrarna måste jobba heltid!

    Blir så jäkla less alla som påstår att "båda föräldrarna måste jobba heltid" för annars klarar dom inte sej ekonomiskt. Tror väl fan det! Ni måste inte ha nya bilar, ny elektronik, dyra boenden, resa utomlands varje år, nya dyra kläder och svindyra aktiviteter till ungarna, köpa dyr mat och slösa enorma summor på heminredning! Verkligen inte! Det är självvalt. Sluta gnälla och sluta ljuga om hur ni måste så jävla mycket som ni inte alls måste göra, utan som ni väljer att göra, för ni är inte beredda att avstå lyxen i tillvaron.

    Det finns föräldrar som måste arbeta heltid för att få mat på bordet till sina barn, men majoriteten av alla där ute måste inte det! Och konstigt nog, även om så många påstår att båda arbetar heltid, så är det t.ex bara ca 1/3 av alla barn mellan 0-5 år som har en heltidsarbetande mamma och 70 procent har en heltidsarbetande pappa...

    Så förklara för mej vilken som är den riktiga anledningen att du skiter i dina ungar och hellre lämnar dom på dagis, även när du är ledig, och sen skyller du på att ni inte har råd att en eller båda arbetar mindre.

  • Svar på tråden Skitsnack att båda föräldrarna måste jobba heltid!
  • Ramborg
    KimPossible skrev 2013-10-24 21:22:54 följande:
    När blev det något fult att arbeta? Jag förstår helt ärlig talat inte den här hemmafru- downshiftingtrenden där det ses som något fint att inte arbeta, främst för kvinnor. 

    Folk som skryter om att de bor trångt i sunkiga hyresrätter i taskiga områden så de (oftast kvinnan) kan gå ner i tid, eller folk somtycker de gjort en jättebedrift när de flyttar till någon gudsförgäten håla i obygden (där det inte finns några jobb) så att kvinnan kan vara hemmafru, helt obegripligt. Vad är det att skryta med och vara stolt över? 

    Resor? Nej, det behöver inte barn, det är sååå trevligt på den kommunala lekplatsen, och biblioteksbesök är ju gratis! Bil? Nehej, här går eller cyklar vi, och vi är aldrig iväg längre sträckor ändå.  Barnen är sååå nöjda med sina träskor och vadmalskläder, och en gång om året åker vill till någon kompis och tittar på tv. Maten odlar vi självklart på egen hand, visst blir det lite enahanda ibland, men då brukar vi dryga ut med lite löv och kottar, raw food är nyttigt. Barn behöver faktiskt inget annat än sin mamma!

    Seriöst, är det verkligen konstigt att inte alla vill leva som någon nutida variant av Raskens?  

    Och man får inte göra något som inte direkt gynnar barnen eller som de inte har behov av, inte tycka att något är roligt som inte är barnrelaterat. Måste man ändå jobba ska man avsky det, helst gråta en skvätt varje dag, inte ha några intressen eller aktiviteter som inte involverar barnen, för då är man inte mogen och borde ha väntat med att skaffa barn. 

    Nej, jag förstår inte det här tänket och förstår inte vad det kommer ifrån. Väldigt världsfrånvänt och flummigt är det iaf.

    Att arbeta är fullt normalt för vuxna, friska människor, oavsett kön. Sluta försöka få det att framstå som något fult och onödigt. 



    Äntligen någon som sätter ord på den vaga obehagskänslan såna här trådar skapar. Exakt så här är det! Bra skrivet!
    42.
  • Scarlet 0007
    KimPossible skrev 2013-10-24 21:22:54 följande:
    När blev det något fult att arbeta? Jag förstår helt ärlig talat inte den här hemmafru- downshiftingtrenden där det ses som något fint att inte arbeta, främst för kvinnor. 

    Folk som skryter om att de bor trångt i sunkiga hyresrätter i taskiga områden så de (oftast kvinnan) kan gå ner i tid, eller folk somtycker de gjort en jättebedrift när de flyttar till någon gudsförgäten håla i obygden (där det inte finns några jobb) så att kvinnan kan vara hemmafru, helt obegripligt. Vad är det att skryta med och vara stolt över? 

    Resor? Nej, det behöver inte barn, det är sååå trevligt på den kommunala lekplatsen, och biblioteksbesök är ju gratis! Bil? Nehej, här går eller cyklar vi, och vi är aldrig iväg längre sträckor ändå.  Barnen är sååå nöjda med sina träskor och vadmalskläder, och en gång om året åker vill till någon kompis och tittar på tv. Maten odlar vi självklart på egen hand, visst blir det lite enahanda ibland, men då brukar vi dryga ut med lite löv och kottar, raw food är nyttigt. Barn behöver faktiskt inget annat än sin mamma!

    Seriöst, är det verkligen konstigt att inte alla vill leva som någon nutida variant av Raskens?  

    Och man får inte göra något som inte direkt gynnar barnen eller som de inte har behov av, inte tycka att något är roligt som inte är barnrelaterat. Måste man ändå jobba ska man avsky det, helst gråta en skvätt varje dag, inte ha några intressen eller aktiviteter som inte involverar barnen, för då är man inte mogen och borde ha väntat med att skaffa barn. 

    Nej, jag förstår inte det här tänket och förstår inte vad det kommer ifrån. Väldigt världsfrånvänt och flummigt är det iaf.

    Att arbeta är fullt normalt för vuxna, friska människor, oavsett kön. Sluta försöka få det att framstå som något fult och onödigt. 
    Ja, det är konstigt. Att det här med att arbeta normal heltid ses som något som skadar ens ungar till den milda grad att man inte borde skaffat dem. Att argumentet används som slagträ i diskussionen om vem som är den bästa föräldern.

    Det är normal heltid som diskuteras. Inte folk som jobbar 70 timmar/ vecka och träffar sina ungar 2 h en gång varannan vecka.
  • Anonym (p)

    Mina barn älskade att spela fotboll , vollyboll ,orientera , åka på skidresor till vår fjällstuga ..
    De är uppväxta i ett bra villaområde med massor a kompisar och blev tidigt väldigt sociala framgångsrika medborgare. Den ena är Civilekonom och den andra är Jurist. Nu har de egna barn som de uppfostrar på samma sätt som vi uppfostrade dem . Det är inte så att vi bara lämnade dem på alla dessa aktiviteter utan både Gubben och jag engagerade oss som ledare
    Visst jobbade vi mycket på den tiden men när vi umgicks var det verkligen kvalitetstid .

  • Anonym (siri)

    Här jobbar båda heltid, men jag jobbar skift. Barnen på fsk 25 timmar /v. Kan också vara ett alternativ, enda negativa är att det blir ganska lite tid tillsammans hela familjen, men det funkar.

  • Anonym (Inte omöjligt)

    Håller med TS fullkomligt!!!

    Jag jobbar 75%, maken är sjukpensionär med lägsta ersättningsnivån. Till detta har vi barnbidrag för våra tre ungar. Vi har hus, bra bil, segelbåt och husvagn. Vi äter riktig mat - mycket ekologiskt, enbart svenskt kött, inga halvfabrikat eller annan skit. Vi har fräscha möbler, bra tv, bra datorer, plattor och mobiler.

    Barnen har hela och moderna kläder efter årstid och man får alltid ta hem kompisar som också får äta om dom vill. Ungarna har aktiviteter och maken har sina hobbys.

    Vi lever ett helt vanligt svenssonliv förutom att vi inte åker utomlands. Maken var visserligen till Spanien i augusti, men annars spenderar vi somrarna i husvagnen vid havet eller i båten.

    Barnen har aldrig varit längre på dagis än till 15 och vi har hämtat dom tidigare men då har dom inte kännt sig färdiga för dagen. Fritids har vi haft för det blir ganska ensamt att vara enda ungen på gatan som är hemma.

    Det går om man vill.

  • Anonym (carrera)

    Jag trivs med att jobba heltid och jag trivs med hyggliga inkomster.

    Det är nämligen så det kan bli om man själv växt upp med en deltidsarbetande fattig mor som inte hade något sparkapital den dagen hennes man ville skilja sig.

    För att man i efterhand har förstått hur mycket mer andra barn har fått göra och lära sig (jag fick mest göra aktiviteter som var gratis eller som jag kunde ta mig till själv för vi hade inte råd med bil) och hur mycket mer världsvana de har blivit p.g.a. att deras föräldrar kunde resa och visa dem världen, fixa språkutbildningar utomlands, ordna praktik i andra länder.

    Jag kan utan att överdriva säga att det har skadat mina möjligheter att ta mig fram i världen att jag aldrig fick det där, och naturligtvis vill jag ge mina barn bättre möjligheter om jag kan.

    Så jag har levt ert deltidsarbetande fattigliv som barn och jag förkastar det. Det kan möjligen duga åt den som inte har något emot att bo i samma håla livet ut och ha ett medeltråkigt underordnat jobb. En del människor vill  mer än så, men till det krävs så väl hårt arbete som vilja och investeringar.

  • sextiotalist
    KimPossible skrev 2013-10-24 21:22:54 följande:
    När blev det något fult att arbeta? Jag förstår helt ärlig talat inte den här hemmafru- downshiftingtrenden där det ses som något fint att inte arbeta, främst för kvinnor. 

    Folk som skryter om att de bor trångt i sunkiga hyresrätter i taskiga områden så de (oftast kvinnan) kan gå ner i tid, eller folk somtycker de gjort en jättebedrift när de flyttar till någon gudsförgäten håla i obygden (där det inte finns några jobb) så att kvinnan kan vara hemmafru, helt obegripligt. Vad är det att skryta med och vara stolt över? 

    Resor? Nej, det behöver inte barn, det är sååå trevligt på den kommunala lekplatsen, och biblioteksbesök är ju gratis! Bil? Nehej, här går eller cyklar vi, och vi är aldrig iväg längre sträckor ändå.  Barnen är sååå nöjda med sina träskor och vadmalskläder, och en gång om året åker vill till någon kompis och tittar på tv. Maten odlar vi självklart på egen hand, visst blir det lite enahanda ibland, men då brukar vi dryga ut med lite löv och kottar, raw food är nyttigt. Barn behöver faktiskt inget annat än sin mamma!

    Seriöst, är det verkligen konstigt att inte alla vill leva som någon nutida variant av Raskens?  

    Och man får inte göra något som inte direkt gynnar barnen eller som de inte har behov av, inte tycka att något är roligt som inte är barnrelaterat. Måste man ändå jobba ska man avsky det, helst gråta en skvätt varje dag, inte ha några intressen eller aktiviteter som inte involverar barnen, för då är man inte mogen och borde ha väntat med att skaffa barn. 

    Nej, jag förstår inte det här tänket och förstår inte vad det kommer ifrån. Väldigt världsfrånvänt och flummigt är det iaf.

    Att arbeta är fullt normalt för vuxna, friska människor, oavsett kön. Sluta försöka få det att framstå som något fult och onödigt. 
    Agree
  • Anonym (p)
    Anonym (Inte omöjligt) skrev 2013-10-24 21:51:16 följande:
    Håller med TS fullkomligt!!!

    Jag jobbar 75%, maken är sjukpensionär med lägsta ersättningsnivån. Till detta har vi barnbidrag för våra tre ungar. Vi har hus, bra bil, segelbåt och husvagn. Vi äter riktig mat - mycket ekologiskt, enbart svenskt kött, inga halvfabrikat eller annan skit. Vi har fräscha möbler, bra tv, bra datorer, plattor och mobiler.

    Barnen har hela och moderna kläder efter årstid och man får alltid ta hem kompisar som också får äta om dom vill. Ungarna har aktiviteter och maken har sina hobbys.

    Vi lever ett helt vanligt svenssonliv förutom att vi inte åker utomlands. Maken var visserligen till Spanien i augusti, men annars spenderar vi somrarna i husvagnen vid havet eller i båten.

    Barnen har aldrig varit längre på dagis än till 15 och vi har hämtat dom tidigare men då har dom inte kännt sig färdiga för dagen. Fritids har vi haft för det blir ganska ensamt att vara enda ungen på gatan som är hemma.

    Det går om man vill.
    Jaha , vad kostade ert hus och hur finansierade ni det
  • Anonym (tröttsamt!)
    FridaKarin skrev 2013-10-24 20:43:45 följande:
    Läs om 14 sidor? Nja.. Var bara nyfiken på varför TS är så sjukt arg över att personer arbetar heltid??!! Om personer som arbetar heltid som kryper på knäna är bra men inte om man har råd att åka utomlands och bo i villa??
    Läs om och läs rätt istället för att påstå att jag är arg på något som jag inte är arg på. Så otroligt många inlägg har jag inte gjort att det blir besvärligt för dej att läsa vad jag skriver.
  • Anonym (Tss)
    Anonym (p) skrev 2013-10-24 21:54:13 följande:
    Jaha , vad kostade ert hus och hur finansierade ni det

    Och var bor ni? Dra inte till med något dandy område nu, för det går ingen på här.
Svar på tråden Skitsnack att båda föräldrarna måste jobba heltid!